مجله اینترنتی رمز موفقیت

یونیکورن جدید Brevo با جذب ۵۸۳ میلیون دلار، به چالش کشیدن غول‌های CRM را هدف گرفته است

Brevo، شرکتی در حوزه مدیریت روابط مشتری (CRM) که دفتر مرکزی‌اش در پاریس است، اکنون به‌عنوان یک یونیکورن شناخته می‌شود — یک استارتاپ با ارزشی بیش از یک میلیارد دلار. این استارتاپ ۵۰۰ میلیون یورو (معادل ۵۸۳ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری جدید به‌صورت سهام جذب کرد که برای تقویت رقابت با بازیکنانی بزرگ‌تر نظیر HubSpot و Salesforce نه تنها در اروپا، بلکه در سرزمین اصلی این شرکت‌ها در ایالات متحده به کار خواهد رفت.

Brevo که پیش از این تحت نام Sendinblue شناخته می‌شد، در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان راهکاری برای بازاریابی ایمیلی کسب‌وکارهای کوچک شروع به کار کرد. این شرکت سپس به بخش میانی بازار گسترش یافت و با نام جدیدی که دامنهٔ گسترده‌تری از محصولات را منعکس می‌کرد، موضع خود را بازتعریف کرد. این گام استراتژیک به نتایج ملموسی منجر شد. امروز Brevo بیش از ۶۰۰٬۰۰۰ مشتری دارد؛ این مشتریان از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک تا مشتریان بزرگ‌تری مانند Carrefour، eBay و H&M متغیرند.

در حال حاضر ایالات متحده ۱۵٪ از درآمد Brevo را تشکیل می‌دهد — که به‌همراه فرانسه و آلمان، یکی از سه بازار بزرگ این شرکت است. این سهم برای مدیرعامل Armand Thiberge کافی نیست؛ او قصد دارد بخشی از این سرمایه را برای رشد در ایالات متحده اختصاص دهد.

«این ۵۰٪ از بازار جهانی است، پس باید ۵۰٪ از درآمد ما باشد»، کارآفرین فرانسوی به TechCrunch گفت.

اگرچه نگرانی‌هایی دربارهٔ تقسیم درآمد وجود دارد، اما ارقام به‌سوی رشد پیش می‌روند.

پس از پیوستن به باشگاه شرکت‌هایی با ARR بالای ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳، Brevo هدف خود برای عبور از ۲۰۰ میلیون یورو ARR تا سال ۲۰۲۵ را پیش از موعد به‌دست آورده و در صدد رسیدن به یک میلیارد یورو تا سال ۲۰۳۰ است؛ این مطلب توسط Armand Thiberge به TechCrunch اعلام شد.

این رقم هنوز به‌سوی Salesforce که هدف کسب ۴۱٫۵۵ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۲۶ را دارد، عقب است. شرکت فرانسوی امید دارد که وضعیت یونیکورن بودن، به‌واسطهٔ این وضعیت و جذب سرمایهٔ سهام، شهرت آن را ارتقا دهد؛ این سرمایه علاوه بر بدهی‌های قبلاً تأمین‌شده توسط Brevo افزوده شده است. (Brevo ادعا می‌کند «حاشیه EBITDA دو رقمی» دارد.)

این صندوق‌ها پیش از این برنامهٔ Brevo برای سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون یورو در هوش مصنوعی طی پنج سال و استفاده از اکتساب‌ها (تا به امروز ۱۱ مورد) به‌عنوان یکی از اهرم‌های رشد را پشتیبانی کرده‌اند. شرکت با هزار نفر نیروی کار قصد دارد از سرمایهٔ جدید برای تقویت این دو هدف و همچنین گسترش فعالیت‌های خود در ایالات متحده، که برنامه دارد بیش از ۱۰۰ میلیون یورو صرف آن کند، بهره‌برداری کند؛ این اطلاعات طبق یک بیانیهٔ مطبوعاتی منتشر شد.

Brevo ارزش‌گذاری دقیق حاصل از دورهٔ آخرین جذب سرمایه را افشا نکرد؛ اما جزئیات بیشتری دربارهٔ جدول سرمایه‌گذاری به‌روز شده خود ارائه داد.

شایعات ادعا می‌کردند این معامله به معنای خرید Brevo توسط دیگران است، اما Armand Thiberge گفت که مدیریت و کارکنان Brevo هنوز بزرگ‌ترین سهم (۲۶٪) را در اختیار دارند؛ در حالی که تازه‌واردان General Atlantic و Oakley Capital هر کدام ۲۵٪ خریداری کرده‌اند؛ سرمایه‌گذاران موجود Bpifrance و Bridgepoint به‌طور مشترک ۲۴٪ را حفظ کرده‌اند، و سرمایه‌گذار اصلی دورهٔ سری A، Partech، خروج خود را تکمیل کرده است.

این ترکیب یک جدول سرمایه‌گذاری جهانی ایجاد می‌کند که با هدف اعلام‌شدهٔ Brevo برای «ساختن یک پیشرو جهانی اروپایی در حوزه CRM که از طریق برتری محصول قادر به رقابت با شرکت‌های آمریکایی باشد» هم‌راستا است. به‌عبارت دیگر، این شرکت به‌جای تکیه بر کارت حاکمیت اروپایی، بر کیفیت محصول خود حساب می‌کند.

به‌نظر Armand Thiberge، «هر کس بهترین محصول را داشته باشد، برنده است و این یک مسابقه است تا ببینیم چه کسی می‌تواند محصولی تولید کند که هم کامل‌ترین و هم استفاده‌پذیرترین باشد». در این مسیر کششی ذاتی وجود دارد؛ به‌ویژه در تلاش برای پاسخگویی هم به شرکت‌های بازار میانی و هم به کسب‌وکارهای بسیار کوچک. «می‌گویم که این کار هر روز آسان نیست… اما برای ما، این ترکیب به‌طور فوق‌العاده‌ای موفق بوده است.»

برای خدمت به این مخاطبان متنوع، Brevo به‌طور قابل‌توجهی فراتر از ریشه‌های بازاریابی ایمیلی خود گسترش یافته است. اگرچه همچنان در این حوزه با Mailchimp رقابت می‌کند، اما اکنون یک پلتفرم همه‌جانبه ارائه می‌دهد که شامل خودکارسازی بازاریابی، CRM، مدیریت داده‌های مشتری و ارتباطات از طریق ایمیل، پیامک (SMS)، WhatsApp، چت زنده، اعلان‌های پوش و حتی تماس‌های فروش یکپارچه است.

این قابلیت‌ها به‌طور فزاینده‌ای توسط هوش مصنوعی تقویت می‌شوند؛ چه از طریق ادغام‌های خارجی و چه به‌صورت داخلی. گسترش این مجموعه ویژگی‌ها یکی از محرک‌های استراتژی M&A (ادغام و اکتساب) Brevo است، اما رشد غیرعضوی از طریق خرید رقبای کلیدی در بازارهای هدف نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. انتظار می‌رود اکتساب‌ها ۴۵٪ از هدف درآمدی یک میلیارد یورویی این شرکت برای سال ۲۰۳۰ را تأمین کنند؛ بنابراین فهرست خریدهای شرکت بسیار گسترده خواهد بود.

این روایت برای تصحیح جزئیات جدول سرمایه‌گذاری به‌روز شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.