مجله اینترنتی رمز موفقیت

پنج نکته ظریف برای تعیین هدف موثر

شاید بپرسید که تعیین هدف چه اهمیتی دارد؟

پاسخ این است که : خیلی مهم است و هرفرد موفقی را که من دیده‌ام در زندگی‌اش اهدافی را داشته است. یک پدر موفق اهدافی را دارد ، یک تاجر یا یک زن موفق ، یک دانش‌آموز یا دانشجوی موفق و… اهدافی را دارند.

تعیین هدف در زندگی به عنوان یک راهنما یا نقشه راه است که این خیلی مهم است. زندگی بدون هدف زندگی است که ارزش زندگی کردن را ندارد. امیدوارم که در درک اهمیت تعیین هدف توانسته باشم شما را متقاعد کرده باشم. در این مقاله شما را با نکاتی آشنا می‌کنم که در تعیین اهدافتان و رسیدن به هدفهای زندگی‌تان مفید باشد.

قبل از شروع، این 5 ملاک تعیین هدف را به خاطر بسپارید:

  • بیان اهداف به صورت مثبت
  • تعیین اهداف دقیق و مختصر و مفید
  • اولویت‌بندی کردن اهداف
  • نوشتن اهداف
  • کوچک کردن اهداف

چرا ما به تعیین هدف و رسیدن به آن نیازمندیم؟

بدون هدف هیچ مسیر، مقصد و دلیل باارزشی برای صرف وقت وجود ندارد. مهمتر این که اگر ما می‌خواهیم یک زندگی موفقی داشته باشیم احتیاج به تعیین مسیری داریم که مارا به موفقیت برساند. راه موفقیت از مسیر تعیین هدف موثرمی‌گذرد. تعیین هدف همچنین به ما اجازه‌ی برنامه‌ریزی و کنترل زندگی‌مان را می دهد. آن همچنین به ما اجازه می‌دهد که به اهدافی از جمله نحوه رسیدن به اهداف، چگونگی توسعه خانواده، نحوه انجام کار و توسعه مهارتها و توانایی‌هایمان، چگونگی کمک ما به دیگران برای موفق شدن، چگونگی رسیدن ما به اوج کارآیی وعملکرد و رسیدن به اعتماد به نفس دست یابیم .

نکاتی برای تعیین هدف :

1 . اهداف باید مشخص باشند.

فقط گفتن این که شما می خواهید یک تاجر موفق باشید کافی نیست. شما باید دقیقتر از آن عمل کنید. چرا می‌خواهید تاجری موفق باشید؟ چگونه می‌خواهید به این موفقیت برسید؟ پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی به این موفقیت برسید؟ شما باید این موارد را یادداشت کرده و به آنها پاسخ دهید و هرروز برای خود یادآوری کنید.

2 . اهداف باید منطقی باشند.

یک شبه میلیونر شدن غیر‌منطقی است. من می خواهم بعد از 5 سال تجارت یک میلیون دلار داشته باشم. حالا منطقی شد.

3 . اهداف کوچکی انتخاب کنید.

آنقدر اهدافتان را بشکنید که قابل دسترسی و قابل برنامه‌ریزی باشند. اگر اهداف خیلی بزرگی در نظر بگیرید شما را گیر انداخته و در هم می‌شکند.

4 . به یادگیری و بهبود دانش و مهارت خود بپردازید.

امکان ندارد بدون یادگیری و بهبود دانش و مهارت بتوانید به اهدافی که برای خود در نظر گرفته‌اید دست بیابید. دانش و مهارت در موفقیت نقش تعیین‌کننده‌ای دارند .آنها مدام درحال تغییر هستند پس شما نیاز دارید که آنها را هرروزه گسترش داده وبه فراگیری دانش ومهارتهای تازه بپردازید.

5 اهداف خود را اولویت‌بندی کنید.

شما ممکن است در زندگی‌تان بیشتراز یک هدف داشته باشید. از کجا می‌دانید که چه اهدافی مهمتر هستند؟ شما وقتی می‌توانید به این سوال جواب دهید که اهدافتان را با توجه به شرایط اولویت‌بندی کرده باشید. .بنابراین بنشینید و با کمی فکر اهداف خود را اولویت‌بندی کنید.

نویسنده : سیده مژگان صالحی (روانشناس و مشاور) irmind.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.