مجله اینترنتی رمز موفقیت

طراح پس از کشف دلیل مخفی که باعث ناپدید شدن به‌سرعت کسب‌وکارش شد: «آیا این همان اتفاق است؟»

«این تأثیر ویران‌گر خواهد داشت.»

نوشتهٔ کیتی ماثر

اسکات وِتشنایدر کشف کرد که هوش مصنوعی گوگل با استفاده از محتوای او به سؤالات پاسخ می‌دهد — و ترافیک او کاملاً خشک شد.

عکس: iStock

در ماه ژوئیه، اسکات وِتشنایدر به‌صورت غافلانه در فید خود در پلتفرم X اسکرول می‌کرد که به پستی برخورد کرد که دلش را لرزاند.

این یک گزارش از مرکز پژوهشی پیو (Pew Research Center) بود که نشان می‌داد مرورهای هوش مصنوعی گوگل چگونه نحوهٔ استفادهٔ مردم از موتور جستجو را دگرگون کرده‌اند. وِتشنایدر بلافاصله صندوق ایمیل‌اش را بررسی کرد و ناگهان معمایی که ماه‌ها ذهنش را مشغول کرده بود، کشف کرد: محتوایی که در طول ده سال گذشته روی آن کار کرده بود، استخراج شده بود.

وِتشنایدر به The Cool Down گفت: «آیا این همان اتفاق است؟»

وِتشنایدر در زمینهٔ تخصصی طراحی اسباب‌بازی‌های مجازی فعالیت می‌کند. او در سال ۲۰۱۱ وب‌سایت خود را برای نمایش پروژه‌هایش ایجاد کرد و در سال ۲۰۲۴ شروع به استفاده از آن برای پاسخ‌گویی به سؤالات رایج طراحان تازه‌کار کرد، به‌گونه‌ای که خود را به‌عنوان منبعی معتبر در این صنعت مطرح نمود.

یکی از دلایلی که او تصمیم گرفت زمان خود را به وب‌سایت اختصاص دهد، این بود که باور داشت جست‌وجوی گوگل ثابت و قابل اعتماد خواهد ماند، برخلاف پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی که به‌نظر می‌رسید دائماً در حال تغییر هستند.

وِتشنایدر به The Cool Down گفت: «من به وب‌سایتم حساب می‌کردم که عملکرد داشته باشد و جبران کند.»

این واقعاً مرا از کار انداخت. پیش از این مشتریانی داشتم که به‌دلیل تمایل به ساخت اسباب‌بازی، برای پست‌های وبلاگ و اطلاعات به سایت من سر می‌زدند.

اکنون دیگر نیازی ندارند. گوگل محتوای من را استخراج کرده و در بالای نتایج جستجو بازپخش می‌کند.

در حال حاضر هیچ بازدیدی ندارم. هیچ مشتری‌ای نیست. https://t.co/hVcTx7M6md

وِتشنایدر به The Cool Down گفت: «نمودار نشان می‌داد که مردم کمتر احتمال دارد، اگر آنچه می‌خواهند را از یک خلاصه هوش مصنوعی دریافت کنند، روی لینک کلیک کنند تا به وب‌سایتی که خلاصه از اطلاعات آن استخراج شده است، دسترسی پیدا کنند؛ حتی اگر لینک موجود باشد.»

مرورهای هوش مصنوعی گوگل در ماه مه ۲۰۲۴ معرفی شدند و در طول سال گذشته به‌طور گسترده‌ای در دسترس شدند. به‌نظر می‌رسد پاسخ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی باعث کاهش شدید ترافیک بسیاری از وب‌سایت‌ها شده‌اند؛ وب‌سایت‌هایی که معمولاً منبع درآمد صاحبانشان، از جمله شرکت‌های حقوقی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و سازمان‌های خبری، محسوب می‌شوند.

