مجله اینترنتی رمز موفقیت

آشنایی با 10 CMO که برندهای پیشرو را در فرهنگ و نتایج تجاری رهبری می‌کنند

دومین فهرست سالانه CMOهای سال مجله Fast Company، ۱۰ رهبر برند را به نمایش می‌گذارد که راه‌های نوآورانه‌ای برای دسترسی اصیل به مخاطبان پیدا می‌کنند.

آشنایی با 10 CMO که برندهای پیشرو را در فرهنگ و نتایج تجاری رهبری می‌کنند

[منبع تصویر: vegefox.com/Adobe Stock]

رهبران بازاریابی همواره برای موفقیت بلندمدت برندهای محبوب نقش حیاتی داشته‌اند؛ اما هیچ‌گاه موقعیت CMO این‌چنین پیچیده و در عین حال برای پیشبرد نتایج تجاری این‌قدر ضروری نبوده است.

برندگان امسال از دسته‌بندی‌های متنوعی از محصولات می‌آیند — از اسباب‌بازی و بازی تا رسانه، زیبایی و غذا — اما همگی مهارت شگفت‌انگیزی در کار با چشم‌انداز رسانه‌ای متنوع با پلتفرم‌ها و کمپین‌هایی نشان می‌دهند که تأثیر فرهنگی برندهایشان را تعمیق می‌بخشد، روابط با مخاطبان را تقویت می‌کند و به نتایج تجاری معناداری می‌رسند.

این رهبران بر مبنای بلندپروازی، پیشرفت، نوآوری و عملکرد ابتکارات برندشان در طول سال انتخاب شدند. در ادامه، CMOهای سال فهرست «برندهای مهم ۲۰۲۵» مجله Fast Company را می‌بینید.

کریستین کُک، State Farm

یکی از مهم‌ترین بینش‌های برند State Farm این است که هیچ‌کس تا وقتی که به بیمه نیاز نداشته باشد، به آن اهمیت نمی‌دهد. بنابراین CMO کریستین کُک و تیم‌اش با خلق تبلیغاتی هر چه بیشتر سرگرم‌کننده، به مردم کمک می‌کنند تا به بیمه اهمیت بدهند. کُک استراتژیک و بلندپرواز است. این به این معناست که یک پیوند خنده‌دار با برنامهٔ پرطرفدار اپل Severance ایجاد می‌کند، جیسون بیتمن را برای مسابقات March Madness به‌عنوان نسخه‌ای کمتر ایده‌آل از بتمن به کار می‌گیرد و خالقان بازی‌هایی مانند Kai Cenat، Ludwig، Mark Phillips و Berleezy را در ترکیبی از چالش‌های گیمینگ و دنیای واقعی برای Gamerhood به‌یکدیگر می‌چرخاند. فصل سوم این برنامه در تابستان گذشته بیش از ۲۳ میلیون بازدید جذب کرد و در سپتامبر، فصل چهارم آن پس از کسب بیش از ۲۷ میلیون بازدید در YouTube و Twitch، بر روی Prime Video منتشر شد. همان‌طور که او در ماه مارس به ما گفت: «ما دوست داریم با سرعت فرهنگ حرکت کنیم.»

جورج فِلِکس، Chili’s

درباره این‌که چگونه CMO جورج فِلِکس با ترکیبی از لحظات ویروسی و بازاریابی که بر ارزش تأکید دارد، زنجیره رستوران را دوباره مرتبط کرده است، بخوانید.

تامارا فِرو، Sol de Janeiro

تامارا فِرو ممکن است در سپتامبر ۲۰۲۵ نقش خود را به‌عنوان رئیس بازاریابی و رشد در برند مراقبت از پوست و عطر Sol de Janeiro ترک کرده باشد. اما کارهای او در دورهٔ شش‌ساله‌اش — که در آن به رشد فروش Sol de Janeiro از ۳۸ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد دلار کمک کرد — او را به‌عنوان یکی از CMOهای سال معرفی کرد. موفقیت او در رهبری این برند عمدتاً به‌دلیل توانایی فِرو و تیمش در شناسایی بهترین مکان‌ها برای ارتباط با هواداران بود. این مکان‌ها شامل TikTok و Instagram بودند — جایی که این برند دارای ۶ میلیون دنبال‌کنندهٔ مشترک است — اما فِرو همچنین برای گسترش پلتفرم‌هایی که هواداران می‌توانند برند را در آن‌ها ملاقات کنند، از Roblox تا Coachella کار کرد. رویکرد او به رسانه‌های اجتماعی برند را به‌یکی از پرحادثه‌ترین برندهای اینترنتی تبدیل کرد؛ به‌طوری که ۹۴٪ افزایش در گفت‌و‌گوی اجتماعی ایجاد شد و بیش از ۳۳۰ میلیون دلار ارزش رسانه‌ای به‌دست آمد. در ماه مه، فِرو نظارت کرد بر راه‌اندازی جهانی Body Badalda توسط Sephora؛ لوسیونی حاوی ویتامین که برای نسل Z طراحی شده است و ترکیبی از عطر و آبرسانی را ارائه می‌دهد. این کمپین محصول شامل یک قطعه تبلیغاتی با حضور مدل جولیا نالو، یک ترانهٔ اصلی «Badalada Anthem» تولید شده توسط Honey Dijon، و یک جشنوارهٔ سفر می‌کن ‌با الهام از نمایش خیابانی برزیلی به نام Badalada Bloco بود. این کمپین فلسفهٔ فِرو برای دسترسی به افراد را خلاصه می‌کرد؛ همان‌طور که او در ژوئن به TikTok گفت: «از دنبال کردن ترندها دست بکشید و فقط شروع کنید به دوست‌داشتن مردم. بفهمید آن‌ها چه می‌خواهند، چه کاری می‌توانید برایشان انجام دهید و چگونه با آن‌ها صحبت کنید.»

