تبلیغی جدید در ایستگاه متروی «گرند سنترال»، فضا را با عطری متناسب با فصل آکنده کرده است

سیستم متروی شلوغ و پررفتوآمد نیویورک معمولاً با ترکیبی از بوهای تند صنعتی و نامطبوع به استقبال مسافران میرود، اما امسال در این فصل جشن، حداقل یک ایستگاه از این قاعده مستثنی است.
حالا بخشی از ایستگاه «گرند سنترال» تجربهای کاملاً متفاوت را برای مسافران رقم زده است: فضا آکنده از عطر وانیل و کاج تازه است.
این تجربه دلنشین، حاصل کمپین تبلیغاتی نوآورانه شرکت «بث اند بادی ورکس» است که در تمام ماه نوامبر، این رایحه را در سکوی قطار شاتل خیابان چهل و دوم پخش میکند. هرچند بسیاری از مسافران متوجه منبع بو نمیشوند، اما این رایحه از دستگاههای پخشکنندهای نشأت میگیرد که با ظرافت به یک تیرآهن فولادی در بالای سکو و همچنین در امتداد دیوارهای تونل متصلکننده، نصب شدهاند.
کسانی که به بالا نگاه میکنند، میتوانند این دستگاهها را ببینند که بخار معطر را به صورت تودههای قابل مشاهده در هوا پخش میکنند. شرکت «بث اند بادی ورکس» پیشبینی میکند که تا پایان این کمپین در انتهای ماه، بین ۹ تا ۱۴ کیلوگرم از این عطر در فضا منتشر شده باشد.

جروم موری، یکی از مسافران، میگوید: «بوی اینجا خیلی بهتر از بوی همیشگی تونلهای نیویورک است. بله، من از این کار قدردانی میکنم.»
این منطقه یکی از شلوغترین بخشهای این مرکز حملونقل است و مردم هر چهار تا پنج دقیقه برای جابهجایی به قطار شاتل «تایمز اسکوئر» با سرعت از آن عبور میکنند.
کلی رودریگز، مسافر ۲۳ ساله، این بو را «رایحه کاج، کاملاً کریسمسی» توصیف کرد؛ نظری که بسیاری از مسافران دیگر نیز با آن موافق بودند. کتلین باپتیست، ۶۰ ساله، اضافه کرد که این بو او را به یاد «نرمکنندههای لباس» میاندازد.

این رایحه به قدری ملایم است که برخی از مسافران گفتند هنگام عبور از این فضا اصلاً متوجه آن نشدهاند. اگر پوستر تبلیغاتی «بث اند بادی ورکس» را که این کمپین را توضیح میدهد نمیدیدید، ممکن بود به راحتی آن را با عطر یکی دیگر از مسافران اشتباه بگیرید.
سازمان حملونقل شهری (MTA) که مسئولیت متروها و اتوبوسهای شهر را بر عهده دارد، میگوید این اولین کمپین تبلیغاتی از این نوع در شبکه حملونقل است. این سازمان به دنبال ایجاد منابع درآمدی جدید است. به گفته مری جان، مدیر بخش سرمایهگذاریهای تجاری این سازمان، برای جلوگیری از هرگونه واکنش منفی، سال گذشته یک طرح آزمایشی از تبلیغات مبتنی بر رایحه در ایستگاههای کوئینز و بروکلین اجرا شد تا ایمنی آن بررسی و بازخوردها جمعآوری شود.
جان میگوید این سازمان تاکنون هیچ شکایتی دریافت نکرده است.
جیمی سوهوسکی، مدیر ارشد بازاریابی «بث اند بادی ورکس»، گفت این فروشگاه زنجیرهای رایحه «صنوبر تازه» را برای این کمپین انتخاب کرده است، زیرا یکی از نمادینترین عطرهای تعطیلات این برند و از محبوبترینهای فصلی قدیمی است. او افزود که ایستگاه «گرند سنترال» انتخابی طبیعی بود، زیرا تعداد بسیار زیادی از مسافران هنگام جابهجایی بین قطارها از این مکان عبور میکنند.