لیلی ری، معاون استراتژی و پژوهش در حوزه بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) در آژانس بازاریابی Amsive، به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «اگر گوگل حالت هوش مصنوعی را به‌صورت پیش‌فرض در شکل فعلی خود قرار دهد، تأثیر ویران‌گری بر اینترنت خواهد داشت. این کار به‌طرز شدیدی منبع اصلی درآمد اکثر ناشران را کاهش می‌دهد و تولیدکنندگان محتوا را که به ترافیک ارگانیک جستجو — که شامل میلیون‌ها وب‌سایت، شاید بیش از آن — وابسته‌اند، دلسرد می‌سازد.»

اگر وب‌سایت‌ها نتوانند در حضور مرورهای هوش مصنوعی که ترافیک آن‌ها را می‌دزدند ادامه دهند، این می‌تواند به‌طور منفی بر به‌روز بودن و صحت مرورهای هوش مصنوعی تأثیر بگذارد، زیرا این خلاصه‌ها برای به‌دست‌آوردن اطلاعات به سایت‌هایی مانند سایت وِتشنایدر متکی هستند.

گاردین گزارش داد که شرکت تحلیلی Authoritas دریافت کرد سایت‌هایی که پیش از این اولین رتبه در نتایج جستجوی گوگل را داشتند، ممکن است به‌دلیل مرورهای هوش مصنوعی تا ۷۹٪ از ترافیک خود را از دست بدهند.

وِتشنایدر برای تأیید اینکه وب‌سایت او بدون اجازه‌اش برای تهیه خلاصه‌های هوش مصنوعی استخراج شده است، به گوگل تماس نگرفت.

اما وقتی در گوگل سؤالات مرتبط با موضوعاتی که وِتشنایدر به آن‌ها می‌پردازد، از جمله «آیا اسباب‌بازی طراحی من به تست ایمنی نیاز دارد؟» جست‌وجو می‌شود، The Cool Down تأیید کرد که خلاصهٔ هوش مصنوعی منبع اصلی پاسخ را به Shinbone Creative اختصاص می‌دهد.

اسکات وِتشنایدر کشف کرد که هوش مصنوعی گوگل با استفاده از محتوای او به سؤالات پاسخ می‌دهد — و ترافیک او کاملاً خشک شد.
عکس: Google

گوگل تا زمان نوشتن این گزارش به درخواست اظهار نظر The Cool Down پاسخی نداده است. استخراج اطلاعات از سایت‌های عمومی توسط گوگل بدون اجازه برای تهیه خلاصه‌های هوش مصنوعی خلاف قانونی محسوب نمی‌شود، به‌ویژه هنگامی که گوگل سایت را به‌عنوان منبع ذکر می‌کند نه این‌که به صورت کلمه به کلمه کپی کند.

به‌عنوان یک اقدام جزئی برای مقابله، وِتشنایدر به‌صورت علنی گوگل را در X سرزنش کرد و همدلی و تسلیت از طرف دیگرانی که با مشکلات مشابه مواجه شده‌اند، دریافت کرد.

او در X نوشت: «وب‌سایتم همواره منبع مفیدی برای پاسخ به سؤالات درباره ساخت اسباب‌بازی بوده است. افراد علاقه‌مند چند سؤال‑جواب را می‌خواندند و اغلب برایم ایمیل می‌فرستادند و من می‌توانستم با آن‌ها برای ساخت اسباب‌بازی همکاری کنم. حالا همه این‌ها از بین رفته‌اند.»

متشکرم جف، برای حل معمای اینکه چرا افراد علاقه‌مند به ساخت اسباب‌بازی دیگر به وب‌سایتم سر نمی‌زنند.

این یک معما بود که چرا به‌تازگی ترافیک به صفر رسیده است — چون وب‌سایتم همیشه منبع مفیدی برای پاسخ به سؤالات درباره ساخت اسباب‌بازی بوده است.

افراد علاقه‌مند… https://t.co/pCbphr0ccw

داستان وِتشنایدر صرفاً یکی از جنبه‌های تاریک گسترش سریع هوش مصنوعی است.

