مجله اینترنتی رمز موفقیت

ده آموزش از طرف والدین برای داشتن فرزندان موفق

همۀ والدین خوب برای فرزندانشان بهترین چیزها را می‌خواهند. بهترین خانه، بهترین تربیت، بهترین مدرسه، بهترین زندگی … والدین خوب همواره خواستار بهینه‌ترین شانس موفقیت برای فرزندانشان هستند. همۀ والدین، صرفنظر از تاثیرات بیرونی، می‌توانند ارزشهایی به فرزندانشان بیاموزند که مطمئن باشند آنها در بزرگسالی به انسانهای سالم، مسئولیت‌پذیر، و موفق تبدیل می‌شوند.

۱ . آموزش احترام

والدین می‌بایست احساس احترام گذاشتن را در فرزندانشان پرورش دهند. نه تنها به همۀ انسانها و موجودات زنده (هرچند اهمیت اینها کاملاً روشن است) احترام بگذارند، بلکه یاد بگیرند چگونه به همه چیز در این جهان احترام بگذارند. والدین همچنین می‌بایست ارزش احترام را هم به فرزندانشان نشان دهند؛ یعنی احترام بگذارید تا احترام ببینید. با آموزش احترام به تمام جنبه‌های زندگی، آنها قدردان تمام داشته‌هایشان می‌شوند، و ارزش کار کردن برای کسب روزی بیشتر را می‌آموزند.

۲ . آموزش مدارا

کودکان نیاز به آموختن سازگاری و مدارا با دیگر ساکنین کره زمین دارند. شایسته نیست که از بالادست به دیگران نگاه کنیم؛ بلکه کودکان می‌بایست بیاموزند که به نیازمندان کمک کنند – کما اینکه ممکن است روزی خودشان را نیازمند کمک ببینند. همچنین، می‌بایست یاد بگیرند که با کسانی که خطایی مرتکب می‌شوند مدارا کنند، و علت این خطا را بفهمند(مثلاً کسی که در مدرسه پول غذای بچه‌های دیگر را بزور می‌گیرد چونکه مادرش با وجود مشکلات مالی توانایی تهیه غذا را ندارد). چیزهایی در این جهان وجود دارد که قابل تغییر نیست، و کودکانی که این موضوع را می‌فهمند نحوه برخورد و تعامل با این موقعیتها را یاد می‌گیرند و در بزرگسالی بهترین رفتار را خواهند داشت.

۳ . آموزش مسئولیت‌پذیری

والدین می‌بایست به کودکان‌شان مسئولیت‌پذیری نسبت به کردارشان را بیاموزند. خیلی مهم است که یاد بگیرند کردار و گفتارشان عواقب گسترده‌ای بدنبال دارد، و عواقب مثبت یا منفی در نهایت متوجه خودشان است. سرسری گرفتن اشتباهات فرزندانتان، بدخدمتی و صدمه بزرگی به آنان است. بعنوان بزرگسال، اعمال اشتباه‌شان عواقب بسیار جدی بدنبال خواهد داشت. از طرف دیگر، اگر کودکان بیاموزند که انجام کارهای درست، پاداش در پی دارد، آنگاه در مسیر موفقیت قرار می‌گیرند.

۴ . آموزش خویشتن‌داری

کودکانی که کنترل بر خود را بیاموزند در بزرگسالی انسانی کاملاً مستقل می‌شوند. در عوض، کودکانی که انجام دادن تکالیف‌شان یا تمیز نگه داشتن اطاق‌شان باید به آنها گفته شود، سرانجام وقتی مجبور به زندگی در خارج از محیط خانواده شوند خود را می‌بازند. کودکان می‌بایست مدیریت پول‌شان را در سنین ابتدایی بیاموزند، و نیز بیاموزند که چگونه از امکانات و وقتشان استفاده بهینه بکنند، در این صورت در غیاب والدین بی‌هدف و سردرگم نمی‌شوند. خویشتن‌داری در موقعیتهای دشوار نیز اهمیت زیادی دارد، در این صورت آنها با انجام رفتارهایی که تاثیر منفی دربر دارد خودشان را در موقعیت بدتر قرار نمی‌دهند و دور خودشان نمی‌چرخند.

۵ . آموزش راستگویی

کودکان باید بیاموزند با دیگران و با خودشان صداقت داشته باشند. یک کودک راستگو به بزرگسالی قابل اعتماد تبدیل می‌شود که رشد شغلی بسیار خوبی خواهد داشت. بی‌نهایت مهم است که این فکر را در کودکان پرورش دهیم که حتی اگر کاری که خودشان نمی‌خواستند را انجام دادند بهتر است بجای دروغ و فرار از تنبیه، حقیقت را بیان کنند. کودکان معمولاً اشتباه می‌کنند، ولی دروغ یک اشتباه نیست – دروغ یک تلاش آگاهانه از طرف کودک برای زرنگی بیشتری بکار بردن در مقابل بزرگسالان است، که باعث بی‌احترامی در خیلی از موارد دیگر می‌شود. کودکان برای ادامه پیشرفت در زندگی روزمره می‌بایست با خودشان هم صادق باشند. کودکان همچنانکه در کارها استقلال بیشتری پیدا می‌کنند، باید قادر باشند به تمام جوانب زندگی‌ و انتخابهایشان با صداقت نگاه کرده و آنرا بررسی کنند. کودکان با داشتن صداقت در مورد خودشان، می‌توانند بعد از جدایی از والدین بخوبی رشد کنند.

