توسط آنِ دِ ایننوسینزو

نیویورک (AP) — مدیر عامل والمارت، داگ مکمیلون، که بزرگترین خردهفروش آمریکایی را به یک غول فنآور تبدیل کرد و از زمان منصوب شدن در سال ۲۰۱۴، دورهای از رشد قوی فروش را رهبری کرد، برنامهریزی کرده تا اوایل سال آینده بازنشسته شود؛ این شرکت جمعه در یک اعلامیهٔ شگفتانگیز اینچنین گفت.
جان فورنر، ۵۱ ساله، سرپرست عملیات امریکأ والمارت، از ۱ فوریه جایگزین مکمیلون خواهد شد؛ این روز پس از اعمال رسمی بازنشستگی مکمیلون است، شرکت اعلام کرد. اگرچه مکمیلون تصمیم دارد یک سال بهعنوان مشاور جانشین خود کار کند، سهام والمارت بلافاصله پس از خبر تغییر ناگهانی رهبری، در معاملات پیشبازار ۳٪ سقوط کرد، اما تا نیمروز کمی بهبود یافت و با کاهش ۱٪ به پایان رسید.
برخلاف جف بزوس از آمازون یا ایلان ماسک از تسلا، مکمیلون نامی شناختهشده در خانهها نیست، اما او نقش کلیدی در اقتصاد ایالات متحده داشته است. عملکرد والمارت بهعنوان بارومتر هزینههای مصرفکنندگان، بهدلیل مقیاس و پایگاه وسیع مشتریانش، محسوب میشود. این شرکت ادعا میکند که ۹۰٪ خانوارهای آمریکایی برای مجموعهای از محصولات به والمارت وابستهاند و بیش از ۱۵۰ میلیون مشتری هر هفته از طریق وبسایت یا فروشگاههای آن خرید میکنند.
المارت، مستقر در بنتونویل، آرکانزاس، همچنین بزرگترین کارفرمای بخش خصوصی کشور است که ۱٫۶ میلیون کارمند دارد. این افراد شامل پرسنل اداری و کارکنان سامکلاب، زنجیرهٔ انبارفروشی عضویتی کهالمارت مالک آن است، میشود. در سطح جهانی،المارت ۲٫۱ میلیون نفر را به کار گرفته است.
تغییر مدیرعامل پیشرو در زمان چالشبرانگیزی برای شرکتهای خردهفروشی و سایر کارفرمایان رخ میدهد که تقریباً ۱۱ ماه را صرف عبور از محیط اقتصادی نامشخص کردهاند؛ در این مدت، دولت رئیسجمهور دونالد ترامپ تعرفههای گستردهای بر واردات اعمال کرد و با یک سرکوب مهاجرتی مواجه شد که تهدید به کاهش نیروی کار موجود بود.
مکمیلون، فارغالتحصیل دانشگاه آرکانزاس، در سال ۱۹۸۴ به والمارت پیوست و سه دهه پس از آن بهعنوان مدیرعامل منصوب شد. در دورهٔ ریاستجمهوریاش، او بهصورت چشمگیر در نیروی کار سرمایهگذاری کرد؛ با ارتقاء دستمزدها، گسترش مرخصی والدینی و راهاندازی برنامهای برای کارکنانی که به دنبال پیشرفت و فرصتهای آموزشی برای دریافت گواهینامهها و مدارک تحصیلی هستند.
تحت رهبری او، والمارت با تمرکز شدید بر حفظ قیمتهای پایین، فناوریهای نوینی نظیر هوش مصنوعی و رباتیک را بهکار گرفته است. مکمیلون همچنین به بهبود شهرت شرکت کمک کرد؛ با ارتباط مستقیم با کارگران ساعتی، تصویر شرکت را که بهعنوان یک اپراتور بیرحم با قیمت کم شناخته میشد، نرمتر کرد و به اهدافی همچون کاهش انتشارات کربن که باعث تغییرات اقلیمی میشود، متعهد شد.
«در بیش از یک دههای که بهعنوان مدیرعامل خدمت کرد، داگ با سرمایهگذاری در همکارانمان، ارتقای توانمندیهای دیجیتال و تجارت الکترونیک، و مدرنسازی زنجیرهٔ تأمینمان، تحول جامعی را بهعمل آورد»، گریک پنر، رئیس هیئتمدیره المارت، نوهدخترعروس مؤسس مرحوم المارت، سام والتون، گفت. «او المارت را قویتر، نوآورتر و بهتر همسو با هدف ما برای کمک به مردم در صرفهجویی در هزینهها و زندگی بهتر میکند.»
فورنر در سال ۱۹۹۳ به المارت پیوست و بهعنوان کارمند ساعتی در فروشگاه بنتونویل کار میکرد. او در چندین کشور زندگی و کار کرده و پیش از بهدست گرفتن نقشهای مشابه، بهعنوان رئیس و مدیرعامل بخش آمریکای ایالات متحدهٔ سامکلاب فعالیت میکرد.
تحلیلگر شرکت TD Cowen، اولیور چن، در گزارشی که جمعه منتشر شد نوشته است که فورنر «تجربهٔ فراوانی» در بهبود کسبوکار ایالات متحدهٔ المارت دارد. چن پیشبینی کرد که مدیرعامل جدید استراتژیهای کلی شرکت را حفظ خواهد کرد؛ اما افزود که «فصل داگ مکمیلون بهراحتی قابل دنبالکردن نخواهد بود».
