مجله اینترنتی رمز موفقیت

۱۶ درس مهم درباره موفقیت که مدارس نمی‌آموزند

به نظر شما کمی عجیب نیست که موفقیت در مدارس تدریس نمی‌شود؟ آیا فکر نمی‌کنید در طی چندین دهه از تاسیس سیستم آموزش رسمی، کسی باید پیدا می‌شد که این کار را انجام دهد.

هر چند بطور جدی، گناه این غفلت قابل درک است. با این حال موفقیت به عوامل مختلفی وابسته است و به قدر کافی توسط یک واحد درسی پوشش داده نمی‌شود. برای اینکه به بهترین نحو آن را بیاموزید باید زندگی افراد موفق را مطالعه کنید و درسهایی مانند موارد زیر را بیاموزید که در هیچ کلاس درسی آموزش داده نمی‌شود.

۱ . هرکسی می‌تواند موفق باشد

این فرد می‌تواند کسی باشد که از سه بار غذا خوردن روزانه خسته شده باشد. این فرد می‌تواند کسی باشد که از زندگی در سایه ثروت پدری به تنگ آمده باشد.

۲ . موفقیت به چیزی بیشتر از کار سخت احتیاج دارد

سخنی از آقای میاگی موسس “The Next Karate Kid ” : “جاه‌طلبی بدون دانش مانند قایقی نشسته برگِل است.” شاید شما بیشتر و طولانی‌تر از هرکس دیگری کار کنید، اما اگر بجای اینکه با هدفی روشن و متفکرانه کار کنید، بیایید فقط به خاطر مشغول به نظر رسیدن کار کنید، آنگاه انتظار موفقیت را نداشته باشید.

۳ . موفقیت به چیزی بیشتر از اشتیاق احتیاج دارد

بدون داشتن اشتیاق موفق نمی‌شوید، اما اشتیاقِ تنها هم شما را موفق نمی‌سازد. اشتیاق به مرور زمان تغییر کرده و یا کمرنگ می‌شود، بنابراین بیهوده است که فقط به اشتیاق تکیه کرده و به آن ایمان صد در صد داشته باشید. علاقۀ قلبی شما اگر شادمان‌تان می‌سازد را دنبال کنید، اما اگر قلبتان شما را به راه دیگری می‌کشاند آمادگی مواجه شدن با اتفاقات پیش رو را داشته باشید.

۴ . موفقیت زمان می‌خواهد

دنیای واقعی مثل یک کلاس درس نیست؛ بلافاصله به شما نمره نمی‌دهد. موفقیت یک شبه رخ نمی‌دهد. در مواقعی که به نتیجه مطلوب نمی‌رسید خیلی مهم است که صبر داشته و تسلیم نشوید.

۵ . موفقیت راه هموار و کاملی نیست

افراد موفق کسانی نیستند که هیچگاه شکست نخورند. آنها کسانی هستند که پس از هر شکستی بلافاصله برمی‌خیزند و ادامه می‌دهند. آنها پذیرفتند که چیزهای زیادی باید بیاموزند، و بنابراین مرتب تلاش می‌کنند که پیشرفت کنند – حتی اگر سنی از آنها گذشته باشد.

۶ . رهبران موفق نمی‌ترسند و عقب‌نشینی نمی‌کنند

هرکسی در مسیر موفقیت با ترس مواجه می‌شود. ترس از شکست، عدم پذیرش، ضرر، یا حتی فقط ترس از تغییر مسیر. با این حال رهبران موفق بطور متفاوتی با ترسها برخورد می‌کنند. افراد موفق بجای اینکه با ترس عقب‌نشینی کنند، تلاش‌شان را بیشتر می‌کنند و دست به عمل می‌زنند.

۷ . باید سخنرانی کنید

اگر می‌ترسید که صراحت بیان نداشته باشید یا می‌ترسید که دیدگاهتان را جلسه مهمی مطرح کنید، پس خودتان را پشت درِ موفقیت نگه داشته‌اید. هر پرسشی و هر ایده‌ای با‌ارزش است، و اکثریتِ افراد موفق این موضوع را تشخیص می‌دهند و درک می‌کنند. نیازی نیست برای مطرح کردن ایده‌هایتان در یک جمع عمومی بهترین فرد باشید، اما ضرری نمی‌کنید اگر با توجه به برخی از این نکات قدرت بیان خود را تقویت کنید.

۸ . موفقیت به رشته تحصیلی شما ربطی ندارد

اگر به رشته تحصیلی میلیاردرها نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که تفاوت فراوانی دارند. مسئله‌ای نیست که رشته تحصیلی شما مهندسی، پزشکی یا هنری باشد. مسئله این است که با دانسته‌های خود چگونه عمل می‌کنید، و چگونه دانش لازم برای موفقیت را بدست می‌آورید.

