
یکی از رایجترین نکات شغلی این است که همیشه باید یک برنامه پنجساله داشته باشید. این روش به شما کمک میکند تا هدفها را تعیین کنید، مسیر خود را دنبال کنید و در حرفهتان پیشرفت کنید. اما مدیرعامل LinkedIn میگوید این «گذشتهسال» است، با توجه به وضعیت بازار کار امروز.
اغلب میشنوید که مردم میگویند: «باید یک برنامه پنجساله داشته باشید، یعنی برنامهریزی کنید که پنج سال آینده زندگیتان چگونه خواهد بود و سپس آن مسیر را پیش بگیرید»، رین روسلانسکی این را در یک قسمت اخیر از پادکست No One Knows What They’re Doing گفت.
و در واقع، وقتی میدانید فناوری، بازار کار و همه چیز در حال تغییر است، فکر میکنم داشتن یک برنامه پنجساله «کمی احمقانه» است، مدیرعامل LinkedIn ادامه داد.
از زمان به عهده گرفتن سمت مدیرعامل یکی از پرطرفدارترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی متمرکز بر شغل و جستجوی کار از سال ۲۰۲۰، روسلانسکی مسیرهای شغلی بیشماری از کاربران را مشاهده کرده است — بهویژه در بازاری پرناآرام که توسط همهگیری، تغییرات دولتی، اخراجها، تعرفهها، تورم و عوامل دیگری به چالش کشیده میشود.
اما یکی از تحولات اخیر و بارز در بازار کار، معرفی هوش مصنوعی است. با توجه به اینکه فناوری با سرعت فراوانی محیط کار را در حال تغییر است، روسلانسکی پیشنهاد کرد که متخصصان اهداف شغلی کوتاهمدتتری تنظیم کنند بهجای تمرکز بر سالهای دوردست. دادههای مجمع اقتصاد جهانی (World Economic Forum) استدلال روسلانسکی را تأیید میکند که محیط کار بهسرعت در حال تغییر است و بنابراین افراد باید در برنامهریزی مسیر شغلی خود انعطافپذیرتر باشند. بر اساس این گزارش، کارگران میتوانند انتظار داشته باشند حدود ۳۹٪ از مهارتهای اصلیشان تا سال ۲۰۳۰ دگرگون یا منسوخ شوند.
«من بهشدّت توصیه میکنم که افراد بر چند ماه آینده و چند نکتهای که برنامهریزی نیست، تمرکز کنند؛ بلکه بپرسند «چه میخواهید یاد بگیرید؟ چه نوع تجربهای میخواهید کسب کنید؟» بهنظر من، این مدل ذهنی مناسب در این محیط است»، او گفت.
سایر کارشناسان شغلی هنوز به ضرورت داشتن برنامه پنجساله اعتقاد دارند و استدلال میکنند «رشد شغلی بهصورت تصادفی رخ نمیدهد»، و برنامهریزی دقیقتر به افراد کمک میکند تا در واقع به اهداف خود برسند.
«برنامههای پنجساله به شما انعطافپذیری میدهند تا آنچه دیگر مرتبط با اهداف بلندمدتتان نیست را تغییر دهید، بدون اینکه پیشرفتتان بههم بخورد»، ماری مکنوین، مدیر اجرایی مدیریت استعداد، در گفتوگو با Arielle Executive گفت. «به این ترتیب، همیشه در مسیر دستیابی به آنچه واقعاً میخواهید، کار میکنید.»
اما روسلانسکی آنقدر به این ایده متعهد است که پادکست خود را به نام The Path میزبانی میکند که بر اینکه چگونه حرفهایها مسیرهای شغلی متنوعی را که لزوماً خطی نیستند، دنبال میکنند، تمرکز دارد.
«بسیاری از مردم فقط بر این باورند که یک مسیر شغلی خطی وجود دارد که میتوانید بهسرعت به آن بپیوندید»، او گفت. «میدانید، پس از فارغالتحصیلی از دبیرستان به یک دانشگاه خاص میروید، سپس مشاور میشوید و سپس MBA میگیرید. مردم معتقدند اینگونه پیش میرود.»
با تکیه بر بینشها و دادههای شرکت خودش، روسلانسکی میداند که مسیر تحصیلی و شغلی خطی برای اکثر افراد واقعیت نیست. در واقع، گزارش اخیر ارائهدهنده آموزش فنی و حرفهای TAFE Gippsland نشان میدهد که افراد بهطور متوسط بین سه تا هفت تغییر شغلی در طول زندگی خود تجربه میکنند — و حدود ۱۶ بار شغل خود را تغییر میدهند.
این روند بهویژه در نسل Z مشهود است؛ بر اساس گزارش اخیر شرکت جذب نیروی Randstad، این نسل بهصورت متوسط هر ۱٫۱ سال یکبار شغل خود را تغییر میدهد. این شرکت این پدیده را «جستجوی رشد» مینامد و نه «پرش شغلی»، زیرا نسل Z میگوید شغل خود را بهدلیل احساس کمبود پیشرفت در نقشهای فعلیشان تغییر میدهند.
«اگر بر این گامهای کوتاهمدت تمرکز کنید، یاد بگیرید و تجربه کسب کنید، بخش زیادی از مسیر شغلی شما برایتان باز خواهد شد»، او گفت. «و هرچه زودتر این را درک کنید، میتوانید مسیر حرفهایتان را به دست خود بگیرید. هیچکس برای شما این را حل نمیکند.»