همان‌گاه که هوش مصنوعی به پیشرفت و محبوبیت خود ادامه می‌دهد، مدل‌ها برای عملکرد به مقادیر عظیمی از انرژی و آب نیاز دارند.

پژوهشگر جسی داج در سال ۲۰۲۴ به NPR گفت: «یک پرس‌و‌جواب به ChatGPT تقریباً به همان مقدار برق احتیاج دارد که یک لامپ به مدت حدود ۲۰ دقیقه روشن شود. پس می‌توانید تصور کنید که با میلیون‌ها نفری که روزانه از این سرویس استفاده می‌کنند، این مقدار به میزان بسیار زیادی برق می‌رسد.»

همان‌طور که در گزارش برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل متحد در نوامبر توضیح داده شد، مقادیر عظیم برق مورد نیاز سرورهای هوش مصنوعی برای عملکرد، گازهای آلودگی زیادی تولید می‌کند که به تسریع گرم‌ شدن بیش از حد سیاره‌مان منجر شده است.

در گزارش پایداری گوگل در سال ۲۰۲۴، این شرکت فناوری ذکر کرد که آلودگی گازهایش از سال ۲۰۱۹ به میزان ۴۸٪ افزایش یافته است و این افزایش قابل‌توجه را عمدتاً به انرژی مورد نیاز برای اجرای هوش مصنوعی نسبت می‌دهد.

گزارش گوگل اظهار می‌کند: «همان‌طور که هوش مصنوعی را بیشتر در محصولات خود ادغام می‌کنیم، کاهش انتشار گازها ممکن است چالش‌برانگیز باشد.»

سرورهای هوش مصنوعی هنگام کار، مقدار زیادی گرما تولید می‌کنند و برای خنک‌سازی به آب فراوانی نیاز دارند. برآورد می‌شود یک مرکز داده متوسط می‌تواند تا ۱۱۰ میلیون گالن آب در سال برای خنک‌سازی مصرف کند، در حالی که مراکز داده بزرگتر می‌توانند تا ۵ میلیون گالن در روز استفاده کنند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، ریور ساید، به‌همراه واشینگتن پست تخمین زدند که نوشتن یک ایمیل ۱۰۰ کلمه‌ای با هوش مصنوعی حدود ۵۱۹ میلی‌لیتر (۱۷.۵ اونس) آب مصرف می‌کند — تقریباً به‌میزان اندازه یک بطری آب پلاستیکی یک‌بار مصرف متوسط.

اگرچه پژوهشگران نگرانی‌های فراوانی دربارهٔ گسترش هوش مصنوعی، هم بر سیاره‌مان و هم بر کسب‌وکارها و افرادی که آن‌ها را اداره می‌کنند، مطرح کرده‌اند، وِتشنایدر می‌گوید که امیدی به بهبود وضعیت به‌زودی ندارد.

او گفت: «من خیال‌پردازی‌ای ندارم که بگویم «آه، ای کاش آن‌ها (مثلاً Gemini) را حذف می‌کردند». آن‌ها تمام این کارها، تمام این افراد، دهه‌ها کار را می‌گیرند و سپس همه‌اش را به خود اختصاص می‌دهند.»

وِتشنایدر به The Cool Down گفت که خوشبختانه کاهش ترافیک وب‌سایتش تأثیر مالی سنگینی بر او نداشته است، به‌دلیل روابط نزدیک او با مشتریان قبلی.

با این حال، او می‌گوید می‌خواهد از پلتفرم خود برای اعتراض به هوش مصنوعی استفاده کند تا عموم را از معایب جدی این فناوری نوظهور مطلع سازد.

او گفت: «همهٔ ما در حال تلاش برای سازگاری هستیم. در نهایت، در پایان روز، کارهایی که من انجام می‌دهم نمی‌توانند — حتی به‌صورت ناقص — توسط هوش مصنوعی انجام شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.