مجله اینترنتی رمز موفقیت

عروج و سقوط راد پاور بایک‌ها: از موفقیت شگفت‌انگیز تا پیش‌آستانهٔ تعطیلی

دفتر مرکزی راد پاور بایک این هفته در سیاتل. دفتر شرکت در محله بالارد همچنین شامل فروشگاه خرده‌فروشی و کارگاه سرویس‌دهی در طبقه اول است. (عکس GeekWire / Kurt Schlosser)

چه اتفاقی برای راد پاور بایک‌ها افتاد؟

این همان سؤال است که در ذهن بسیاری از مردم در سیاتل و فراتر از آن پس از این‌که استارتاپ دوشنبه اعلام کرد به دلیل «چالش‌های مالی قابل‌توجه» ممکن است به تعطیلی نزدیک شود.

راد به‌عنوان یک استارتاپ سخت‌افزاری پرچالش آغاز شد و تبدیل به بزرگ‌ترین فروشنده دوچرخه‌های الکتریکی در شمال‌امریکا شد. هم‌بنیان‌گذاران این شرکت جایزه «کارآفرین جوان سال» را در جوایز GeekWire دریافت کردند. راد در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه کرد و به ارزیابی ۱٫۶۵ میلیارد دلاری رسید — یک یونیکورن نادر در سیاتل.

اما یک رشتهٔ اشتباهات و چالش‌های اقتصاد کلان منجر به بیش از هفت دوره اخراج و سقوط قابل‌توجهی شد. راد اعلام کرد می‌تواند هر چه زودتر، یعنی در ژانویه، بسته شود.

«ما هنوز در حال بررسی تمام گزینه‌های قابل‌اجرا برای حفظ برند و جامعه‌ای هستیم که به ساختن آن کمک کرده است»، شرکت در بیانیه‌ای به GeekWire گفت.

در طول یک سواری در مسیر بارک‑گیلمان در سیاتل این هفته، با جان وَرد ملاقات کردیم که با دوچرخه الکتریکی Rad City خود به‌سر می‌برد.

«خیلی ناامیدکننده است»، وارِد دربارهٔ مشکلات این شرکت بومی گفت. «من ۷۶ ساله‌ام و دیگر دوست ندارم از تپه‌ها بالا بروم؛ این دوچرخه Rad را دارم و بسیار خوشحالم.»

سوار روی دوچرخه الکتریکی Rad Power Bikes
جان ورد، ساکن ادموندز، واشنگتن، هنگام سوار شدن بر دوچرخه Rad Power Bike خود در مسیر بارک‑گیلمان، در محله والینگ‌فورد سیاتل، روز چهارشنبه مکث کرد. (عکس GeekWire / Kurt Schlosser)

وارِد، که از نزدیک به ۷۰۰٬۰۰۰ راننده راد در سراسر جهان است، یک دوچرخه‌سوار باتجربه است که می‌گوید از دوچرخه الکتریکی برای سواری‌های منظم با دوستان و همچنین برای رفتن به استخر، فروشگاه‌ خواربار و بازار کشاورزان استفاده می‌کند. او نگران این است که اگر شرکت تعطیل شود، یافتن قطعات یا خدمات دشوار خواهد شد.

ما با مدیران پیشین راد، کارشناسان صنعت، صاحبان فروشگاه‌های دوچرخه و رهبران استارتاپ‌های سخت‌افزاری مصاحبه کردیم تا متوجه شویم چه اشکالی در این شرکت رخ داده است.

داستان راد نمونه‌ای موردی است که نشان می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک برند سخت‌افزاری پرشتاب، آینده‌اش را بر پایهٔ یک جهش تقاضای پاندمی، که در هر قرن یک‌بار رخ می‌دهد، می‌سازد — و سپس با طوفان زنجیره تأمین و واقعیات سخت‌افزار مصرف‌کننده پشتیبانی‌شده توسط سرمایه‌گذاری خطرپذیر مواجه می‌شود.

محصول مناسب در زمان مناسب

راد به مشتریان این حس را داد که «دوباره کودک هستند»، هم‌بنیان‌گذار تی کالینز این هفته به GeekWire گفت.

