مجله اینترنتی رمز موفقیت

۱۴ تفاوت ظریف بین افراد عادی و افراد موفق

?????????????????????????

افراد موفق همانند کیک بستنی در یک بحث داغ هستند .گفتگو درباره موفقیت برای همگان یک موضوع جالب و خوشایند است. در حقیقت افراد موفق همیشه توجه دیگران را به خود جلب میکنند. آنها عجیب‌الخلقه نیستند اما تفاوت‌های کوچکی وجود دارد که به آنها کمک میکند از بقیه مردم جدا بمانند.

به نظر شما جنبه‌های مهمی که باعث تفاوت آنها از بقیه می‌شود چیست ؟

دراین مقاله سعی شده چندین مورد را تحت بررسی قرار دهیم.

۱ – مردم عادی درباره اشخاص صحبت می‌کنند درحالیکه افراد موفق درباره ایده‌هایشان حرف میزنند.

غیبت کردن و پشت سر دیگران حرف زدن از کارهای مورد علاقه مردم عادی هست. کمکی از دستشان برنمی‌آید اما به طرز حسودانه‌ای در مورد دیگران حرف می‌زنند. اما افراد موفق معمولاً در مورد چیزهایی که باعث پیشرفت آنها در زندگیشان می‌شود صحبت می‌کنند.

طرح‌های آینده، هدف‌ها، آرزوها و نوآوری‌ها – همه اینها مواردی هستند که افراد موفق درباره آن بحث می‌کنند.

۲ – مردم عادی هدف تعیین می‌کنند، افراد موفق جزئیات یک طرح اجرایی را تعیین می‌کنند.

مثلا یک شخص عادی برای سال جدید قصد دارد وزن خود را کم کند و سیگار را هم ترک کند، ولی با وجود علاقه زیاد او نمی‌تواند به هیچکدام از آنها دست یابد چون فقط تعیین هدف کافی نیست او باید مسیر رسیدن به هدف را هم ترسیم کند.

افراد موفق به خوبی هدفشان را تعیین می‌کنند .از همه مهمتر اینکه آنها جزئیاتی که برای رسیدن به هدفشان مورد نیاز است را به خوبی مشخص می‌کنند، درحالیکه مردم عادی فقط تعیین هدف میکنند، افراد موفق عادات روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه خود را طوری تعیین می‌کنند که آنها را به سمت هدف مورد نظرشان سوق می‌دهد.

۳- مردم عادی از زندگی شکایت می‌کنند، افراد موفق خود را با زندگی همگام می‌کنند.

چقدر می‌شنویم که افراد بجای پذیرفتن مسئولیت و حل کردن مشکلات زندگیشان، به شکایت در مورد مشکلشان می‌پردازند ؟ گاهی اوقات سرنوشت بسیار وحشیانه و بیرحم است. کسانی را می‌بینید که بهتر از شما زندگی می‌کنند با شانس های بیشتر و درهایی که منتظرند برایشان باز شود. انتخاب باشماست که بخواهید فقط یک فرد عادی در خیابان باشید یا یک شخص موفق.

تجربه نشان داده که هر فرد در زندگی سختیهایی را تجربه کرده است .اشخاص موفق یا ناموفق هردوشان در زندگی با چیزهایی مبارزه کرده‌اند. درست است که شما نمی‌توانید جلوی موانعی که سر راهتان قرار دارد را بگیرید اما می‌توانید راهی را برای کنترل آن پیدا کنید.

اکثر مردم عادی آرزوی زندگی در راحتی و آسایش را دارند در حالیکه افراد موفق این مشکلات را قبول می‌کنند ومسیر متفاوتی را برای خود پیدا میکنند.

۴-افراد عادی طبق هنجارهای جامعه رفتار می‌کنند، افراد موفق هنجار مربوط به خود را می‌سازند.

هنجارهای اجتماعی برای کنترل کردن توده مردم ایجاد شده است نه برای کمک کردن به آنها. مردم عادی از عدول از الگوهای محبوب جامعه هراس دارند. اغلب اوقات آنها رفتار عادی و عرفی از خود نشان می‌دهند چون فکر می‌کنند نباید خارج از عرف عمل کنند اما یک شخص موفق به آن اهمیتی نمی‌دهد و رفتار و عملکرد مختص خودش را دارد و ترسی از عدم پذیرش رفتارش توسط دیگران ندارد.

حقیقت این است که اگر دستورالعملی برای موفقیت وجود داشت همه می‌توانستند براحتی آنرا تکرار کنند. در واقع بوجود آوردن و اعمال کردن قوانین خاص خودتان نیازمند امتحان کردن راههای مختلف است. راههایی که پر از فراز و نشیب است اما نه بیشتر از آنچه شما پشت سر گذاشته اید و این مسیر ناشناخته ای است که شما را به سمت نتایج شگفت انگیز هدایت می‌کند.

۵-مردم عادی در رویای آیندۀ بهترهستند، افراد موفق آینده بهتر را خلق می‌کنند.

