امیلی راسک با تمام توان خود در دورهای از غم، پادکست «دروغهایی که خریدیم» را تولید کرد

با چند کلیک و چند لمس، کاربران Apple Podcasts میتوانند بهسرعت محتوای جدیدی در بخش بازاریابی به نام «دروغهایی که خریدیم» که توسط ساکن لیندن، امیلی راسک، ساخته و میزبانی میشود، بیابند.
«دروغهایی که خریدیم» هدف دارد مردم را با تاریخ بازاریابی محصولاتی و ایدههایی که در جامعه مدرن بهطور گستردهای رواج یافتهاند، آشنا سازد.
آغاز پادکست برای بازاریاب خودآموز ۴۱ ساله، تجربهای شفابخش بود. یک فقدان تلخ، راسک را به «بحران هویت» کشاند؛ اما در دل این تراژدی، ایدهای شکل گرفت: پادکستی با تم میانهقرن بیستم که دوران پس از جنگ جهانی دوم را بازتاب میدهد؛ دورهای که تبلیغات، آگهیها و کارزارهای روابط عمومی به خانههای هستهای میپرداختند.
راسک با بیش از یک دهه تجربه، اپیزودهای دو بار در ماه را روایت میکند؛ این بخشهای کوتاه، حدود ۲۰ دقیقه طول میکشند و برای گوش دادن در مسیرهای کوتاه یا زمان ناهار مناسب هستند.
راسک گفت: «اگر بتوانم یک نفر را آموزش دهم یا سرگرم کنم، این برای من یک پیروزی بزرگ است.»
تا به امروز، راسک یک تیزر پادکست تولید کرده که باعث شد پادکست در دو هفته پس از انتشار در ۲۱ اکتبر، به رتبهٔ ۹ در نمودارها صعود کند، بهعلاوهٔ سه اپیزود کامل.
اپیزود اول به نام «بازاریابی من را به خوردن این وادار کرد: داستان تبدیل صبحانه به یک باور میلیارد دلاری» در ۱۱ نوامبر منتشر شد. راسک اپیزود دوم به نام «ملت آب: چگونگی تبدیل آب از یک ضرورت به یک سبک زندگی» را در روز تولد خود، ۲۵ نوامبر، منتشر کرد. این قسمت بهتفصیل نشان میدهد که چگونه توزیع مواد غذایی و آب در دوران جنگ بر عادات بهداشتی و سلامتی مدرن تأثیر گذاشت.

با بیش از ۱٬۰۰۰ بار دانلود در تمام پلتفرمها در هفتهٔ اول، «دروغهایی که خریدیم» خود را در ۵٪ برتر پادکستهای جدید قرار میدهد. بر اساس Buzzsprout، یکی از پرطرفدارترین پلتفرمهای میزبانی، پادکستهای جدید بهطور متوسط تنها ۲۸ بار دانلود در هفت روز اول دارند.
راسک گفت: «واقعا جالب است. نمیدانم چطور دیگر بگویم.»
این موفقیت اخیر، معکوس خوشایندی برای راسک است که در دورهای سخت به ساخت پادکست «دروغهایی که خریدیم» روی آورد.
او و همسرش سعی در داشتن فرزند داشتند. پس از مراجعه به چندین کلینیک و تجویز داروی باروری به راسک، این زوج بارها بارداری خود را از دست دادند. در ماه مارس، آخرین بارداریاشان را نیز از دست دادند.
راسک گفت: «من آنچه را که فکر میکردم برای تمام عمرم داشته باشم، نداشتم.»
اتاقی که برای فرزندشان در نظر گرفته بود، بهجای آن پر از «غم و حزن» شد.
راسک از این اتاق که بین اتاق خواب و دفترش قرار داشت، دوری میکرد. امّا وسایلی مثل کیفهای لباس برای اهدای خیریه و اشیاء ناخواسته که برای دور نگه داشتن از چشم و ذهن آنجا گذاشته بود، بهتدریج جمع شد. اما پس از تمام این از دست دادنها، راسک خسته شد.
او گفت: «فقط میخواستم دوباره امیلی شوم. میخواستم همان شخص خوشحالی باشم که قبلاً بودم.»
راسک در آوریل ایدهٔ پادکست را در ذهن خود پرتاب کرد و فکر کرد: «چطور میتوانم این اتاق را متفاوت کنم؟ چه کاری میتوانم انجام دهم تا این مکان شاد باشد بهگونهای که واقعا بخواهم در آن در را باز کنم؟»

پس از گذراندن تابستان برای بهبودی، راسک در سپتامبر تمام توان خود را به ایدهاش اختصاص داد. او پیشاپیش همه چیز را برنامهریزی کرد؛ یک وبسایت، حسابهای شبکههای اجتماعی، یک برنامهٔ پنجساله با معیارهای ارزیابی، یک جدولبرگه حاوی موضوع هر اپیزود از امروز تا دسامبر ۲۰۲۶، و حتی مهارتهای مهندسی صدا و تدوین ویدئو را فرا گرفت.
بهطور مهم، او آن اتاق دستنخورده را به استودیوی پادکست خود تبدیل کرد؛ آن را با کاغذ دیواری حاوی تبلیغات قدیمی و قفسههای معلق پر از گیاهان و وسایل با سبک میانهقرن تزئین کرد. ارزشمندترین وسایل دکوراسیون در استودیو عینکهای پدربزرگش و یک نوک کیک عروسی از مراسم عروسی پدربزرگ و مادربزرگش هستند.
راسک گفت: «احساس میکردم که در حال تمیز کردن ذهنم هستم. هر صبح در را باز میکنم و بسیار به خودم افتخار میکنم؛ نه تنها به دستاوردهایی که در این مدت کوتاه بهدست آوردهام، بلکه به آنچه توانستهام غلبه کنم.»

