مجله اینترنتی رمز موفقیت

هشدار مدیرعامل والمارت: هوش مصنوعی ۲.۱ میلیون شغل را در بزرگترین کارفرمای آمریکا دگرگون خواهد کرد

مدیرعامل والمارت هشدار داده است که هوش مصنوعی، تک‌تک مشاغل را در میان نیروی کار ۲.۱ میلیون نفری این غول خرده‌فروشی دگرگون خواهد کرد.

به گفته‌ی داگ مک‌میلان، این تحول شیوه‌ی عملکرد بزرگترین کارفرمای آمریکا را از صدر تا ذیل بازتعریف کرده و دست‌کم ۱.۶ میلیون کارگر آمریکایی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مک‌میلان که روز دوشنبه در رویداد «هاروارد بیزینس ریویو» سخن می‌گفت، اعلام کرد که شرکتش در زمینه‌ی هوش مصنوعی رویکردی تهاجمی در پیش گرفته است. او پیش‌بینی کرد با گسترش اتوماسیون در تمام ارکان این کسب‌وکار، تحولات گسترده‌ای در انتظار صندوق‌داران، کارکنان انبار، مدیران فروشگاه‌ها و مدیران اجرایی خواهد بود.

مک‌میلان گفت: «تک‌تک مشاغل ما به نوعی دستخوش تغییر خواهند شد؛ از جمع‌آوری چرخ‌های خرید از پارکینگ گرفته تا شیوه‌ی کار متخصصان فناوری و البته نحوه‌ی تحول در نقش‌های رهبری.»

این ارزیابی صریح مدیرعامل، یکی از شفاف‌ترین اعترافات شرکت‌های بزرگ آمریکایی است که نشان می‌دهد انقلاب هوش مصنوعی نه‌تنها مشاغل دفتری، بلکه مشاغل خط مقدم در حوزه‌ی خرده‌فروشی و لجستیک را نیز در سراسر کشور متحول خواهد کرد.

این هشدار در بحبوحه‌ی حرکت سریع شرکت‌ها به سمت این فناوری و تنها چند هفته پس از رونمایی والمارت از همکاری جدید خود با شرکت OpenAI به مدیریت سم آلتمن اعلام می‌شود؛ همکاری‌ای که به مشتریان اجازه می‌دهد مستقیماً از طریق ChatGPT خرید کنند.

اظهارات مک‌میلان حاکی از آن است که پیشرفت هوش مصنوعی میلیون‌ها شغل سنتی را زیر و رو خواهد کرد، حتی با وجود اینکه این شرکت اصرار دارد همچنان یکی از بزرگترین کارفرمایان کشور باقی بماند.

او افزود: «آنچه ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که همه را برای بهره‌برداری حداکثری از ابزارهای جدید، یادگیری، انطباق، ارزش‌آفرینی و پیشبرد رشد مجهز کنیم و در عین حال، سال‌ها بعد نیز همچنان یک کارفرمای بسیار بزرگ باقی بمانیم.»

داگ مک‌میلان، مدیرعامل والمارت، هشدار داده است که هوش مصنوعی تک‌تک مشاغل را در میان نیروی کار ۲.۱ میلیون نفری این غول خرده‌فروشی دگرگون خواهد کرد

داگ مک‌میلان، مدیرعامل والمارت، هشدار داده است که هوش مصنوعی تک‌تک مشاغل را در میان نیروی کار ۲.۱ میلیون نفری این غول خرده‌فروشی دگرگون خواهد کرد

مک‌میلان معتقد است که پیشرفت هوش مصنوعی میلیون‌ها شغل سنتی را زیر و رو خواهد کرد، حتی با وجود اینکه شرکتش اصرار دارد همچنان یکی از بزرگترین کارفرمایان کشور باقی بماند

مک‌میلان معتقد است که پیشرفت هوش مصنوعی میلیون‌ها شغل سنتی را زیر و رو خواهد کرد، حتی با وجود اینکه شرکتش اصرار دارد همچنان یکی از بزرگترین کارفرمایان کشور باقی بماند

این خرده‌فروش که بیش از ۱۰٬۰۰۰ فروشگاه در ۱۹ کشور جهان دارد، سال‌هاست که به طور پیوسته هوش مصنوعی را در عملیات خود ادغام کرده است؛ از تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده برای پر کردن قفسه‌ها و الگوریتم‌ها برای مدیریت مسیرهای تحویل گرفته تا ابزارهای خرید جدید مبتنی بر ChatGPT برای راهنمایی مشتریان آنلاین.