همه ما می‌خواهیم زندگی خوبی داشته باشیم :خوشحالی بیشتر، آزادی بیشتر، سلامت جسمانی و استقلال مالی بیشترین خواسته های ما هستند تا حدی که تلاش می‌کنیم با کار کردن همه آنها را بدست آوریم.

با این حال به طور متوسط اکثر مردم می‌خواهند روی آرزوهایشان تمرکز کنند، درحالیکه شخص موفق هیچ تلاشی برای آینده رویایی نمی‌کند .این اشخاص بجای رویاپردازی اقدام به حرکت و فعالیت می‌کنند و این چیزی است که واقعیت را می‌سازد.

۶- افراد عادی اجازه می‌دهند افکارشان بر آنها مسلط باشد، افراد موفق بر افکارشان مسلط هستند.

هر شخصی معمولاً شک‌ها و افکار منفی دارد. این طبیعت انسان است و راهی‌ست که نشان‌دهنده فعالیت مغز است. بسیاری از افراد این افکار را به عنوان حقیقت نهایی پذیرفته‌اند و اجازه می‌دهند تا زندگیشان را هدایت کند. ولی افراد موفق در مورد تاثیری که افکارشان بر آنها دارد هوشیار هستند و بر افکار و عقاید خود غلبه می‌کنند تا برای آنها نه در مقابل آنها کار کند .شما می‌توانید حضور افکار منفی را همانند یک هنجار طبیعی بپذیرید، نادیده بگیرید و در عوض به جنبه های مثبت فکر کنید .

۷- مردم عادی به دنبال نتیجه فوری هستند، افراد موفق به دنبال پاداش های طولانی مدت هستند.

کسی را می‌شناسید که از پاداش گرفتن بیزار باشد؟ هیچکدام از ما نیستیم .اما تفاوت در این است که مردم چگونه به لذت‌ها پاسخ میدهند. زمانی به ما می‌گفتند ارزش آرامش بیشتر ازهرچیز یگری ست و به راحتی می‌توانیم آنرا جایگزین لذت‌های لحظه‌ای بکنیم. این در حالیست که افراد موفق تشخیص می‌دهند که بعضی اوقات نیاز داریم کمی منتظر بمانیم تا لذت واقعی را تجربه کنیم. در حالیکه شخص معمولی می‌تواند حتی به بدست آوردن پاداش های کوتاه مدت عادت کند ( پرخوری،سیگار کشیدن ،….)، افراد موفق از پاداش های طولانی مدت همانند یک نیروی محرکه برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند.

۸- افراد معمولی دوست دارند نامحدود باشند، افراد موفق برای خود حد و حدود دارند.

افراد معمولی به جمع‌آوری وسایل رفاهی علاقه مندند. آنها معتقدند هرچه بیشتر داشته باشند خوشحال‌تر خواهند بود.

یک ماشین لوکس که پول گزافی بابت آن می‌پردازند، نیاز به نگهداری، سرویس و تنظیم دوره‌ای دارد یعنی هزینه‌های جانبی فراوان. ناتوانی در تعیین حدود باعث سردرگمی و انحراف شما از هدفتان می‌شود.

یکی دیگر از ویژگیهای افراد واقعا موفق، کنار گذاشتن بسیاری از خواسته‌های دیگرشان در جهت رسیدن به هدف اصلی است. پایان دادن به هزینه‌های غیرضروری ، پایان دادن به اتلاف وقت و کنار گذاشتن افراد منفی و افکارشان. آنها با ایجاد این محدودیتها شرایطی را خلق می‌کنند که باعث رشد و ترقی آنها می‌شود.

۹- مردم عادی نیمه خالی لیوان را می‌بینند، افراد موفق نیمه پر لیوان را می‌بینند.

بدون شک طرز نگرش شما روی رفتارتان تاثیرمی‌گذارد. دیدن هر چیزی تنها از زاویه منفی آن یقیناً عادت بدی است. اما این دیدگاه رویکرد بسیاری از افراد نسبت به زندگی است. تعداد زیادی از آنها از نبود عاملی که موجب بهتر شدن زندگی آنان بشود شکایت می‌کنند. به عبارت ساده آنها نیمه خالی لیوان را میبینند.

وقتی به سمت افراد موفق می‌رویم، آنها همیشه فشاری بیشتراز چیزی که قبلاً داشته اند را دارند.به عبارت دیگر آنها کار می‌کنند تا لذت را در نیمه پر لیوان پیدا کنند.

۱۰- مردم عادی دیگران را قضاوت می‌کنند، افراد موفق تنها خودشان را قضاوت می‌کنند.

قضاوت کردن دیگران یکی از عادات بد انسانهاست ،اگرچه هنوز بسیاری آنرا به صورت منظم انجام می‌دهند. از آنجاییکه شما هم می‌توانید حدس بزنید این کار، کار مردم عادی است که وقت‌شان را بجای مشارکت در کارهای باارزش، بابت قضاوت دیگران تلف می‌کنند.

