نوشته توسط تیلور هرزیچ
مدیران ارشد تسلا که برنامههای سایبرترک و مدل Y را رهبری میکردند، با اعلانات پشت سر هم از ترک شرکت خبر دادند؛ این آخرین مورد از زنجیرهای از خروجهای پرنمایی از خودروساز ایلان ماسک است.
سرپرست پروژه سایبرترک، سیدهنت آواستھی، در اواخر روز یکشنبه اعلام کرد که از شرکت میگذرد.
او کار خود را در تسلا بهعنوان کارآموز آغاز کرد و بهتدریج تا رهبری بخش سایبرترک از مرحله مهندسی تا تولید انبوه پیشرفت کرد. همچنین بهتازگی مسئول برنامه مدل 3 شد.
بر اساس پروفایل لینکدین او، مسئولیتهای آواستھی شامل رهبری تلاشها در حوزه استراتژی محصول، ارتقای کیفیت و مدیریت زنجیره تأمین بود.
چند ساعت پس از اعلان آواستھی، رئیس پروژه مدل Y، امانوئل لاماکچیا نیز گفت که استعفا میدهد.

لاماکچیا، که تقریباً هشت سال در تسلا مشغول به کار بود، نظارت بر تولید مدل Y و گسترش بینالمللی آن در کارخانهها را بر عهده داشت.
تسلا در سال گذشته چندین مدیر ارشد برنامه را از دست داده است – از جمله دنیل هو که راهاندازی مدل 3 را رهبری کرد، و دیوید ژانگ که بر بخشهای مدل S و X نظارت داشت.
در سهماهه اخیر، تسلا تحویلهای رکوردشکنی گزارش داد، چرا که مشتریان آمریکایی برای بهرهبرداری از اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلار بر خرید خودروهای الکتریکی به سرعت عمل کردند.
اما تحلیلگران بهطور گسترده انتظار دارند که این شرکت در سهماهه چهارم، پس از پایان این تشویق در ۳۰ سپتامبر، با کاهش شدید فروش مواجه شود.
بهمنظور تقویت فروش، تسلا در ماه اخیر تخفیفهای چند هزار دلاری بر روی خودروهای خود ارائه داده است.
مدیران ارشد سایر بخشهای شرکت بهصورت انبوه از شرکت رفتند.
تری جونس، مدیر ارشد فروش در شمال آمریکا، در ماه ژوئیه شرکت را ترک کرد. طبق گزارش وال استریت ژورنال، او ۱۵ سال با این شرکت کار کرده بود.
ترک او کمتر از یک ماه پس از خروج اومِد افشار، دستیار ارشد ماسک، از شرکت رخ داد.
در طول تابستان، تسلا همچنین جِنا فِروا، مدیر منابع انسانی که بر بخش آمریکای شمالی نظارت میکرد، را از دست داد.
میلان کوواک، مدیر ارشد هوش مصنوعی شرکت، اوایل امسال شرکت را ترک کرد.

این شرکت با رقابت شدیدتر در حوزه خودروهای الکتریکی، بهویژه از سمت شرکتهای چینی نظیر BYD، مواجه شده است؛ پیشرفتی شرمسارکننده پس از این که ماسک یک بار نسبت به ایده اینکه BYD میتواند رقیب باشد، طعنه کرد.
اما این شرکت از تسلا پیشی گرفته و تبدیل به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان شد؛ در سال گذشته برای اولین بار بهمرور زمان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد رسید.
در حالی که دوره حضور ماسک در وزارت کارآمدی دولت – سازمان هزینهکاهشگری دفتر سفید او – تنها ۱۳۰ روز طول کشید، بهنظر میرسید که این تجربه بهنوعی به برندهای وی در پورتفویاش آسیب وارد کرد.

تجمعکنندگان خشمگین، خودروهای تسلا را به آتش کشیدند و سالنهای نمایش را ویران کردند؛ حتی روز افتتاح رستوران تسلا ماسک در هالیوود تظاهراتی برگزار شد.
مدیران تسلا عمدتاً این موضوع را نادیده گرفتهاند و میگویند فناوری رانندگی خودکار کامل و رباتهای انساننما میتوانند سودهای هنگفتی بهبار آورند.
سهامداران هفته گذشته بسته پرداخت یکتریلیون دلاری ماسک را تأیید کردند، پس از این که او تهدید کرد در صورت عدم دریافت آن شرکت را ترک خواهد کرد.
این بسته حقوقی شگفتانگیز، بزرگترین مورد ثبتشده است و بر پایهٔ دستیابی به مجموعهای از معیارهای عملکردی بلندپروازانه در دههٔ آینده استوار است.
این روزنامه برای دریافت اظهار نظر از تسلا درخواست کرده است.