مجله اینترنتی رمز موفقیت

با این گامهای ساده به هر هدفی می‌رسید

??????????????????????????????????????????????????????????

کارآفرینان خلاق لزوماً اشخاص زبده و خاصی نیستند، ولی آنها معمولاً انسانهای فعالی هستند و قفلهای دستیابی به هدفشان را رمزگشایی کردند. وقتیکه بفهمید چگونه باید به جنگ موانع پیش رو بروید، شما هم با تمام سرعت به سمت هدفتان شتاب می‌گیرید.

تجربیات کارآفرینی نشان داده است که برگزیدن یک هدف خوب، آسان است، ولی در اجرا با چالشهای بسیاری روبرو می‌شویم. در اینجا پنج گام ساده را بیان می‌کنیم که به کارآفرینان کمک می‌کند راحتتر به اهدافشان برسند.

1 . به مراحل کوچکتر تقسیم‌بندی کنید

چشم‌انداز هدفتان شاید خیلی بزرگ و نیز کمی مبهم به نظر برسد، بنابراین شما مجبور هستید آن را به گامهای کوچکتر بخش‌بندی کنید. این بخش‌بندی، جاه‌طلبی‌های بزرگ شما را به بخشهای کوچکتر تبدیل می‌کند که دستیابی بدانها راحتتر است.

برای مثال، رایج‌ترین هدف در بین مردم، پیروی از رژیم غذایی و تناسب اندام بهمراه افزایش فعالیتهای بدنی است. من پیشنهاد نمی‌کنم ناگهان همه غذاهای خوشمزه را کنار گذاشته و هر روز به باشگاه بدنسازی بروید، ولی بجایش می‌گویم نقاط عطفی را در مسیرتان در نظر بگیرید. اهدافتان را متناسب با سبک زندگی خود به مراحل کوچکتری تقسیم کنید مثلاً در طی یک دوره یک ماهه برخی از غذاها را از لیست روزمره حذف کنید و هفته به هفته به مدت نرمشهای بدنسازی بیافزایید.

با تقسیم اهداف به مراحل کوچکتر، در مجموع دستیابی به آنها آسانتر می‌شود چون آنرا در گامهای کوچکتری برمی‌داریم پس مراحل اجرایی راحتتری بدنبال دارد.

2 . معقول باشد.

من همیشه گفته‌ام که یک هدف خوب آن است که به آرامی شما را از کنج آرامش‌تان بیرون کشیده و به عمل وادارد نه اینکه بیش از حد تخیلی باشد که شما را سست کرده و به خیالات فرو ببرد. هر کسی دوست دارد که تا آخر سال یک میلیارد تومن بدست آورد، اما اگر این رقم در مغزتان نمی‌گنجد، با رقمی شروع کنید که شما را وسوسه کند و به حرکت وادار کند و در عین حال باورکردنی باشد.

اگر تا حالا ماهی سه میلیون تومن درآمد داشتید و هدفتان تا آخر سال ده میلیون تومن باشد باور کردنی است؟ بله به یک میلیارد تومن نمی‌رسید ولی رقم باورکردنی تعیین کردید و عملاً احساس می‌کنید که قابل دستیابی‎تر است. وقتیکه در پایان سال به این هدف رسیدید و راحتی و آسایش را احساس کردید آنگاه می‌توانید هدف جدیدتان را بالاتر انتخاب کنید.

این اهداف کوچکتر و قابل تحقق‌تر، اولین گامهای یک ایده بزرگ را عملی‌تر می‌سازند.

3 . شفاف بیان کنید.

یکی از برترین روشها برای دستیابی به هر هدفی این است که حمایت درستی در طول این سفر داشته باشید. شما هدفتان را با کسانی در میان می‌گذارید که حامی شما و همراه شما در موفقیت‌تان خواهند بود و از آنها به عنوان تکیه‌گاهی در طی چالشهای پیش رو بهره خواهید برد. بنابراین بیان واضح و شفاف از هدفتان همراهی و همکاری آنها را برمی‌انگیزد. خود را در برابر اهدافی که با دیگران به اشتراک گذاشتید مسئولیت‌پذیرتر بکنید و این کار به شما کمک می‌کند که به آنها دست پیدا کنید.

4 . قابل اندازه‌گیری باشد.

تقسیم‌بندی اهداف به مراحل کوچکتر کمک می‌کند که طرحهای اجرایی برای کارهای کوچکتر پیاده کنید که نهایتاً در مجموع تاثیر عمده‌ای در رسیدن به هدف بزرگتان خواهد داشت. این تاکتیک از نظر اجرایی بسیار خوب است، و در عین حال یکی دیگر از خوبیهای این تاکتیک این است که در حین کار می‌توانید معیارها و اندازه‌گیریهای لازم را بدست آورید.

اگر هدفتان کاهش وزن است، چه مقدار کاهش وزن در هر دوره خواهید داشت؟ اگر هدفتان افزایش درآمد است، چطور می‌فهمید چقدر خرج می‌کنید، چقدر بدست می‌آورید و چگونه درآمد بیشتری خلق می‌کنید؟ علاوه بر اینها، چگونه پیشرفت‌تان را می‌سنجید که ببینید چقدر در کل به هدف اصلی‌تان نزدیکتر شده‌اید؟

5 . همراه با سرگرمی باشد.

همچنانکه به اهداف کوچکتر دست پیدا می‌کنید، ترتیباتی در نظر بگیرید که جشن بگیرید و از پیروزی‌هایتان لذت ببرید. پیشرفت‌تان همراه با سرگرمی باشد. هرچه با سرگرمی بیشتری در این مسیر پیش بروید، موفقیت بیشتری برای شما قابل دستیابی می‌شود.

تلاشهایمان فقط به این خاطر نیست که به اهدافمان دست پیدا کنیم، بلکه این است که آن را با زندگی روزمره در هم بیامیزیم، بنابراین یادبگیرید که نه تنها از رسیدن به مقصد بلکه حین طی کردن این مسیر هم حداکثر استفاده و لذت را ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.