مجله اینترنتی رمز موفقیت

علم تأیید می‌کند که حرکات دست باعث می‌شود شما قانع‌کننده‌تر به نظر برسید

بزن بریم! هنگام بحث با خانواده‌تان، از حرکات دستی مناسب استفاده کنید.

نوشته مارجریتا باسسی

خانواده‌ای که اطراف میز شام در حال گفت‌وگو هستند، Skynesher از Getty Images
همهٔ حرکات دست مؤثر نیستند، اما می‌توانند کمک‌کننده باشند. Skynesher به وسیله Getty Images

تحقیقی که تازه در مجله Journal of Marketing Research منتشر شده است، به چیزی اشاره می‌کند که بسیاری از ایتالیایی‌ها پیشاپیش می‌دانستند — برخی حرکات دست واقعاً باعث می‌شود افراد با توانایی و قانع‌کنندگی بیشتری دیده شوند.

«یکی از نکات کلیدی برای بازاریابان این است که می‌توانید از همان محتوا استفاده کنید، اما اگر به نحوه ارائهٔ آن بیشتر توجه کنید، می‌تواند تأثیر زیادی بر قانع‌کنندگی داشته باشد»، می ژو، یکی از هم‌نویسندگان مطالعه و پژوهشگر بازاریابی دیجیتال در دانشگاه بریتیش کلمبیا، در بیانیه‌ای گفت.

می ژو و همکارانش با به کارگیری هوش مصنوعی و تحلیل خودکار ویدیو، ۲٬۱۸۴ سخنرانی TED را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها صدها هزار کلیپ ویدئویی از ویژگی‌های دست را با معیارهای مشارکت مخاطبان مقایسه کردند و از شرکت‌کنندگان مطالعاتی خواستند تا سخنرانان و محصولات در ویدئوهای معرفی فروش با حرکات دست مختلف را ارزیابی کنند.

این رویکرد «نشان می‌دهد که حرکت دست می‌تواند اثرگذاری را تقویت کند»، پژوهشگران در مطالعهٔ خود نوشتند، اما همچنین آشکار شد که همهٔ حرکات مؤثر نیستند. تیم سپس حرکات دست را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد، از جمله «تصویرسازها» و «برجسته‌کننده‌ها».

تصویرسازها، حرکاتی هستند که آنچه دربارهٔ آن صحبت می‌کنیم را به صورت بصری نشان می‌دهند، مانند اندازهٔ یک شیء را نشان دادن. این حرکات بیشترین تأثیر را داشتند؛ درک مخاطب را ارتقا دادند و سخنرانان را داناتر نشان دادند.

برجسته‌کننده‌ها، حرکاتی هستند که به‌صورت فیزیکی شیء‌ای را که به‌صورت کلامی ذکر شده، شناسایی می‌کنند. همراه با حرکات تصادفی، این نوع حرکات تأثیر چندانی ندارند.

«تصویرسازها می‌توانند به ساده‌تر شدن محتوای ارائه‌شده کمک کنند، زیرا همان اطلاعات را به دو قالب بصری و کلامی منتقل می‌کنیم»، می ژو توضیح داد. «اگر فردی دست‌های خود را برای تصویرسازی بصری موضوعی که در حال گفتن است به کار ببندد، مخاطب این‌گونه حس می‌کند که آن شخص دانش بیشتری دارد و می‌تواند مفاهیم را راحت‌تر بیان کند.»

به گفتهٔ تیم پژوهش، این اولین مطالعه‌ای است که به‌صورت گسترده به بررسی حرکات دست پرداخته و امکان‌پذیر شد به‌واسطهٔ پیشرفت‌های هوش مصنوعی. نتایج می‌تواند برای بازاریابان، اینفلوئنسرها و هر کسی که می‌خواهد متقاعدکننده باشد، اهمیت داشته باشد.

«گاهی بدون هدف خاصی دستان‌مان را حرکت می‌دهیم؛ این یک عادت است»، می ژو جمع‌بندی کرد. «اما اگر بیشتر به آن توجه کنیم و تأثیر آن را درک کنیم، می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.