مجله اینترنتی رمز موفقیت

چگونه در ۳۰ روز یک عادت خوب در خودمان ایجاد کنیم!

هیچ رازی در افراد موفق که عادتهای روزانه خوب را در خودشان ایجاد کرده و توسعه دادند نهفته نیست. آنها می‌دانند که موفقیت در تمام عرصه‌های زندگی وابسته به اعمالی‌ست که روزانه انجام می‌دهند. یکی از قویترین ابزار برای رشد و تقویت این عادات خوب، آزمایش ۳۰ روزه است، یعنی بمدت سی روز آن عادت را هر روز انجام ‌دهید – که بطور معمول مدت سی روز برای جای دادن این عادت در ذهن ناخودآگاه و بصورت خودکار درآوردن آن کافی می‌باشد.

این تکنیک جدید بر این ایده نهاده شده است که بفرض شما برنامه جدیدی را بصورت آزمایشی سی روزه دانلود می‌کنید و بمدت سی روز بدون پرداخت وجهی از آن استفاده می‌کنید. به همین شکل، توسعه و استفاده از این شیوه برای شروع یک عادت جدید بسیار تاثیرگذار بوده و در نوع خود بهترین روش محسوب می‌شود.

تصور کنید که می‌خواهید عادت جدیدی مثل یک روال کاری، تغذیه بهداشتی، ورزش روزانه و … را در خود ایجاد کنید. شما و من می‌دانیم که چند روز ابتدایی آسان است و حتی سرگرم‌کننده، اما چسبیدن به این عادت جدید برای بیش از دو هفته خیلی مشکل‌تر می‌شود. دلیل این امر آن است که ما خودمان را درگیر این فکر می‌کنیم که باید وقت، انرژی و تلاش بی‌وقفه‌ای را بروی این عادت جدید بگذاریم تا بصورت دائمی درآید – حتی قبل از آنکه شروع کنیم. نتیجتاً در همان ابتدای امر منکوب می‌شویم و زحمت انجام دادن این عادت جدید شروع به محو کردن نتایج لذت‌بخش تجربه آن می‌کند.

اما در صورتی که طرزفکرمان نسبت به این موضوع را از حالت دائمی به موقتی تغییر دهیم چه خواهد شد؟ این طور عنوان می‌کنم که عادت جدید را بصورت موقت سی روزه انجام دهیم و سپس در ترک این عادت آزاد باشیم و به زندگی عادی خودمان برگردیم. به نظر چندان مشکل نیست. درسته؟

می‌توانید این کار را بکنید؟ می‌توانید برای مثال تصمیم بگیرید هر روز یک ساعت مطالعه کنید و بعد از سی روز اگر بخواهید آنرا متوقف کنید؟

با این حال به کمی انضباط و تعهد نیاز دارید، هر چند به اندازه کسب عادت دائمی نیست. تلاش و انرژی بکار رفته در این دوره سی روزه به اندازه نیاز است و به همین دلیل تغییر آن به عادت دائمی آسانتر می‌شود.

خوب اگر عملاً این دوره سی روزه را تکمیل کنید چه می‌شود؟ بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

  • اول اینکه، با تکمیل این دوره موقت سی روزه، خواسته یا ناخواسته، این عمل را به تعداد دفعات کافی انجام دادید که باعث می‌شود این عادت جدید در ذهن ناخودآگاه شما تثبیت شود.
  • دوم اینکه، همچنانکه به این عادت خو می‌کنید، انجام آن بصورت روزانه آسانتر از شروع اولیه آن خواهد بود.
  • سوم اینکه، با وجود پشتوانۀ سی روز موفقیت‌آمیز – اعتماد بنفس شما در بالاترین درجه خواهد بود و براحتی این عادت را ادامه خواهید داد.
  • و در پایان، مطمئناً نتایج انجام دادن این عادت جدید را دیده و احساس خواهید کرد، که با تجربه بدست آمده تشخیص خواهید داد که ادامه این عادت ارزش دارد یا خیر.

نکاتی برای آزمایش خودتان در کسب عادت جدید:

  • در هر زمان فقط روی یک عادت جدید کار و تلاش کنید.
  • برای عادت جدید آماده باشید – قبل از شروع، تحقیقات کاملی انجام دهید.
  • نقشه اجرایی تنظیم کنید – سیستمی برای حمایت از شما در خلال انجام این عادت جدید در نظر بگیرید. عادت خود را بصورت یک واقعه روزانه درآورید.
  • فقط به سی روز فکر کنید نه به دائمی کردن این عادت – اگر می‌توانید شمارش معکوس برای رهایی از این عادت ترتیب دهید.
  • بعد از سی روز خود را بازبینی کنید. شاید این عادت مناسب شما نباشد – مشکلی نیست – نگرانی و شرمساری در توقف این عادت نداشته باشید. شاید هم نیاز به کمی تغییر و اصلاح این عادت داشته باشید. یا شاید آمادگی تصمیم‌گیری برای توقف این عادت ندارید – سی روز یا شصت روز دیگر هم آنرا ادامه دهید!

شما چه نظری دارید؟ آیا آزمایش سی روزه را قبلاً برای کار یا عادتی امتحان کردید- نتیجه چه بود؟

آیا فکر می‌کنید این شیوه به شما کمک می‌کند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.