- کاوا به دلیل کاهش مراجعه مشتریان جوان، پیشبینی خود برای رشد فروش سالانه فروشگاههای ثابت را کاهش داد.
- این رستوران زنجیرهای مدیترانهای برای سهماهه سوم، رشد ۱.۹ درصدی فروش فروشگاههای ثابت و عدم تغییر در تعداد مشتریان را گزارش کرد.
- چیپوتله مکزیکن گریل، رقیب فست-کژوال کاوا، نیز هنگام انتشار گزارش درآمد فصلی خود، رفتار مشابهی را از همین گروه سنی گزارش داد.
عابران پیاده در حال حمل کیسههای کاوا در امتداد وال استریت، نزدیک بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) در نیویورک، ایالات متحده، دوشنبه، ۱۸ اوت ۲۰۲۵. مایکل نیگل | بلومبرگ | گتی ایمیجز
شرکت کاوا روز سهشنبه برای دومین فصل متوالی، پیشبینی کل سال خود را کاهش داد، زیرا مصرفکنندگان جوانتر کمتر به رستورانهای این شرکت مراجعه میکنند.
تریشیا تولیوار، مدیر ارشد مالی شرکت، در مصاحبهای گفت: «وقتی به گروههای سنی مختلف مشتریان فست-کژوال نگاه میکنیم، به نظر میرسد مصرفکنندگان ۲۵ تا ۳۴ ساله بیش از دیگران تحت تأثیر قرار گرفتهاند و رستورانهای فست-کژوال معمولاً تمرکز بالاتری از این گروه مشتریان را در سبد مهمانان خود دارند.» او افزود که با ورود به فصل پایانی سال، شرکت شاهد کاهش تقاضا بوده است.
او دلیل این عقبنشینی مصرفکنندگان جوان را نرخ بیکاری بالاتر در این گروه سنی و همچنین احتمال بیشتر مواجهه آنها با بازپرداخت وامهای دانشجویی که از بهار از سر گرفته شده، عنوان کرد. به گفته تولیوار، علاوه بر این، تعرفههای اعمالشده توسط رئیسجمهور دونالد ترامپ «فضای مبهمی را برای مصرفکننده ایجاد کرده است.»
چیپوتله مکزیکن گریل، رقیب فست-کژوال کاوا، نیز روز چهارشنبه هنگام انتشار گزارش درآمد سهماهه سوم خود، رفتار مشابهی را از همین گروه سنی گزارش داد.
برای سال ۲۰۲۵، کاوا اکنون پیشبینی میکند که فروش فروشگاههای ثابت آن ۳ تا ۴ درصد افزایش یابد که نسبت به پیشبینی قبلی یعنی رشد ۴ تا ۶ درصدی، کاهش یافته است. این شرکت همچنین انتظار حاشیه سود پایینتری در سطح رستورانها را دارد و پیشبینی خود را از محدوده ۲۴.۸ تا ۲۵.۲ درصد به ۲۴.۴ تا ۲۴.۸ درصد کاهش داده است.
سهام کاوا در معاملات پس از ساعات کاری بازار ۵ درصد سقوط کرد. تا پایان معاملات روز سهشنبه، ارزش این سهم در سال جاری ۵۴ درصد کاهش یافته است.
در ادامه، گزارش عملکرد شرکت برای فصل منتهی به ۵ اکتبر در مقایسه با پیشبینی وال استریت، بر اساس نظرسنجی از تحلیلگران توسط LSEG، آمده است:
- سود هر سهم: ۱۲ سنت تعدیلشده، مطابق با انتظارات
- درآمد: ۲۹۲.۲ میلیون دلار در مقابل ۲۹۲.۶ میلیون دلار مورد انتظار
بر اساس برآوردهای StreetAccount، فروش فروشگاههای ثابت کاوا ۱.۹ درصد افزایش یافت که از انتظارات ۲.۸ درصدی وال استریت کمتر بود. تعداد مشتریان این رستوران زنجیرهای نسبت به دوره مشابه سال قبل تغییری نکرد، اما افزایش قیمت منو و ترکیب بالاتر گزینههای پروتئینی ممتاز، به رشد فروش کمک کرد.
به گفته تولیوار، با وجود رشد کندتر فروش فروشگاههای ثابت، کاوا در حال به دست آوردن سهم بیشتری از بازار است. این واقعیت نشان میدهد که مصرفکنندگان ۲۵ تا ۳۴ ساله ممکن است به جای روی آوردن به فستفود، بیشتر در خانه آشپزی کنند یا ناهار خود را آماده کنند.
تولیوار گفت: «به نظر میرسد که مصرفکننده در مورد موقعیتهای غذا خوردن خود و تعداد دفعات آن با دقت بیشتری تصمیم میگیرد.»
برخلاف چیپوتله و صنعت رستورانداری به طور کلی، کاوا شاهد رشد بالاتر فروش فروشگاههای ثابت از سوی مصرفکنندگان کمدرآمد است؛ تولیوار این موفقیت را به تصمیم این رستوران زنجیرهای برای پایین نگه داشتن قیمتهای منو نسبت به تورم نسبت داد که گزینهای مقرونبهصرفهتر برای مصرفکنندگان با بودجه محدود فراهم میکند.
فروش خالص کاوا با ۲۰ درصد افزایش به ۲۹۲.۲ میلیون دلار رسید که این رشد ناشی از افتتاح رستورانهای جدید بود. از سهماهه سوم سال گذشته، کاوا ۷۴ شعبه جدید افتتاح کرده و تا تاریخ ۵ اکتبر، تعداد کل شعبههای خود را به ۴۱۵ رسانده است.
این رستوران زنجیرهای مدیترانهای برای سهماهه سوم مالی، درآمد خالص ۱۴.۷ میلیون دلاری یا ۱۲ سنت به ازای هر سهم را گزارش کرد که نسبت به ۱۸ میلیون دلار یا ۱۵ سنت به ازای هر سهم در سال گذشته، کاهش یافته است.
با حذف هزینههای انتقال مدیران و سایر موارد، کاوا ۱۲ سنت به ازای هر سهم سود کسب کرد.