شرکت که از کارهای تفننی نوجوانانهٔ مؤسس مایک رادنباؤ شکل گرفته بود، در سال ۲۰۱۵ مدلی مستقیم‌به‌مصرف‌کننده را با دوچرخه الکتریکی به‌قیمت قابل‌دسترس راه‌اندازی کرد.

«آنها دوچرخه‌ها را در دسترس افرادی قرار دادند که ممکن است از ورود به فروشگاه دوچرخه دچار اضطراب شوند»، پیتر کلنسی، شریک تجاری Westside Bicycle در سیاتل گفت.

راد بخش جدیدی از بازار «سبک زندگی» را باز کرد — دوچرخه‌های الکتریکی زیر ۲٬۰۰۰ دلار برای افراد عادی، نه دوچرخه‌سواران حرفه‌ای.

«راد به‌نوعی فضای دوچرخه‌های الکتریکی را پایه‌گذاری کرد»، جاستین تیلور، ویراستار Electric Bike Report گفت.

مارتی پلات، مدیر کل در Gregg’s Cycle، به یاد می‌آورد که هنگام رفت‌وآمد از پل ۵۲۰ سیاتل، «ان‌بار زیادی از دوچرخه‌های راد» را می‌دید که توسط افرادی با کت اسکی یا شلوارهای گشاد در اختیار بودند — نشانه‌ای از این که شرکت نوع جدیدی از مشتری را جذب کرده بود.

پشت‌کار و مقیاس‌بندی

تیم اولیه شرکت یک گروه پراکنده بود که همزمان چندین وظیفه را بر عهده می‌داشتند؛ در عین حال روش‌مند نیز بودند. «ما هزینه‌هایمان را به‌طرز بسیار کارآمد مقیاس‌بندی کردیم»، کالینز گفت.

راد پس از یک کمپین اولیهٔ جمع‌آوری سرمایهٔ مردمی، به‌سرعت به تناسب محصول‑بازار دست یافت. از آن پس، فروش‌ها به‌سرعت از بالارد تا برلین رونق گرفت. «ما هزاران دوچرخه را در عرض چند ثانیه می‌فروشیم»، کالینز گفت. «در حقیقت نتوانستیم دوچرخه‌ها را در انبار نگه داریم».

این شرکت در سال ۲۰۱۹ درآمدی برابر ۱۰۰ میلیون دلار گزارش داد و سرمایه‌گذاری‌ای از دارل کاونز و مارک واگون، از مدیران پیشین Zulily و Blue Nile، جذب کرد. همان سال، همکاری تحویل با Domino’s را به امضا رساند.

واگون به GeekWire گفت: «من یک کسب‌وکار می‌بینم که مشتریان بسیار پرشور، محصول جذاب و کارآفرینان فوق‌العاده دارد. این همان چیزی است که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید.»

موسس راد پاور بایک مایک رادنباؤ (چپ) و هم‌بنیان‌گذار تی کالینز با استایل در مراسم جوایز GeekWire در سال ۲۰۱۹ حضور یافتند. آن‌ها جایزه «کارآفرین جوان سال» را در همان سال برگزیدند. (عکس GeekWire / Kurt Schlosser)

تقویت در دوران پاندمی

سپس بازار دوچرخه‌های الکتریکی همان‌گونه که پاندمی اوج گرفت، به‌شدت گسترش یافت. مردم می‌خواستند به فضای باز بروند و سرگرم شوند. همچنین جوانبی سازگار با محیط‌زیست نیز در کار بود.

راد افزایشی ۲۹۷٪ در تقاضا را در ماه مه ۲۰۲۰ گزارش داد.

COVID معضل کلاسیک «آیا این یک نکتهٔ موقتی است یا یک نرمال جدید؟» را برای راد و بسیاری از شرکت‌های تجارت الکترونیکی که با رشدی در سفارش‌ها مواجه بودند، به وجود آورد.

کالینز گفت: «این فکر می‌کردیم که این یک محرک برای رونق دوچرخه‌های الکتریکی است.»

