مجله اینترنتی رمز موفقیت

اولین کاری که برای برنامه‌ریزی آینده مالی باید بکنیم چیست؟

وقتی که برای آینده مالی و کنترل امور مالی خودتان برنامه‌ریزی می‌کنید، اولین کاری که باید بکنید این است که نقطه شروع خود را دقیقاً معین کنید. اینکار چگونه انجام می‌شود؟ باید از محاسبه ثروت خالص خود شروع کنید. صورت خالص ثروت، بیان‌کننده وضعیت مالی فعلی شماست و سرنخهای مهمی در مورد جاهاییکه باید تمرکز بیشتری در برنامه‌ریزی مالی داشته باشید بدست می‌دهد.

فرض می‌کنیم شما قصد دارید رژیم لاغری بگیرید، برای اکثر مردم موضوع آشنایی است، در ابتدا باید خودمان را وزن کنیم در این صورت می‌فهمیم وزن کنونی ما چیست، سپس تصمیم بگیریم به چه وزنی می‌خواهیم برسیم. وقتیکه اینها را فهمیدیم می‌توانیم برنامه‌ای تعیین کنیم که به جایی که می‌خواهیم ما را برساند. مدیریت امور مالی دقیقاً شبیه این مثال است.

برای داشتن سلامتی و وزن ایده‌ال، باید تغذیه مناسب و عادتهای صحیح روزمره داشته باشیم. بهمین شکل برای داشتن موفقیت مالی باید عادتهای پولی صحیح داشته باشیم.

محاسبه ثروت خالص شما

ثروت خالص شما برابر تمام چیزهای ارزشمندی که دارید منهای تمام بدهی‌هایی که دارید می‌باشد. در اصطلاح مالی، ثروت خالص شما برابر داراییهای شما منهای بدهی‌های شما است. به بیان روشنتر اگر همه چیزهایی که دارید را امروز بفروشید چه مبلغ پول دستتان را می‌گیرد؟ محاسبه ثروت خالص‌تان انصافاً کار ساده‌ای است.

تمام داراییهای خود را در یک ستون بنویسید و ارزش آنها را مشخص کنید و تمام بدهی‌ها و وام‌های خود را در ستون دیگری بنویسید. لازم به ذکر است که شما که نمی‌خواهید لباسها و اساس منزل را بحساب بیاورید چون واقعاً ارزش چندانی ندارند. و نیز بعضی از مردم بیمه عمر خود را هم بحساب می‌آورند. این کار را نکنید چون این بیمه فقط وقتی بکار می‌آید که خودتان دیگر اینجا نیستید و وراث شما از آن سود می‌برند.

وقتی که جمع کل هر کدام از این دو ستون را مشخص کردید، مبلغ بدهیها را از مبلغ داراییها کسر کنید. آیا عدد بدست آمده مثبت است (دارایی شما بیشتر از بدهی شماست)؟ اگر دارایی بیشتری نسبت به بدهی داشته باشید، ثروت خالص شما مثبت است. این چیز خوبیست. اگر عدد بدست آمده منفی باشد، ثروت خالص شما منفی است. چیز خوبی نیست ولی دانستن این اطلاعات برای شما لازم است.

اکنون می‌دانید که نقطه شروع شما کجاست و نقطه مبنایی برای محاسبه میزان پیشرفت مالی در اختیار دارید. به عقیده من، این ایده خوبی برای بررسی وضعیت مالی بصورت سالیانه است در این صورت می‌فهمید اوضاع مالی شما چطور است. همچنین ابزاری قوی برای انگیزه دادن به شما است چون افزایش ارقام مالی در زمانهای مختلف را به چشم می‌بینید.

آیا می‌دانستید

  • ثروت خالص برای هر نیوزیلندی بطور متوسط تقریباً 60000 دلار است
  • 16% ثروت خالص منفی دارند
  • 30% ثروت خالصی بالای 200000 دلار دارند
  • باارزشترین دارایی نزد آنها املاک مسکونی بود، که شامل حدوداً 43% از مجموع دارایی آنها می‌شد
  • بزرگترین بدهی آنها وام مسکن است، که حدود 80% از کل بدهی را شامل می‌شود
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.