۹ . موفقیت قابل برنامه‌ریزی نیست

علیرغم چیزهایی که در مدرسه به شما گفته می‌شود، مجبور نیستید تمام جزئیات هدفتان را برنامه‌ریزی کنید. از نگران بودن نسبت به جزئیات و اتفاقات آینده دست بردارید، به کارهایی که پیش رویتان قرار دارد تمرکز کنید و هر دفعه قدمی به جلو بردارید.

۱۰ . موفقیت برای هرکس متفاوت است

موفقیت از دید شما شاید زندگی در یک منزل مجلل، غذا خوردن در رستورانهای شیک و تفریح‌های آنچنانی باشد. برای کس دیگر شاید رهایی از آوارگی و داشتن یک سرپناه باشد. از قضاوت مردم بر اساس آرزوهای آنها اجتناب کنید؛ می‌دانید که مردم با آرزو و امید رسیدن به آنها زنده هستند.

۱۱ . موفقیت برای شما هم دوست می‌سازد هم دشمن

هر کاری بکنید، موفقیت شما همه را راضی نمی‌کند. برخی از مردم خود را به شما نزدیکتر می‌کنند تا شاید از بخت و اقبال خوب شما بهره‌ای نصیب آنها شود. برخی دیگر در هر فرصتی دنبال حتی کوچکترین و نازکترین خلل در کار شما هستند تا علیه شما لفاظی کنند. تعداد کمی از مردم از موفقیت شما قلباً شاد می‌شوند و از شما حمایت می‌کنند؛ اینها کسانی هستند که باید همواره در کنار خود داشته باشید.

۱۲ . موفقیت می‌تواند بار مسئولیتی بهمراه داشته باشد

وقتیکه فرد موفقی باشید، خواسته یا ناخواسته جلب توجه خواهید کرد. اگر مدل خوبی از موفقیت باشید، ستایش می‌شوید و در غیر این صورت تخطئه و بدگویی می‌شوید. شما باید برای حفظ خودِ واقعی‌تان مبارزه کنید و نگذارید تحت تاثیر تمجید و تعریف موفقیت قرار بگیرید.

۱۳ . موفقیت فقط از آنِ شما نیست

اگر یک زمانی به بحث درباره رمزهای موفقیت‌تان دعوت شدید، بخاطر داشته باشید که به مشارکت و کمک کسانی که شما را در راه رسیدن به این قله همراهی کردند اذعان داشته و متشکر باشید. هیچوقت نمی‌دانید چه زمانی دوباره به کمک آنها نیاز پیدا خواهید کرد.

۱۴ . موفقیت باعث بزرگنمایی صفات اخلاقی شما می‌شود – در جهت بهتر شدن یا بدتر شدن

وارن بافت می‌گوید: “در مورد میلیاردرها تا جایی که من می‌دانم، ثروت فقط صفات اخلاقی ذاتی آنها را ظاهر می‌کند. یعنی اگر قبل از ثروت شخص نادانی بودند، با میلیاردها ثروت هم همچنان نادان هستند.” این حرف از یکی از ثروتمندترین مردان جهان است و مفهوم عمیقی دارد.

۱۵ . موفقیت شما را در چندین مرحله و سطح آزمایش می‌کند

در کنار بزرگنمایی کردن صفات اخلاقی شما، موفقیت شما را آزمایش هم می‌کند. موفقیت با سختتر نشان دادن هر یک از انتخابهای شما نسبت به واقعیت، آزمایش می‌کند که چقدر برای حفظ آن تلاش می‌کنید و جلوتر می‌روید. هر چه موفقیت شما حقیقی‌تر باشد، قضاوت مردم نسبت به شما عادلانه‎تر است.

۱۶ . موفقیت مثل رانندگی است

هرکسی می‌تواند اصول اولیه رانندگی را بیاموزد، اما فقط کسی که عملاَ بیرون رفته و رانندگی می‌کند می‌تواند به هرکجا برود. همچنین، اگر خطرات جاده – مثل پریدن ناگهانی یک حیوان وحشی جلوی شما – را خوب بداند و مواظب باشد، راننده بهتری خواهد شد.

تحصیلات رسمی یک زندگی معمولی برای شما فراهم می‌کند؛ تحصیلات شخصی درهای فرصت را بروی شما می‌گشاید.

Jim Rohn

موفقیت چیز عجیب و غریبی ست، درسته؟ در یک زمان هم ساده و هم پیچیده به نظر می‌آید. جدای از تعریفی که خودتان از موفقیت دارید، درسهای فوق را به ذهن بسپارید، آنگاه می‌توانید در زمان خودتان و شرایط خودتان به موفقیت مورد نظرتان دست یابید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.