حقیقت این است که افراد موفق به خوبی قضاوت میکنند، بله آنها به خوبی این کار را انجام میدهند! البته آنها خودشان را قضاوت می‌کنند: رقتارشان، اعمالشان و نگرش‌شان را. آنها از قضاوت کردن به عنوان ابزاری برای بهینه‌سازی عملکرد خودشان استفاده می‌کنند.

۱۱- مردم عادی هر روز تلویزیون نگاه می‌کنند، افراد موفق هر روز مطالعه می‌کنند .

تنها چیزی که در هر دو گروه مردم عادی و افراد موفق مشترک است، این است که هر دو آنها از داشتن اوقات فراغت لذت می‌برند. اگرچه با روشهای متفاوتی این کار را انجام می‌دهند.

به گزارش محققان، یک شخص معمولی نُه سال از عمر خود را مشغول تماشای تلویزیون است. حقیقت این است که اخبار داغ، شو‌های جنجالی و داستانهای تخیلی که از تلویزیون پخش می‌شود به ندرت به ارزش های زندگی شما چیزی اضافه می‌کند.

موارد ذکر شده در بالا عموماً سه بخش مهم از برنامه های تلویزیون هستند. نیازی به گفتن نیست که تبلیغات فراوان مابین برنامه‌ها هم سعی دارد چیزی که به آن نیاز ندارید را به شما بفروشد.

اما کتاب‌ها در زاویه دیگری از این طیف هستند، کتاب‌ها ارزش‌های زندگی را در سطح وسیعی افزایش می‌دهند. مطالعه، افق دید شما را افزایش داده و چیزهای زیادی به شما می‌آموزد. هرگاه با مشکلی مواجه شدید حداقل یک کتاب هست که قبلاً در مورد آن بحث کرده باشد. از آنجاییکه افراد موفق دائماً در جستجوی راههای پیشرفت خود هستند ترجیح می‌دهند به جای خیره شدن به یک صفحه، در متن یک کتاب غرق شوند.

۱۲- مردم عادی وسایل را می‌خرند ، مردم موفق ارزش را می‌خرند.

بدیهی است که یک شباهت دیگر بین دو گروه مورد بحث در خرج کردن پول است که هر دو آنها انجام می‌دهند. پیشنهادات ویژه ،حراج فوق العاده و جوایز – همه اینها چیزهایی هستند که مردم عادی را برای خریدن چیزی که در واقع نیازی به آن ندارند ترغیب میکند. بیشتر این چیزها فقط برای مدت کوتاهی به شما احساس ارزش می‌دهد ولی خیلی زود به خاطر خواستن چیزهای دیگر محو می‌شوند، و نتیجه فقط هدر دادن پول و وقت است.

افراد موفق ترجیح می‌دهند پول خود را برای به دست آوردن چیزهای باارزش خرج کنند، البته این بدان معنی نیست که پ‍‍‍ول حتماً باید صرف خرید چیزهای فیزیکی بشود. گاهی وقتها این چیزهای باارزش می‌تواند تجربه‌ها ، فرصت‌های جدید ، سودهای سرمایه‌گذاری یا ماجراجویی باشد.

۱۳- افراد معمولی می‌خواهند که از بقیه بهتر باشند، افراد موفق می‌خواهند که از خودشان بهتر باشند.

اغلب اوقات افراد در مقایسه خود با دیگران، خود‌باوری واعتماد به نفس خود را از دست میدهند و دستاوردهای دیگران را آرزو میکنند. برخلاف آنها افراد موفق تلاش می‌کنند تا بهتر از چیزی باشند که دیروز بودند.

۱۴- افراد معمولی توانایی نه گفتن را ندارند، افراد موفق اغلب براحتی میگویند نه.

“نه” یکی از کلمات قدرتمندی است که می‌توانید از آن برای شتاب گرفتن در موفقیت استفاده کنید .شاید خیلی از مردم خطر استفاده نکردن از این کلمه را به اندازه کافی درک نکرده باشند. آنها در هر موقعیتی که قرار می‌گیرند “بله ” میگویند. در نتیجه آنها نهایتاً به چیزهایی که اهمیت زیادی دارد “نه” میگویند. در چشم انداز کوتاه مدت گفتن کلمه “نه ” می‌تواند ترسناک باشد اما درچشم انداز بلند مدت بهتر است که بجای پشیمان شدن از عواقب آینده همین الان بگویید ” نه “.

اگر به عادات بد غذایی، سیگار کشیدن و سبک زندگی یکنواخت بگویید ” نه “، در نتیجه می‌توانید به سلامتی بیشتر بگویید ” بله “. افراد موفق براحتی از کلمه “نه” درزندگی روزمره استفاده می‌کنند در حالیکه افراد معمولی قدرت این کلمه دو حرفی به ظاهرساده را درک نمیکنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.