مورگان فلتلی، McDonald’s

مورگان فلتلی نحوه حضور خود برند فست‌فود مشهور جهان در فرهنگ را از سال ۲۰۲۰ با سفارش مشهور تراویس اسکات تحت عنوان Famous Order متحول کرد. در طول سال گذشته، فلتلی رویکرد مبتنی بر طرفداران خود را در سراسر جهان اعمال کرد. کمپین Chicken Big Mac که با حضور Kai Cenat در Twitch اجرا شد، اولین کمپین کاملاً بدون اسکریپت مک‌دونالد بود و طرفداران را برای ۳٫۵ ساعت محتوای برند جذب کرد. این کمپین با ۳۰ میلیون استریم و ۵۰۰ میلیون بازدید، موفق‌ترین کمپین QSR در Twitch تا به حال بود و ۳۵ میلیارد نمایش ارگانیک به‌دست آورد. «Minecraft Movie Meal» برند، که شامل وعده‌های خوشحال کودک و بزرگسال بود، در مارس ۲۰۲۵ عرضه شد و ۳۶ میلیون کالکشنی آن در تقریباً تمام ۱۰۰ بازار در دو هفته به‌سرعت تمام شد. در فرانسه، همکاری با «Hot Ones» سس‌های تند برنامهٔ یوتیوب معروف را به کشور آورد؛ بیش از ۶ میلیون سس فروخت و فروش را بیش از ۸۰٪ افزایش داد.

دایانا فراست، Kraft Heinz

درباره این‌که چگونه رئیس رشد Kraft Heinz با کارهای خود برند اصلی سس را به مرکز گفت‌و‌گوهای فرهنگی می‌برد و طرفداران را بین‌المللی جذب می‌کند، بخوانید.

جکی جانتوس، Hinge

درباره این‌که چگونه جکی جانتوس، رئیس و CMO Hinge، داستان‌های موفقیت واقعی را در مرکز قرار می‌دهد تا کاربران جدیدی برای برنامهٔ دوستیابی جذب کند، بخوانید.

ماریان لی، Netflix

درباره این‌که چگونه CMO ماریان لی، برنامه‌های پرطرفدار Netflix را به جهان می‌برد تا با طرفداران فراتر از تماشای پیوسته ارتباط برقرار کند، بخوانید.

ویکتوریا لوزانو، Crayola

به‌عنوان فردی که از سال ۲۰۰۹ در Crayola در رشته‌های مختلف بازاریابی فعالیت می‌کند، CMO ویکتوریا لوزانو می‌داند جوهرهٔ این برند ۱۲۲‌ساله چیست و کار خود را بر یافتن راه‌های ارگانیک برای گسترش حضور آن در زندگی مردم متمرکز می‌کند. این به این معناست که برای برند حوزه‌ای یافت می‌شود تا فراتر از وسایل هنری صرف باشد و خلاقیت را در میان کودکان تقویت کند — چه به‌صورت دیجیتال از طریق برنامه پر دانلود Crayola Create and Play و چه در دنیای واقعی در کتابخانه‌های مدارس ابتدایی طی هفتهٔ خلاقیت Crayola. در سال ۲۰۲۵، لوزانو تعداد کودکان تحت پوشش هفتهٔ خلاقیت Crayola را بیش از دو برابر کرد و به دانش‌آموزان در بیش از ۱۲۰ کشور دست یافت. او همچنین تعداد کاربران فعال ماهانهٔ برنامه را به بیش از ۳ میلیون رسید. لوزانو فعالیت‌های شرکت را توسعه داد و ارزش رسانه‌ای به‌دست آمده ۱۰۰ میلیون دلار و ۱۱٫۴ میلیارد نمایش ایجاد کرد. کار او اثبات می‌کند که برندهای مستقر می‌توانند بر روی محصول اصلی خود نوآوری کنند تا با زمانه همگام شوند — در حالی که هنوز در محصول برتری دارند. «Marker Airbrush» Crayola که در فوریه ۲۰۲۵ معرفی شد، نامزد جایزه اسباب‌بازی سال ۲۰۲۶ در دستهٔ اسباب‌بازی‌های خلاقانه است.