همسر راسک، تراویس راسک، ستوان ۴۶ سالهٔ سازمان آتشنشانی و نجات منطقه اسنوهوامش، این مسیر غم را همراه او طی کرد. در حیطهٔ کاری خود، او با اختلال استرس پس از سانحه آشنا شده و میگوید که همسرش توانسته است تجربهاش را به «رشد پس از سانحه» تبدیل کند.
«آن زخم هرگز بهبود نمییابد … [اما پادکست] تقریباً گام بعدی در فراتر رفتن از این درد است»، او گفت.
همسر راسک همچنین یک شنونده پرشور پادکست است و از اولین افرادی است که راسک برای دریافت بازخورد به او مراجعه میکند.
تراویس راسک گفت: «من واقعاً به او افتخار میکنم. تعجبی ندارم که او مسئولیت را برداشته و پیش رفته است. او وقتی تصمیم میگیرد کاری انجام دهد، بسیار عملگراست.»
پادکست «دروغهایی که خریدیم» بدون مشاورهٔ مشاون نیکس، دوست و همکار راسک در یک کار قبلی بازاریابی با برنامهٔ سلامتی به نام Roundglass، همینگونه نبود. نیکس دو جایزهٔ امی روزانه بهعنوان یکی از تهیهکنندگان اجرایی برای قسمتهای «Home Made Simple» در شبکه اپرا وینفری و «Red Table Talk» با جادا پینکت اسمیت و ویللو اسمیت، بهدست آورده است.
راسک دربارهٔ نمایش چهرهٔ خود در پادکست دچار تردید بود. او گفت: «من این توجه را دوست ندارم». در ابتدا، او پادکست ناشناسی را در ذهن داشت که شبیه حضور بازاریابی او در اولین پروژهٔ موفق «Red, White and Buzzed» بود؛ جایی که در مورد شرابها آموزش میداد و دیگران را آگاه میساخت — و در نهایت برای شرکتهای Kroger، Fairmont Hotels، Coravin و تاکستانهای محلی سیاتل، شرابها را بازاریابی میکرد.
اما نیکس راسک را متقاعد کرد که برای «دروغهایی که خریدیم» باید ویدئوی خود را ضبط کند و گفت اگر فیلمی برای یوتیوب یا سایر پلتفرمها نداشته باشد، پشیمان خواهد شد.
نیکس با شوخی گفت: «من نمیتوانم از خودم راهی بیرون بروم؛ او زیباست … و اجتماعی است.»
در هنگام مرور ضبطهای خود، راسک تکنیک جالبی برای مقابله دارد؛ او خود را متقاعد میکند که این پادکست مال او نیست، بلکه فقط یک مشاور است که آن را ویرایش میکند. با موفقیت «دروغهایی که خریدیم»، واضح است که تلاش زیاد، و شاید عنصر ویدئویی، نتیجه دادهاند.
نیکس گفت: «من مطمئناً برای او خوشحالم و واقعاً تعجبی ندارم. وقتی تمام کارهایی که انجام داده بود را به من نشان داد، دیدم که او بهخوبی فکر کرده بود.»
در اپیزود اول، شخصیت پرجنبوجوش راسک، طنز خشک و توجه به جزئیات او مشهود است. پیگیری ریشههای محصولات صبحانهای مانند غلات، محتوا بهخوبی پژوهش شده و با لحظههای فرهنگی مرتبط تزئین شده است، که برای دوستداران تاریخ و یا شنوندگان روزمره جذاب است.
«تصور کنید: یونیفرمهای سفید پارچهای، چارچوبهای تخت برنزی، نور خورشید که از پنجرههای قوسی بلند به داخل میتابد. و صدای خفیف کسی که در هر لقمه سیبار میجوید، چون دکتر کالوگ میگوید این کاری است که خدا میخواهد»، راسک در اولین اپیزود میگوید.
اپیزود سوم «دروغهایی که خریدیم»، که در روز چهارشنبه، ۳ دسامبر منتشر شد، بر نحوه استفاده بازاریابان از نظریهٔ رنگ تمرکز دارد.
اطلاعات: lieswebought.com.
ایلی فورهایس (او/او) داستانگوی از فلاجاستاف، آریزونا و فارغالتحصیل دانشگاه وسترن واشنگتن است. او بهعلاوهروزنامهنگاری، به صعود (کوهنوردی) و گفتوگو درباره کتابها علاقهمند است.