۶ . آموزش درستکاری

شغلی با دستمزد بالا، یک عمارت بزرگ، و خودروهای اسپرت اگر از طریق نامشروع بدست آیند هیچ ارزشی ندارند. از طرف دیگر، داشتن یک خانه ساده، یک خودروی معمولی، و یک شغل با درآمد کافی، اگر با کار و تلاش بدست آید تصویر واقعی از موفقیت بدست می‌دهد. کودکان باید تفاوت بین دیدگاه جامعه از موفقیت و دیدگاه خودشان را بیاموزند. همانطور که باید بیاموزند در صورت نداشتن صداقت از جامعه طرد می‌شوند، همچنین باید درستکاری را بیاموزند؛ آنها باید همواره کاری که درست است را انجام دهند، حتی اگر کسی اطرافشان نباشد. جدای از آموزه‌های دینی، ارزش و مفهوم آن فرشته‌ مهربان نشسته بر شانه‌ کودک را به او بیاموزید، و اینکه چگونه شیطان را شکست می‌دهد.

۷ . آموزش پشتکار

بسیاری از کودکان از خوب انجام ندادن کارها هراس دارند و باعث می‌شود هیچ تلاشی نکنند.این موضوع در مورد تکالیف مدرسه، سرگرمی‌های جدید، بیرون رفتن با همسالان، درخواست کار … صدق می‌کند و کودکان خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم از دنیای اطرافشان می‌ترسند. به کودکان بیاموزید که شکست هیچ ایرادی ندارد. چیزی که ایراد دارد این است که بدون تلاش تسلیم شویم. آنها باید بیاموزند که شکست پایان ماجرا نیست، بلکه یکی از راههای فراوان رسیدن به موفقیت است. زندگی رویایی‌شان بسادگی به واقعیت نمی‌پیوندد، اما با کار و تلاش سخت و پشتکار می‌توانند به آن برسند.

۸ . آموزش قدردانی

به کودکان بیاموزید در همه حال قدردان و شکرگذار باشند. و نشان دهید چگونه می‌توانند با انجام کارهای عادی و روزمره بدون اینکه از آنها خواسته شود، وقت‌گذرانی با اقوام و یا نوشتن یک یادداشت تشکرآمیز از معلمی که به تلاش‌شان پاداش می‌دهد، این قدردانی را ابراز کنند. قدردان بودن این ایده را در ما تقویت می‌کند که ما در مقابل دیگران وظیفه مدنی و شهروندی داریم. کودکانی که این موضوع را بفهمند، با همبستگی و هماهنگی با این جامعه رشد می‌کنند، و توسط جامعه ارج نهاده می‌شوند چونکه همواره در تلاش برای کمک به دیگران در حد توانایی خودشان هستند.

۹ . آموزش مهارتهای زندگی

هنگام آموزش درسها و ارزشهای زندگی، والدین باید به یاد داشته باشند که مهارتهای زندگی را هم به فرزند خود بیاموزند. این مهارتها می‌تواند شستن ظرفها، تمیز کردن خانه، چمن زدن، برفروبی، تعویض تایر و … باشد. آنها را تشویق به انجام این کارها بکنید که در این صورت در زندگی شخصی در خارج از خانواده دچار شوک ناشی از انجام این کارها به تنهایی نشوند. وبه آنها یاد بدهید که لیستی از کارهای روزمره تهیه و بصورت روتین آنها را انجام دهند بنابراین حتی در اوقات بیکاری، راههایی برای بهتر کردن زندگی‌شان پیدا می‌کنند. وقتیکه شما باز کردن لوله سینک ظرفشویی را به آنها یاد می‌دهید در حالیکه دوستان‌شان در بیرون مشغول بازی هستند، ممکن است از شما برنجند، ولی هنگامی که زندگی مستقل خودشان را در خانه خودشان شروع کردند و نیاز به سرویس‌کار نداشتند از شما بخاطر این آموزشها سپاسگذار خواهند بود.

۱۰ . الگو باشید

در صورتی که خودتان بعنوان یک الگو برایشان نباشید، همه این آموزشها بیفایده خواهد بود. حرفتان باید با عمل‌تان یکی باشد تا این آموزشها تاثیرگذار باشد. همان والدینی باشید که از فرزندتان در آینده انتظار دارید. در حقیقت بخاطر فرزندتان هم که شده، فرد بهتر و مفیدتری نسبت به سابق باشید. مطمئناً کار دشواریست، اما الگو بودن برای فرزندان بهترین پاداش و راه‌حل ممکن برای تقویت اعتماد بنفس خودتان است. بزرگ کردن کودکی که بتواند کارهایش را خودش انجام دهد تعریف و برداشت واقعی از موفقیت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.