مجله اینترنتی رمز موفقیت

بازار استارت‌آپ‌های اروپایی آمادهٔ درخشش در مرکز توجه است

ربکا سزوتاک

ساکنان دره سیلیکون معمولاً بازار استارت‌آپ‌های آن سوی اقیانوس را بیش از حد کوچک یا کم‌آرزوی می‌دانند، اما این نگرش به‌طرز کاملاً متفاوتی نسبت به دید اروپایی‌ها دربارهٔ پتانسیلشان است.

کنفرانس سالانه Slush در هلسینکی امسال، بازاری سرمایه‌گذاری را به نمایش کرد که به‌نظر می‌رسد در آستانهٔ تحول است؛ بازاری که آمادهٔ ظهور اولین استارت‌آپ تریلیون‌دولاری خود است.

موسسان، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مقامات دولتی به‌طور یکدست موانعی را که به‌صورت سنتی اروپا را از رسیدن به مقیاس و پتانسیل واقعی‌اش باز می‌دارد، تأیید کردند. سال‌ها بسیاری از موسسان اروپایی برای تأسیس شرکت‌های خود به ایالات متحده مهاجرت می‌کردند یا پیش از موعد از کسب‌وکارهایشان خارج می‌شدند، زیرا در بازاری کار می‌کردند که مشتریان محلی و سرمایه کافی نداشت.

شرکت‌هایی همچون OMERs Ventures و Coatue پس از همه‌گیری سعی‌های جدی برای ورود به اروپا با افتتاح دفاتر در لندن انجام دادند، اما پس از آن این دفاتر بسته شدند. به‌عنوان مثال، OMERs بخش عمده‌ای از تیم اروپایی خود را اخراج کرد. در همین زمان، شرکت‌های دره سیلیکون در چند سال اخیر ادعا کرده‌اند که برای تمرکز بر نوآوری، استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران باید به سانفرانسیسکو بازگردند.

به‌طور عمده، مردم بر این باورند که مشکلات حل شده‌اند: چندین سرمایه‌گذار خطرپذیر به TechCrunch در Slush گفتند که ایدهٔ کم‌سرمایه‌بودن بازار یا عدم علاقهٔ سرمایه‌های عمیق آمریکا، بزرگ‌نمایی شده است.

یک سرمایه‌گذار به‌طور خاص اظهار کرد که هم‌اکنون سرمایهٔ ایالات متحده در بازار اروپا بیش از پنج سال پیش حضور دارد. علاوه بر این، برخی عناوین خبری بیشتر توجه را جلب می‌کنند: وقتی OMERs Ventures اعلام کرد که عقب‌نشینی می‌کند، IVP و Andreessen Horowitz هر دو اعلام کردند دفاتری در لندن افتتاح می‌کنند. (متأسفانه Andreessen نیز پس از مدتی دفتر خود را بسته.)

اگرچه جذابیت مهاجرت به ایالات متحده هنوز قوی است، شرکت‌های اروپایی نیز به‌تدریج موفق می‌شوند فشار سرمایه‌گذاران آمریکایی برای جابجایی به دره سیلیکون را رد کنند.

آنتون اوسیكا، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم Vibe‑coding Lovable، در Slush گفت که رشد سریع شرکت — 200 میلیون دلار درآمد تکراری سالانه تنها یک سال پس از راه‌اندازی — ناشی از این است که استارت‌آپ در اروپا باقی ماند و به‌جای انتقال، استعدادهای با تجربهٔ دره سیلیکون را به استکهلم جذب کرد.

تاوِت هینریکوس، شریک در Plural که اولین کارمند اسکایپ تأسیس شده در استونی بود، در Slush گفت که بازار اروپایی حدود یک دهه پشت سر ایالات متحده است، اما استارت‌آپ‌ها اکنون به‌طور کامل به جریان اصلی رسیده‌اند، امری که ده سال پیش وجود نداشت.

یک سرمایه‌گذار خطرپذیر دیگر افزود که زمانی که او دهه‌ها پیش به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها مشغول شد، استارت‌آپ‌ها و درآمد آن‌ها بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی یا درآمد منطقه را تشکیل نمی‌دادند، اما حالا شرایط به‌صورت بنیادی تغییر کرده است و سهم استارت‌آپ‌ها همچنان در حال رشد خواهد بود.

افزایش داستان‌های موفقیت‌محور اروپایی همچون Spotify و Klarna نیز به تقویت پروفایل این منطقه منجر شده است؛ این موفقیت‌ها به موسسان اطمینان می‌دهد که برای خروج زودتر نگران نباشند. همچنین این دستاوردها مهارت‌ها و امنیت مالی لازم را برای کارکنان استارت‌آپ فراهم می‌کند تا بتوانند به‌تنهایی مسیر خود را پیش ببرند.

قوانین‌گذارها نیز بی‌تحرک نیستند و تازگی‌ها سعی می‌کنند راهی برای آسان‌تر شدن موفقیت استارت‌آپ‌ها فراهم کنند. اتحادیه اروپا در حال پیشبرد تغییرات قانونی است که به استارت‌آپ‌ها اجازه می‌دهد تا در تمام کشورهای عضو اتحادیه به‌صورت همزمان ثبت‌نام کنند، نه فقط در کشور مبدأ خود، از سال آینده. چنین گامی چالش‌های خود را دارد، اما گامی به‌سوی جلو است.

به‌طبع طبیعت، موانع همچنان باقی‌اند. شرکت‌های اروپایی نسبت به همتایان آمریکایی‌ خود کمتر تمایل دارند تا به‌صورت آزمایشی فناوری‌های استارت‌آپ را پیاده‌سازی کنند. اما جو در Slush هیچ‌وقت این‌قدر خوش‌بین نبوده است. به‌نظر می‌رسد اروپا آماده است تا به‌طور کامل درخشیده و خود را نشان دهد، حتی اگر این مسیر کمی زمان‌برتر باشد.

همان‌طور که بنر خوش‌آمد Slush می‌گوید: «هنوز به اروپا شک دارید؟ به هلسینکی بروید.»

موضوعات

اروپا، استارت‌آپ‌های اروپایی، سرمایه‌گذار خطرپذیر اروپایی، جمع‌آوری سرمایه، IVP، Lovable، OMERS Ventures، Slush، استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاری خطرپذیر

ربکا سزوتاک

گزارشگر ارشد، سرمایه‌گذاری

ربکا یک نویسنده ارشد در TechCrunch است که به‌پوشش روندهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استارت‌آپ‌ها می‌پردازد. پیش از این، او این حوزه را برای Forbes و Venture Capital Journal پوشش می‌داد.

می‌توانید برای تماس یا تأیید ارتباط با ربکا، به نشانی ایمیل rebecca.szkutak@techcrunch.com ایمیل بفرستید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.