نقاشی خانوادگی که برای دههها بالای تخت مادربزرگ آویزان بود، در برنامهٔ Antiques Roadshow بینندگان را شگفتزده کرد؛ پس از اینکه کارشناسان تأیید کردند این اثر اصلی هنری هِنری فارنی به ارزش تا ۳۰۰,۰۰۰ دلار میارزد. این اثر که در دههٔ ۱۹۴۰ بهدست آمد و یک بار بهدلیل حادثه تقریباً آسیب دید، ارزیابی نه تنها ارزش مالی آن را نشان داد، بلکه مسیر آرامسیر آن از نسلی به نسل دیگر را نیز افشا کرد.

نقاشی سادهفریمی که برای دههها بالای تخت مادربزرگ آویزان بود، در نسخهٔ آمریکایی برنامهٔ Antiques Roadshow حضور یافت؛ در ابتدا انتظار فقط ارزش عاطفی داشت. این اثر که درون خانواده به ارث رسیده و عمدتاً بهعنوان تزئین سادهخاطرنشان استفاده میشد، بهعنوان یک اثر اصلی هِنری فارنی، هنرمندی که آثارش امروز بهطور معمول بهقیمتهای شش رقمی در حراجیها میرسند، شناخته شد. ارزیابی ارائهشده در یکی از قسمتهای این برنامه در سال ۲۰۱۸، صاحب اثر را بهوضوح مبهوت کرد و به اشک واداشت.
نقاشیای که از نسلها به ارث رسیده و تقریباً به دانشگاه برده شد
مهمان برنامهٔ Roadshow توضیح داد که این نقاشی در دههٔ ۱۹۴۰ به خانوادهاش وارد شد، زمانی که پدربزرگ بزرگ او اولین بار آن را خریداری کرد. پس از آن برای دههها بالای تخت مادربزرگش آویزان بود و بهعنوان یک جزئیات آشنا در خانه مورد استفاده قرار میگرفت، نه بهعنوان یک اثر هنری جدی. پس از وفات مادربزرگ، این نقاشی به او ارث رسید. در یک مقطع حتی فکر کرد آن را به دانشگاه برده؛ تصمیمی که اولین لحظهٔ تعلیق او را به وجود آورد.
«وقتی آن را دریافت کردم، زیر شیشه یک پشه بود»، او به ارزیاب نقاشی و طراحیهای Antiques Roadshow، مرِدیت هیلفرتی، گفت. «من آن را به حیاط جلوی خانه بردم و برای بیرون آوردن پشه آن را باز کردم تا بتوانم آن را به کالج ببرم. سپس کمی ترسیدم… بلافاصله آن را دوباره بستیم، چون بهنظر میآمد ممکن است زنده باشد». این حس اولیه درست بود. او افزود که نقاشی به نمایش گذاشتهشده بهدلیل ترکیببندیاش بهویژه مطلوب است. «این اثر واقعاً جذاب است، زیرا شامل گروهی متراکم از چهرههاست که در کارهای او بسیار مطلوب است». در اواخر زندگیاش، فارنی مدت طولانیایی را با سوییها سپری کرد که او را بهعنوان «چکمهبلند» مینامیدند. مهمان کشف کرد که دایرهٔ کوچک زیر امضای فارنی بر روی نقاشی، رمزکی است که به این لقب اشاره دارد؛ جزئی که صحت اصالت اثر را بیشتر تأیید میکند. هیلفرتی اشاره کرد که دورهٔ پربازدهترین و پرارزشترین فارنی حدود سال ۱۸۹۰ آغاز شد و این نقاشی دقیقاً در این دورهٔ اوج آثار او قرار دارد.
شناسایی هنرمند: هِنری فارنی
هیلفرتی تأیید کرد که این نقاشی که بومیان آمریکایی سوار بر اسب را به تصویر میکشد، یک اثر اصیل هِنری فارنی، نقاش آمریکایی معتبر قرن نوزدهم، که بهدلیل توصیفهای دقیق از زندگی بومیان شناخته شده است، میباشد.
فارنی در فرانسه به دنیا آمد و در کودکی به پنسیلوانیا مهاجرت کرد. بر اساس گفتههای هیلفرتی، اینجا بود که او روابطی با جوامع بومی آمریکا، بهویژه قبیله سِنِکا، برقرار کرد. این آشنایی مسیر هنری او را برای باقیماندهٔ دوران کاریاش شکل داد.
«وقتی در پنسیلوانیا زندگی میکرد، رابطهای با قبیله سِنِکا برقرار کرد و همینجا بود که علاقهاش به قبایل مختلف آغاز شد»، هیلفرتی توضیح داد.
او افزود که نقاشی به نمایش گذاشتهشده بهدلیل ترکیببندیاش بهویژه جذاب است. «این قطعه واقعاً جالب است چون شامل گروهی متراکم از شخصیتهاست که در کارهای او بسیار محبوب است».