به هر حال، کالینز افزود: «ما باید اطمینان حاصل می‌کردیم که موجودی کافی برای تقاضای آن داشته باشیم. اگر مردم می‌خواهند دوچرخه بخرند، ما به دوچرخه نیاز داریم.»

سرعت را بالا ببرید

راد در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جذب کرد، تعداد کارکنان را به بیش از ۶۰۰ نفر دو برابر کرد و شرط بزرگی روی تقاضای مستمر گذاشت.

اما همانند بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر در دوران پاندمی، راد با تأخیرها و اختلالات زنجیره تأمین مواجه شد. این شرکت برای برآورده ساختن تقاضا اقدامات گسترده‌ای انجام داد — در اواسط ۲۰۲۱، ۶۴ کانتینر خرید و بار خود را از آسیا به بندری غیرسنتی نزدیک سیاتل وا رده کرد.

به گفتهٔ پلات، شرکت‌های دوچرخه‌ای به‌دلیل فرض اینکه تقاضای ناشی از COVID ادامه‌دار خواهد بود، در زمان‌های تحویل طولانی بیش از حد سفارش دادند. اما او گفت که این اوج تا تابستان ۲۰۲۲ به‌طور چشمگیری کاهش یافت.

پلات گفت: «قیمت‌ها کاهش یافتند و حاشیه‌ها نیز کاهش یافتند. راد تحت تأثیر قرار گرفت — همه تحت تأثیر بودند.»

همان‌گونه که تقاضای پاندمی تثبیت شد، راد با صدها میلیون دلار موجودی انبار مواجه شد.

لیه هانکینز، پیشین رهبر زنجیره تأمین راد، گفت: «ما فقط تعهد انبار زیادی داشتیم که نمی‌توانستیم انعطاف‌پذیر باشیم. این شبیه این است که با یک توپ بولینگ به‌همراه مچ‌پاهای خود می‌دویید — نمی‌توانید حرکت کنید.»

پلات تأکید کرد که فروش دوچرخه‌ها با قیمتی پایین‌تر از هزینه برای تخلیه موجودی می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

پلات گفت: «هر چه بیشتر بفروشید، بیشتر پول از دست می‌دهید. شما در میان این «دو ضربه» از تقاضای کاهش یافته و انبار زیاد قرار دارید. سایر شرکت‌ها توانستند این وضعیت را حل کنند، چون سابقهٔ طولانی‌تر و محصولات متنوع‌تری دارند. من مطمئن نیستم راد بتواند این کار را انجام دهد.»

دوچرخه Rad Runner از راد پاور بایک. (عکس Rad Power Bikes)

دوران سخت برای سخت‌افزار

چالش‌های راد بازتابی از دشواری‌های گسترده‌تری است که استارتاپ‌های سخت‌افزار مصرفی در فضای سرمایه‌گذاری پس از ۲۰۲۲ با آن مواجه‌اند.

کلایتون وود، مدیرعامل پیشین استارتاپ خودکارسازی آشپزی Picnic مستقر در سیاتل، گفت: «موفقیت در سخت‌افزار نیاز به سرمایه‌گذاری صابر دارد، چرا که ساختن یک برند پایدار زمان و هزینه زیادی می‌طلبد.» او افزود: «این نوع سرمایه در سال‌های اخیر به‌شدت کمبود دارد.»

وود اشاره کرد که پیش از سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر خلق یونیکورن‌ها متمرکز بود و شرکت‌های سخت‌افزاری می‌توانستند به‌دلیل قیمت‌پرسنل بالا و سود ناخالص، سرمایه جذب کنند. او گفت: «در سال ۲۰۲۲ بازی تغییر کرد، و شرکت‌هایی که پیش از آن با ارزیابی‌های بیش از حد بر سر بازار سرمایه‌گذاری کردند، در معرض خطر قرار گرفتند.» افزود که تغییر مسیر در نرم‌افزار آسان‌تر است، اما سخت‌افزار هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه بالا دارد.

آمیش پاتل، مدیر اجرایی در Conduit Venture Labs، یک استودیوی استارتاپ متمرکز بر سخت‌افزار، نیز به چالش‌های ساختاری اشاره کرد.