مارسل مارکوندس، AB InBev

به‌عنوان رئیس بازاریابی جهانی AB InBev، مارسل مارکوندس بر بیش از ۵۰۰ برند آبجو در سرتاسر جهان نظارت دارد و Corona به‌نظر می‌رسد مشهورترین برند این شرکت باشد. سال گذشته، سالگرد صدمین سال این برند جشن شایسته‌ای گرفت. در بازی‌های پاریس، Corona Cero بدون الکل به‌عنوان برند اصلی اولین حامی جهانی آبجو از سوی AB InBev در بازی‌های المپیک شد. Corona همچنین راهنمای «Beach 100» را راه‌اندازی کرد که شامل ۱۰۰ ساحل برتر جهان بود و قرارداد چندساله حمایت از یک کنسرت مشهور در ساحل کوپاکابانا در ریودوژانیرو نیز امضا شد. امسال این کنسرت به وسیله لیدی گاگا هدایت شد و بیش از ۲ میلیون نفر را به خود جذب کرد؛ در میان پنج کنسرت پر حضور تاریخ قرار گرفت. و در ماه سپتامبر، مارکوندس یک قرارداد شراکت گسترده و بی‌سابقه با Netflix به‌دست آورد؛ به‌گونه‌ای که Corona و سایر برندهای آن در پیشبرد Netflix به سمت ورزش‌های زنده جایگاه ویژه‌ای یافتند و دسترسی زودهنگام به جایگذاری و ادغام در دیگر برنامه‌های Netflix مانند سریال‌ها و فیلم‌ها فراهم شد.

لیسا مک‌نایت، Mattel

یک کار برای یک شخص می‌تواند برای یک برند استاندارد شود، اما کار لسیا مک‌نایت برای باربی — که فروش آن را بین ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ دو برابر کرد و به‌دست آوردن فیلم موفق کمک کرد — تبدیل به کتاب راهنمای تمام برندهای Mattel شد؛ مک‌نایت پس از پایان دورهٔ ۲۷ ساله‌اش در پاییز این‌سال این مسیر را قطع کرد. در سال گذشته، مک‌نایت و تیمش این کتاب راهنما را بر روی Uno و Hot Wheels به‌کار گرفتند؛ هر دو در فهرست برندهای مهم ۲۰۲۵ شناخته شدند. با Uno، مک‌نایت و تیمش بازی کارت‌پُر تاریخچهٔ دهه‌ها را به‌عنوان یک ستارهٔ شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند؛ با همکاری سازندهٔ محتوا Legendary Jay یک سری ویدئوی TikTok تولید کردند و باشگاه‌های پاپ‑آپ Uno Social را در سراسر ایالات متحده راه‌اندازی کردند تا جذابیت واقعی بازی را برجسته کنند. این بازی حتی در مهمانی پس از گالای Met توسط Pharrell Williams ظاهر شد و بازسازی ویژه‌ای توسط ستاره پاپ و طرفدار Uno بیلی ایلیش دریافت کرد؛ نشان می‌دهد که حتی بچه‌های «کول» هم از لذت‌های یک کارت معکوس مصون نیستند. همزمان، Hot Wheels تبدیل به بوم خلاقیتی برای برندهایی نظیر گوچی، Mschf، و دانیل آرشام شد. این برند همچنین از طریق تور Legends Hot Wheels به شهرهای طرفداران سفر کرد؛ که در ۲۰۲۴ رکوردها را شکسته و بیش از ۶۰٬۰۰۰ خودرو دای‑کست خود را به فروش رساند. کار مک‌نایت در Hot Wheels موقعیت این برند را در برابر اقتباس سینمایی پیش‌رو قوی کرد؛ که این فیلم با جذب جان M. Chu از Wicked به‌عنوان کارگردان در طول تابستان ایجاد شد.

این روایت بخشی از «برندهای مهم ۲۰۲۵» مجله Fast Company است. فهرست کامل افراد نامزد که تعهدشان به هدف برند و ارتباط فرهنگی با مخاطبانشان نشان داده شده است را کاوش کنید. درباره روش‌شناسی پشت فرآیند انتخاب بیشتر بخوانید.

آخرین مهلت برای «جوایز ایده‌های جهان‌تغییّرکننده» مجله Fast Company جمعهٔ ۱۲ دسامبر ساعت ۲۳:۵۹ به وقت PT است. همین امروز درخواست کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.