توسط نیک لیچنبرگ، سردبیر تجاری

مایکل ناگل/بلومبرگ از طریق گتی ایمیجز

مدیرعامل دلتا ایرلاینز، اد باستین، نقدی شدید به تعطیلی اخیر دولت و پیامدهای عملیاتی آن بر صنعت هوانوردی وارد کرد و فشار اعمالشده بر سیستم را «کاملاً غیرضروری» توصیف کرد. وی در گفتوگو با مدیر اجرایی یاهو! فایننس، برایان سوزی، در روز پنجشنبه، همان روزی که تعطیلی تاریخی ۴۳ روزه به پایان رسید، تأکید کرد که درخواست از کارگران کلیدی برای انجام کارهای پر استرس بدون دریافت حقوق «غیرقابل توجیه» است.
باسیتان، که رهبری اولین شرکت هوایی ایالات متحده را که به صد سالگی رسید داشته است، تعطیلی را «بسیار مخدوشکننده» برای کسبوکار دلتا و «بهطور شگرفی مخدوشکننده» برای مشتریانمان توصیف کرد. او تأکید کرد که مشکلات زمانی آغاز شد که دولت کاهش دلخواهی در ظرفیت پروازی سیستم «بدون هیچ اطلاعیهای» اعمال کرد و این امر باعث شد شرکت هواپیمایی نتواند مسافران را بهصورت مناسب باز مسیر کند یا از تأخیرها جلوگیری نماید.
«واقعیت این است که استرس وجود داشت، فشار وجود داشت و این کاملاً غیرضروری بود»، باسیتان بیان کرد. او اندوه خود را از اینکه صنعت هوانوردی، کارکنان آن و مشتریان مجبور به «تحمل عواقب نقص عملکرد» شدند، زیرا رهبران منتخب نتوانستند به توافق برسند، ابراز کرد.
مدیرعامل بهویژه در محکوم کردن برخورد با کارکنان فدرال سرسخت بود و اشاره کرد که کنترلکنندگان ترافیک هوایی و مأموران امنیتی برای «تقریباً یک ماه و نیم» بدون دریافت حقوق کار میکردند. او اعلام کرد که با وجود آگاهی از وجود اختلافات سیاسی، «نباید با درخواست از مردم برای کار کردن، بهویژه در حوزههای پر استرس و فوقالعاده حساس، بدون پرداخت حقوق، بهمدت هفتهها، این کار صورت گیرد؛ این امر غیرقابل توجیه است».
باسیتان از مسئولان دولتی خواست که «کار خود را انجام دهند»، و تأکید کرد که شرکتهای هواپیمایی «نمیتوانند بهاینصورت کسبوکار داشته باشند» و نیاز به اطمینانپذیری و رهبری بیشتری از واشنگتن دارند. طبیعت غیرقابل پیشبینی تعطیلی بهویژه در شرایطی که دلتا عملکرد مالی قوی داشته و «درآمدهای رکوردی در این سال» را به دست آورده بود، باعث نارضایتی شد، در حالی که این بحران «کاملاً خارج از اختیار شما اما ناگهانی» ظاهر شد.
سیستمهای منسوخ
فراتر از تأخیرهای فوری، این تعطیلی بیسابقه آسیبپذیریهای عمیقتری در زیرساختهای سفر هوایی کشور آشکار کرد؛ از جمله کمبود نیروی انسانی حیاتی و فناوری کهن حاکم بر فضای هوایی ایالات متحده. در حالی که به عموم اطمینان داد که سفر هوایی همچنان «کاملاً ایمن، امنترین شکل حملونقل، بهطور قطع» است، باسیتان اشاره کرد که سیستمهای کنترلی ترافیک هوایی کنونی، که دههها پیش توسعه یافتهاند، «بسیار دستی» هستند. این فناوری منسوخ به این معناست که ایمنی با کاهش سرعت سیستم حفظ میشود، همانطور که بسیاری از مسافران با نارضایتی به این واقعیت پیبردند.
با وجود چالشها، باسیتان اعلام کرد که شرکت هواپیمایی پیشبینی میکند «بهزودی، بهسرعت کامل پروازی را از سر بگیرد». اما او هشدار داد که تصور ریکاوری فوری نادرست است. «دکمهای برای بازگرداندن به حالت عادی وجود ندارد»؛ زیرا پس از لغو پروازها پیشاپیش، شرکت نیاز دارد تا چند روز زمان صرف کند تا خدمهها به برنامهریزی عادی بازگردند.
باسیتان با تأکید مجدد بر این امید که «بار دیگر» چنین بحرانی پیش نیاید، خاتمه داد؛ اما اگر این اتفاق رخ داد، او پیشبینی میکند راهحلی بهتر از تحمیل عواقب بر عمومی مسافران و کارگران هوانوردی پیدا شود. با نگاه به آینده، مدیرعامل دلتا بر ضرورت حمایت مستمر دولت برای تأمین مالی سرمایهگذاریهای زیربنایی لازم جهت مدرنسازی آسمانها تأکید کرد.
برای این گزارش، فورچون از هوش مصنوعی مولد برای تهیهٔ پیشنویس اولیه استفاده کرد. یک ویراستار صحت اطلاعات را پیش از انتشار تأیید کرد.