پاتل می‌گوید شرکت‌های سخت‌افزار مصرفی با مدل کسب‌وکار مبتنی بر حاشیهٔ واحد با چالش‌های خاصی مواجه‌اند. برندهای سخت‌افزاری که محصولی بیش از ۲۵۰ دلار می‌فروشند، تقریباً به‌طور کامل بر تقاضا و مقیاس‌پذیری مشتریان وابسته‌اند؛ و وقتی حاشیه‌ها کاهش می‌یابد — بدون درآمد نرم‌افزاری، خدماتی یا اشتراکی برای جبران — کسب‌وکار به‌طرز شگفت‌انگیزی ناپایدار می‌شود.

پاتل گفت: «اگر سفارش‌های بیش از حد در دورهٔ رونق، ریسک موجودی در هنگام سرد شدن تقاضا، هزینه‌های بالای بهره و سرویس بدهی را جمع کنید — در نتیجه دردهای کلاسیک مقیاس‌پذیری سخت‌افزار به‌دست می‌آید.»

دورهای جذب سرمایه راد می‌توانست به‌عنوان نشانه‌ای از قدرت تلقی شود، اما دیگران به‌طرز متفاوتی می‌بینند.

دیوید جانسون، صاحب فروشگاه Electric & Folding Bikes Northwest، گفت: «عجیب است که شرکتی مثل این نتواند بدون ورودی‌های نقدی بزرگ به‌تنهایی ایستادگی کند. به‌نظر نمی‌رسید که این مدل پایدار باشد.»

توماس، صاحب فروشگاه Polka Dot، احساس مشابهی داشت.

او گفت: «نمی‌فهمم چرا در دورهٔ پاندمی کسی فکر می‌کرد می‌توانند رشد ۵۰۰٪ در کسب‌وکار را سالانه برای پنج سال حفظ کنند. من صاحب یک فروشگاه دوچرخه هستم؛ تحلیل‌گر نیستم. اما این موضوع به‌نظر خیلی سخت نیست که متوجه شویم.»

GeekWire با واگون و کاونز برای دریافت نظر تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد.

سرمایه‌گذاران دیگر این شرکت شامل Fidelity Management & Research Company، Counterpoint Global (Morgan Stanley)، Cercano Management، Durable Capital Partners LP، The Rise Fund (استراتژی سرمایه‌گذاری تأثیرگذاری چند‌بخشی جهانی TPG) و صندوق‌ها و حساب‌های مشاوره‌شده توسط T. Rowe Price Associates می‌باشند.

آینده دوچرخه‌های الکتریکی

راد تنها سازنده دوچرخه الکتریکی نبود که دچار مشکل شد. شرکت اروپایی VanMoof در سال ۲۰۲۳ برای ورشکستگی درخواست داد، در حالی که شرکت بلژیکی Cowboy و سایر رقبای آن پس از اوج دوران پاندمی برای یافتن جایگاه خود دچار مشکل شدند. برخی این مشکلات را به تعرفه‌های گمرکی نسبت می‌دهند.

اما صاحبان فروشگاه‌های دوچرخه می‌گویند تقاضا برای دوچرخه‌های الکتریکی همچنان قوی است. پیتر کلنسی از Westside Bicycle گفت: «امروز سه نفر به فروشگاه آمدند و درباره دوچرخه‌های الکتریکی پرس‌و‌جو کردند.»

طبق گزارش MarketsandMarkets، بازار دوچرخه‌های الکتریکی ایالات متحده انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۲ به ۸۷٫۱ میلیارد دلار برسد؛ که نسبت به ۵۴٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ رشد قابل‌توجهی دارد.

راد اعلام کرد تیمش در حال تلاش برای «ثابت‌سازی کسب‌وکار» و بررسی گزینه‌های مسیر طولانی‌مدت است. این شرکت همچنان دوچرخه می‌فروشد و در سایت خود فروش ویژه بلکت‌فراید را تبلیغ می‌کند.

جاستین تیلور، ویراستار Electric Bike Report گفت: «آنها یک شرکت با کیفیت خوب هستند که دوچرخه‌های خوبی می‌سازند. و من فکر می‌کنم حضورشان صنعت را بهبود می‌بخشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.