مدیرعامل والمارت گفت این شرکت به جای اخراج فوری کارکنان، در حال گسترش دسترسی به آموزش‌های دیجیتال از طریق «آکادمی‌های والمارت» است؛ برنامه‌ی آموزشی جهانی این شرکت که در سال ۲۰۲۳، ۵.۵ میلیون ساعت آموزش را به ثبت رسانده است.

مک‌میلان با اشاره به ایجاد یک سمت اجرایی جدید برای نظارت بر هوش مصنوعی که به دنیل دنکر، معاون اجرایی شتاب‌دهی هوش مصنوعی، محصول و طراحی، سپرده شده است، گفت: «ما باید در کاربرد این فناوری در جهان بهترین باشیم.»

کارکنان اکنون از طریق این آکادمی‌ها تشویق می‌شوند تا با ChatGPT و دیگر پلتفرم‌های هوش مصنوعی مولد کار کنند. دونا موریس، مدیر ارشد منابع انسانی والمارت، این برنامه را «یک برنامه‌ی آموزشی سفارشی‌شده با محوریت هوش مصنوعی» نامیده است.

موریس در ماه سپتامبر گفت: «از طریق آکادمی والمارت، بزرگترین برنامه‌ی آموزشی خصوصی جهان با بیش از ۳.۵ میلیون شرکت‌کننده، همکاران ما به نسخه‌ای متناسب‌سازی‌شده از این گواهینامه دسترسی رایگان خواهند داشت. این آموزش برای کمک به شما در محیط کار و زندگی شخصی در دنیایی که به طور فزاینده‌ای دیجیتالی می‌شود، طراحی شده است.»

اظهارات روز دوشنبه‌ی مک‌میلان، در ادامه‌ی مجموعه‌ای از اعترافات صریح‌تر مدیران والمارت در سال جاری درباره‌ی ابعاد تحولی است که در انتظار مشاغل حوزه‌ی خرده‌فروشی است.

مک‌میلان اوایل پاییز امسال در یک کنفرانس داخلی گفت: «کاملاً واضح است که هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه هر شغلی را تغییر خواهد داد. شاید شغلی در دنیا وجود داشته باشد که هوش مصنوعی آن را تغییر ندهد، اما من چنین شغلی به ذهنم نمی‌رسد.»

مک‌میلان در کنار رانی چترجی، اقتصاددان ارشد OpenAI، هشدار داد که محسوس‌ترین تأثیرات طی ۱۸ تا ۳۶ ماه آینده ظاهر خواهند شد؛ همان بازه‌ی زمانی که به گفته‌ی چترجی می‌تواند «تأثیرات بسیار بیشتری» بر بازار کار آمریکا داشته باشد.

در ماه سپتامبر، والمارت با OpenAI برای توسعه‌ی یک برنامه‌ی آموزشی «سفارشی‌شده» با محوریت هوش مصنوعی همکاری کرد

در ماه سپتامبر، والمارت با OpenAI برای توسعه‌ی یک برنامه‌ی آموزشی «سفارشی‌شده» با محوریت هوش مصنوعی همکاری کرد

جان فورنر، رئیس والمارت در آمریکا، چند هفته بعد این پیام را تکرار کرد و در یک اجلاس تجاری در یوتا گفت که این شرکت انتظار دارد با وجود رشد درآمدها، تعداد کارمندان خود را برای سال‌های آینده تقریباً ثابت نگه دارد.

