
من پیش از رونق هوش مصنوعی یک نسخه از این کارتون را کشیدم. ChatGPT همین این هفته سه سال پیش راهاندازی شد و مسیر تمام دهه را بهطور کامل تغییر داد.
(پنل اولیهای که برای دههٔ ۲۰۲۰ کشیده بودم دربارهٔ متاورس بود؛ که اکنون بهنظر میرسد خیلی کهنه است.)
این یادآوری خوبی است که در بازاریابی همیشه همهچیز در حال تغییر است. اما با این حال، هر چه تغییرات بیشتر شوند، همانقدر ثابت میمانند.
ما تمایل داریم بیشتر بر تاکتیکها تا استراتژی تمرکز کنیم. من از توصیف مارک ریتسون این مفهوم به نام «تاکتفیکیشن» خوشم میآید:
“تاکتفیکیشن به معنای وسواس تقریباً کامل برای اجرا است که بیشتر بازاریابان را تحت تأثیر قرار میدهد و به هزینهی درک گستردهتر و عمیقتر از این حوزه میانجامد.”
تمام بازاریابان به یکسان به ابزارها، تکنیکها و تاکتیکها دسترسی دارند. نقطه عطف واقعی زمانی میشود که با یک استراتژی مستحکم آغاز کنید و سپس تشخیص دهید کدام تاکتیکها برای اجرای آن استراتژی مناسب هستند.
این نکته بهویژه در تعیین رویکرد مناسب نسبت به هوش مصنوعی بهدقت صدق میکند.
من از تفسیر تام گودوین این هفته خوشم میآید:
“من هوش مصنوعی بیشتر نمیخواهم؛ من میخواهم در دنیایی که هوش مصنوعی امکان کارهای شگفتانگیز را فراهم میکند، محصولات و خدمات بهتری داشته باشیم.”
در ادامه چند کارتون مرتبط که در طول سالها کشیدهام را میبینید:
پیشبینیهای بازاریابی – ژانویه ۲۰۱۹

سندروم شیء درخشان – ژانویه ۲۰۱۵

تحول بازاریابی – اوت ۲۰۰۸