در اواخر زندگیاش، فارنی مدت طولانیای را با سوییها سپری کرد که او را بهعنوان «چکمهبلند» مینامیدند. مهمان کشف کرد که دایرهٔ کوچک زیر امضای فارنی بر روی نقاشی، رمزی است که به این لقب اشاره دارد؛ جزئی که اصالت اثر را بیشتر تأیید میکند. هیلفرتی اشاره کرد که دورهٔ پربازدهترین و پرارزشترین فارنی حدود سال ۱۸۹۰ آغاز شد و این نقاشی دقیقاً در این دورهٔ اوج آثار او قرار دارد.
ارزیابیای که همه چیز را تغییر داد
این نقاشی پیش از این دو بار ارزیابی شده بود: یکبار در سال ۱۹۹۸ بهمقدار ۲۰۰ دلار و بار دیگر در سال ۲۰۰۴ بهمقدار ۲۵۰ دلار. بهنظر هیلفرتی، هر دو عدد بهطرز چشمگیری ارزش واقعی اثر را کمتر از حد واقعی نشان میدادند. «اگر امروز میخواهیم این اثر را در حراجی بگذاریم»، او به مهمان گفت، «پیشنهاد میکنم قیمت تخمینی بین ۲۰۰٬۰۰۰ تا ۳۰۰٬۰۰۰ دلار باشد». صاحب اثر از این خبر غرق شد و بهسرعت به اشک رفت؛ «اِی خدای من! اینقدر زیاد است! حتی نمیدانم چه بگویم»، گفت و سپس شوخی کرد: «آیا باید پشه را داخل قاب میگذاشتم؟» هیلفرتی به او اطمینان داد که حذف حشره تصمیم درستی بود. اگرچه ایدهآل این بود که یک محافظتکننده حرفهای این کار را انجام میداد، یک حشره فاسد میتوانست در طول زمان بهنقاشی لکه یا آسیبی برساند.
ارزیابی بهسرعت در فضای آنلاین توجهها را جلب کرد؛ نه تنها بهدلیل ارزشگذاری، بلکه بهدلیل واکنش صاحب اثر. بینندگان اشاره کردند که واکنش او همانقدر که بهدلیل خاطرات خانوادگی است، نه تنها بهدلیل شوک مالی شکل گرفته است. «این یکی از جذابترین ارزیابیهای Roadshow در تاریخ آنها است»، یک بیننده گفت. «فکر میکنم واکنش او بهدلیل رابطه و محبتاش نسبت به مادربزرگش است». دیگری افزود: «نقاشی ممکن است ارزش بسیار زیادی داشته باشد، اما واکنش او بیقیمت بود». مهمان بعدها گفت که قرار است اثر را دور حشرات و حتی دور سگ خود نگه دارد، حالا که ارزش آن را میداند.
هِنری فارنی کی بود؟
هِنری فارنی نقاش و تصویرگر بود که مسیر حرفهایش تحت تأثیر سفرهای فراوان و مشاهدات دقیق شکل گرفت. پس از سالهای اولیه در پنسیلوانیا و سینسیناتی، او در نیویورک بهعنوان حکاک برای نشریهٔ Harper’s Monthly کار کرد، سپس در رم، دوسلدورف و مونیخ به تحصیل هنر پرداخت. در دههٔ ۱۸۸۰، فارنی بارها در امتداد رودخانهٔ میسوری سفر کرد و از جوامع بومی نقاشی، عکاسی و جمعآوری آثار کرد. استودیوی او در سینسیناتی بهتدریج منبع مرجعی کافی برای تقریباً هر موضوعی که میخواست نقاشی کند، فراهم کرد. بیش از صد اثر او تحت تأثیر این سفرهای غربی بود. از مشهورترین نقاشیهای او میتوان به «روز تخصیص غذا در ایستگاه استاندینگراک»، «سرود سیمگویانه»، و «نگهبانی آخر» اشاره کرد. کارهای او اغلب ترکیبی از مستندات دقیق و حس از دست رفتن را به تصویر میکشند، فرهنگی که او معتقد بود بهسرعت در حال ناپدید شدن است. تئودور روزولت یکبار به فارنی گفت: «ملت بدهکار شماست… شما دورههایی از تاریخ آمریکا را که بهسرعت در حال ناپدید شدن است، برای نسلهای آینده حفظ میکنید». فارنی در سال ۱۹۱۶ در سینسیناتی درگذشت. بیش از یک قرن پس، یکی از نقاشیهای او که سالها بهعنوان یادگاری خانوادگی نگهداری میشد، بهطرز آرامی داستان دیوار اتاقخوابی مادربزرگ را بازنویسی کرد.