فورنر اظهار داشت: «وقتی به دو، سه یا پنج سال آینده نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنم به جایی خواهیم رسید که تقریباً همان تعداد نیروی انسانی امروز را خواهیم داشت، اما کسب‌وکارمان بزرگتر خواهد بود.»

«فکر نمی‌کنم مسیری را ببینیم که تعداد کارکنان کمتر از امروز شود. به نظرم فقط ماهیت کار تغییر خواهد کرد.»

والمارت اصرار دارد که هوش مصنوعی همزمان با خودکارسازی کارهای تکراری، انواع جدیدی از مشاغل را نیز ایجاد خواهد کرد.

از جمله نقش‌های جدیدی که در این شرکت در حال ظهور هستند می‌توان به تیم‌های «سازنده‌ی عامل» (agent builders) اشاره کرد که وظیفه‌ی توسعه‌ی دستیاران مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملیات داخلی را بر عهده دارند و همچنین تکنسین‌هایی که سیستم‌های خودکار را نظارت و نگهداری می‌کنند.

چترجی در رویداد آرکانزاس گفت: «تأثیر هوش مصنوعی تازه در حال نفوذ به بازار کار است. فکر می‌کنم در ۱۸ تا ۳۶ ماه آینده، شاهد تأثیرات بسیار بیشتری خواهیم بود.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها همچنان عمیقاً نگران معنا و پیامد این تحول هستند.

جان فورنر، رئیس والمارت در آمریکا، پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی به والمارت کمک خواهد کرد تا طی دو سال آینده مشاغلی ایجاد کند که امروز وجود ندارند

جان فورنر، رئیس والمارت در آمریکا، پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی به والمارت کمک خواهد کرد تا طی دو سال آینده مشاغلی ایجاد کند که امروز وجود ندارند

یک نظرسنجی رویترز/ایپسوس در ماه آگوست نشان داد که ۷۱ درصد از پاسخ‌دهندگان نگرانند که هوش مصنوعی «باعث بیکاری دائمی افراد زیادی» شود.

نظرسنجی دیگری از CBS News/YouGov در ماه سپتامبر نشان داد که ۴۶ درصد انتظار دارند هوش مصنوعی در دهه‌ی آینده مشاغل را کاهش دهد، در حالی که تنها ۲۳ درصد معتقدند مشاغل بیشتری ایجاد خواهد کرد.

این ترس‌ها با اخراج‌های گسترده در دیگر غول‌های شرکتی تشدید شده است. آمازون در پاییز امسال ۱۴٬۰۰۰ شغل شرکتی را حذف کرد و تارگت با استناد به افزایش کارایی ناشی از اتوماسیون، ۱٬۸۰۰ موقعیت شغلی را کاهش داد.

مدیران والمارت اصرار دارند که تحول این شرکت مشابه آن اخراج‌های گسترده نخواهد بود.

در عوض، آنها می‌گویند چالش اصلی، همگام شدن با سرعتی است که فناوری جدید، تعریف خودِ کار را تغییر می‌دهد.

فیجی سیمو، مدیرعامل اپلیکیشن‌ها در OpenAI، گفت که همکاری با والمارت با هدف «کمک به شرکت‌ها برای عملکرد کارآمدتر، توانمندسازی هر فرد برای تبدیل ایده‌هایش به درآمد و ایجاد مشاغلی که امروز حتی وجود ندارند» طراحی شده است.

اما حتی او نیز هشدار داد که این تغییر، disruptive (مختل‌کننده) خواهد بود و «همه باید یاد بگیرند که به شیوه‌های جدیدی کار کنند.»

مک‌میلان این گذار را یک فرصت و آزمونی برای رهبری بزرگترین خرده‌فروش جهان توصیف کرده است.

او گفت: «آنچه ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که همه را برای بهره‌برداری حداکثری از ابزارهای جدید، یادگیری، انطباق، ارزش‌آفرینی و پیشبرد رشد مجهز کنیم و در عین حال، سال‌ها بعد نیز همچنان یک کارفرمای بسیار بزرگ باقی بمانیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.