چن گفت: «مکمیلون نه تنها یک رویاپرداز بود، بلکه شخصی فروتن نیز بود که ارتباط فوقالعادهای با مردم برقرار میکرد.»
در زیر رهبری مکمیلون، درآمد سالانه المارت ۴۰٪ افزایش یافت؛ از ۴۸۵٫۷ میلیارد دلار در پایان اولین سال مالی که او بهعنوان مدیرعامل بود به ۶۸۱ میلیارد دلار در جدیدترین سال مالی. هنگامی که او بهعنوان رهبر شرکت منصوب شد، قیمت سهام حدود ۲۵ دلار در هر سهم بود؛ اما اکنون بیش از ۱۰۲ دلار است.
مکمیلون پس از مایک دوک که شش سال پس از بازنشستگی ناگهانی مدیرعامل لی اسکات، که خود نیز در سن ۵۹ سالگی بازنشسته شد، رهبری شرکت را بر عهده داشت، جایگزین شد.
وقتی مکمیلون بهعنوان مدیرعامل منصوب شد، فروشگاهها بههم ریخته، فروش ایستاده و روحیهٔ کارگران پایین بود. مکمیلون معتقد بود که شرکت باید دستمزدها را افزایش دهد و مسیرهای پیشرفت برای کارگران ساعتی بهوجود آورد. در سال ۲۰۱۵، المارت یک سرمایهگذاری سهساله حدود ۲٫۷ میلیارد دلار برای افزایش دستمزدها و ایجاد فرصتهای جدید آموزشی و تربیتی اعلام کرد.
اما زمانی که مکمیلون در همان سال به سرمایهگذاران گزارش داد و پیشبینی فروش سالانه را کاهش داد، سرمایهگذاران خوشحال نشدند؛ این باعث سقوط سهام المارت شد و در عرض چند ساعت ۲۱٫۵ میلیارد دلار ارزش بازار از بین رفت. با افزایش فروش، جذب مشتریان جدید و بهبود چشمگیر نرخ حفظ کارکنان، شرکت بهتدریج اعتماد سرمایهگذاران را بازسازی کرد.
دورهٔ رهبری مکمیلون همچنین بهعنوان دورهای به یاد خواهد ماند که المارت فروش مهمات برای اسلحههای دستسلاح و تفنگهای کوتاهبار را متوقف کرد و از مشتریان خواست تا در فروشگاههای خود سلاحهای گرم را بهصورت علنی بهکار برند، حتی در ایالتهایی که این کار را مجاز میدانستند. این تصمیم چند روز پس از یک تیراندازی جمعی در سال ۲۰۱۹ در اُدسا، تگزاس، که هفت نفر را کشته بود و پس از تیراندازیهای متوالی در ماه قبل، که یکی از آنها در یک فروشگاه المارت رخ داده بود، اتخاذ شد.
در زمان رهبری مکمیلون، المارت سرمایهگذاری سنگینی در تجارت الکترونیک و تحویل سریعتر انجام داد. شرکت در ماه اوت اعلام کرد که تقریباً یکسوم تحویلهای اخیر از فروشگاههای آمریکایی آن شامل سفارشاتی است که درخواست میکنند کالاها ظرف سه ساعت یا کمتر تحویل داده شوند، و ۲۰٪ از این سفارشها در نیم ساعت یا کمتر به دست مشتریان میرسند.
المارت همچنین بهدنبال منابع جدید درآمدی نظیر تبلیغات رفته و برنامهٔ عضویت «Walmart +» را برای رقابت با «Amazon Prime»، برنامهٔ حملونقل رایگان رقیب خود، راهاندازی کرد.
در طول همهگیری ویروس کرونا، المارت با مشکلات زنجیره تامین جهانی مقابله کرد و فروش چشمگیری را تجربه کرد؛ مصرفکنندگان منزوی در خانه، سبد خرید خود را پر کردند. المارت با بهرهگیری از نفوذ خود بر تأمینکنندگان، مجدداً قیمتهای پایین را حفظ کرد و مشتریان بیشتری با درآمدهای خانوار بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ دلار در دورهٔ تورمی پس از همهگیری جذب کرد.
مکمیلون از میان مدیران خردهفروشی بود که امسال برای بررسی تعرفههای رئیسجمهور بر کالاهای خارجی، در کاخ سفید و مکانهای دیگر با ترامپ ملاقات کردند. المارت اعلام کرده است که بخشی از هزینههای اضافی واردات را جذب میکند، اما قیمتها شروع به افزایش کردهاند.
«ما همانکاری را میکنیم که گفته بودیم انجام خواهیم داد»، مکمیلون در ماه اوت به تحلیلگران بورس گفت. «ما قیمتهای خود را تا حد امکان پایین نگه میداریم و این را تا جای ممکن ادامه میدهیم. تجار ما خلاق بوده و با فوریت عمل کردهاند تا از فشار اضافی بر مشتریان و اعضای خود جلوگیری کنند.»
___
نویسندهٔ اقتصادی AP میشل چپمن در نیویورک به تهیهٔ این گزارش کمک کرد.