مجله اینترنتی رمز موفقیت

کنجکاوی چه نقشی در موفقیت در زندگی دارد

آیا شما شخص کنجکاوی هستید؟ آیا زیاد سوال می‌پرسید؟

انسانهای کنجکاو به هر سو سرک می‌کشند و معمولاً موفقترند. به نظر شما اینطور نیست؟

با خواندن این مطلب شاید به فکر فرو بروید و در مورد اینکه شما شخص کنجکاوی هستید یا نه کمی بیشتر کنکاش کنید.

کنجکاوی به شیوه‌های مختلف می‌تواند تاثیر شگرفی در زندگی افراد کنجکاو بگذارد. منظور من از کنجکاوی این نیست که مثلاً فلان خودرو چقدر سریع از یک خیابان شلوغ رد می‌شود، صحبت من در مورد گریز از شخص متوسط بودن و حرکت به سمت زندگی هیجان‌انگیز است.

کنجکاو بودن یعنی اینکه خود را با دنیای اطراف درگیر کنید و یک شخص سرسری نباشید، یعنی اینکه حداکثر بهره را زندگی خود ببرید.

اکثر اکتشافات جدید در زندگی از کسانی سر می‌زند که مایل بودند بیشتر بدانند. بزرگترین اختراعات بشر و روشهای درمانی پیشگامانه و بسیاری موارد دیگر از یک تحقیق اضافه‌تر روی چیزهای جدید، و یک آزمایش متفاوت و دور از ذهن نشأت می‌گیرد، چون یک نفر کنجکاو می‌خواهد بداند آیا این روش جواب می‌دهد.

پس بیکار ننشینید چون دنیای اطرافتان منتظر کاوش شماست. به کودک درون خود تلنگری بزنید و آن امیال را که دوست داشت به هر گوشه‌ای سرک بکشد و هر سنگی را برگرداند دوباره بیدار کنید.

در اینجا 5 شیوه‌ای که کنجکاوی در زندگی به کمکتان می‌آید تا سالمتر و هیجان‌انگیزتر زندگی کنید را برایتان بیان می‌کنم:

1 . کنجکاوی کمک می‌کند مغز سالم و فعالی داشته باشید

افراد کنجکاو همیشه جزو کسانی هستند که سوال می‌پرسند و دنبال راه‌حل می‌گردند. ذهنشان هیچگاه آرام نیست. مغز مثل عضله‌ای است که فقط با استفاده کردن بصورت روزانه و مداوم می‌تواند قویتر شود.از طریق بررسی و به چالش کشیدن ایده‌ها، از مغزتان یک ماشین مبارزه و واکنش‌گرا بسازید.

2 . کنجکاوی باعث مستحکم‌تر شدن روابط می‌شود

کنجکاو بودن نسبت به مردم و دنیای اطراف، زندگی اجتماعی شما را شکوفا می‌کند. در مورد یک مکالمه عادی فکر کنید.

 یک نفر به شما چیزی می‌گوید، بعد شما هم خیلی عادی سوالات بیشتری می‌پرسید تا بحث را بازتر کنید. اینجاست که کنجکاوی به کار شما می‌آید. وقتیکه بتوانید علاقه خود را به شخص دیگری ابراز کنید، آنها هم از هم‌صحبتی با شما لذت می‌برند. هیچکس دوست ندارد با کسی هم‌کلام باشد که به قول معروف اصلاً توی باغ نیست.

3 . کنجکاوی درها و ایده‌های جدید را به روی شما می‌گشاید

وقتیکه در مورد موضوعی کنجکاو شوید، ذهن شما شروع به ایده‌پردازی حول آن موضوع می‌کند. کنجکاوی به ذهن کمک می‌کند تا ایده‌های جدیدی خلق و بر آن تمرکز کند و سپس شما می‌توانید آن را بسط دهید.

اگر توماس ادیسون فاقد کنجکاوی بود، هرگز یکی از بزرگترین مخترعان همۀ دورانها نمی‌شد و آن لامپ هرگز از زیر دستش روشن نمی‌شد.

4 . کنجکاوی برایتان فرصت خلق می‌کند

با کنجکاو بودن، قادر هستید فرصتهایی که تا پیش از این نمی‌دیدید را براحتی مشاهده کنید. در اطرافمان چیزهای بسیاری هست که از یک چشم غیر مسلح مخفی هستند. آنقدر زیاد هستند که باید بگردیم تا حقیقتاً آنها را ببینیم و حس کنیم. یک ذهن کنجکاو می‌خواهد تا ورای همه چیز را بکاود و و دنبال ممکنها و ناممکنها بگردد.

5 . کنجکاوی هیجان‌آور است

افراد کنجکاو از زندگی کسالت‌آور دور هستند. کنجکاوی دائمی باعث می‌شود با بیحالی و گرفتگی وقتتان را سپری نکنید. همیشه چیزهای جدیدی پیدا می‌شود که ذهنهای کنجکاو را به سوی خود بکشاند. افراد کنجکاو بجای اینکه کسل باشند، یک زندگی ماجراجویانه را برای خود خلق می‌کنند.

چه کسی ماجراجویی را دوست ندارد؟

اگر واقعاً دوست دارید پیشرفت کنید مثل من باید هر روز بدنبال آن باشید. لحظات بزرگ به سراغ افراد سست و بیحال نمی‌آید. ذهن خود را سرزنده نگه دارید و کنجکاو بمانید. به نظر من افراد کسل‌کننده، افراد بی‌استعدادی هستند.

دونالد ترامپ

خوب اکنون باید در این فکر باشید که، “نمی‌دانم آیا به اندازه کافی کنجکاو هستم. چطور می‌توانم یک فرد کنجکاو باشم؟” اگر این سوال را از خود پرسیدید خوشحالم کردید چون نشان دادید که کنجکاو شدید.

در اینجا چند نکته خلاصه‌وار برای کمک به تلنگر زدن به قوه ذهنی شما بیان می‌کنم:

  • روشنفکر باشید: تا نخواهید چیزی یاد نمی‌گیرید.
  • به همه چیز بها دهید: به اطراف خود نگاه عمیق‌تر و موشکافانه‌تر داشته باشید.
  • از سوال کردن دست نکشید: یک راه مطمئن برای بررسی عمیق‌تر، سوال کردن است: چه کسی، چه چیزی، چه وقت، کجا، و چطور.
  • هیچ چیز را کسل‌کننده نبینید: افراد کنجکاو در هر چیزی دنبال خوشی و سرگرمی هستند.
  • بیشتر مطالعه کنید: مطالعه، شما را به دنیاهای مختلفی می‌برد.

از مطالعه این مطلب سپاسگذارم! کنجکاو بمانید و هرگز تسلیم نشوید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.