
- من در ماه نوامبر از شش مدیر اجرایی درخواست کردم کتابهایی را که به شکلگیری رویکرد رهبریشان کمک کردهاند، به اشتراک بگذارند.
- این فهرست شامل مدیرانی از شرکتهای فناوری مانند AWS تا برندهای زیبایی مانند ریولون است.
- کتابهای پیشنهادی آنها بر تصمیمگیری و رهبری با هوش عاطفی تمرکز دارند.
دوباره زمان آن سال فرا رسیده است؛ اگر به دنبال کتابی مناسب برای هدیه دادن به یکی از اعضای خانواده، همسر یا حتی رئیستان هستید، خوششانسید.
ماه گذشته از شش مدیر اجرایی شرکتهای بزرگ فناوری نظیر AWS، تا شرکتهای مالی مانند Mastercard و برندهای مد مانند ریولون و Mejuri در مورد کتابهایی که سبک رهبریشان را تحت تأثیر قرار دادهاند، پرسیدم. پاسخهایشان شامل کتابهای مرسوم مدیریتی همچون «مالکیت مطلق: چگونه نیروهای ویژه نیروی دریایی ایالات متحده رهبری میکنند» و کتابهای متمرکز بر مهارتهای نرم مانند «هوش عاطفی» یا «ساکت» بود.
برای دیدن فهرست کامل ادامه را بخوانید:
سارا کوپر، مدیر هوش مصنوعی بومی در AWS

سارا کوپر، مدیر اجرایی AWS، گفت که دوباره در حال خواندن کتاب «معمای نوآور» نوشته کلایتون کریستنسن است. او افزود که این کتاب پر از اصول راهنمایی برای بهرهبرداری از نوآوری گسسته است و این درسها در نیروی کار امروز طنینانداز میشوند.
او همچنین از کتاب «هوش عاطفی» نوشته دانیل گولمن که به این موضوع میپردازد که چرا تنها داشتن IQ موفقیت را تضمین نمیکند و چرا آگاهی عاطفی اهمیت دارد، طرفدار است. کوپر بر این باور است که رهبری با همدلی بهویژه در زمانی که هوش مصنوعی مشاغل را بازنگری میکند، بحرانی است.
«من بهطور قطع باور دارم که روش کار کردن ما میتواند بهطور چشمگیری تغییر کند»، کوپر افزود.
جنیفر ون بوسکرک، رئیس عملیات تجاری AT&T

سرپرست عملیات تجاری AT&T، جنیفر ون بوسکرک، به Business Insider گفت که «یک نوع معتاد هیجان» است و هنگام مصاحبه با نامزدها به دنبال نشانههای جسارت ریسک میگردد. انتخابهای کتابی او نیز نشاندهندهٔ این شدت هستند.
او اظهار داشت که کتاب «مالکیت مطلق: چگونه نیروهای ویژه نیروی دریایی ایالات متحده رهبری میکنند» به افراد میآموزد که مالکیت را بپذیرند و کارها را تا پایان دنبال کنند.
دومین کتابی که نام برد، «بهسرعت کارها را انجام بده» (Get Sh*t Done) نوشته لائوریس لیبرتس و برند انگیزشی Startup Vitamins است که توسط مدیر فناوری اطلاعات استارتاپ پیشیناش به او تحویل داده شد. او گفت این کتاب پر از نقل قولهای عالی است که سبک فکری او را منعکس میکند.
راج سشادری، رئیس پرداختهای تجاری Mastercard

راج سشادری، مسئول پرداختهای تجاری Mastercard، کتاب «جرئت رهبری» نوشته برنه براؤن را معرفی کرد. وی گفت این کتاب بر شجاعت و آسیبپذیری در رهبری تمرکز دارد و بیان میکند که رهبران بزرگ با توانایی برقراری اعتماد و رهبری با همدلی، نه با عنوانها، شناخته میشوند.
«این کتاب ابزارهای عملی برای ساختن فرهنگهای شجاع فراهم میکند که در آن افراد احساس امنیت میکنند تا ریسک کنند و نوآوری داشته باشند»، سشادری افزود.
میشل پلوسو، مدیرعامل ریولون

میشل پلوسو، مدیرعامل ریولون، گفت که بهجای کتابهای سنتی کسبوکار، بیشتر به کتابهای زندگینامه جذب میشود، زیرا «دیدگاه انسانیتری ارائه میدهند». از کتابهای مورد علاقهٔ او میتوان به این موارد اشاره کرد:
- «تیم رقیبان» نوشته دوریس کیرنز گودوین
- «تاریخ شخصی» نوشته کاترین گراهام
- «لئوناردو داوینچی» نوشته والتر آئزاکسون
- «راه طولانی به سوی آزادی» نوشته نلسون ماندلا
کریستینا شیم، مسئول ارشد پایداری IBM

مسئول ارشد پایداری IBM گفت که شرکت پیرامون کتاب «راه گیکها» نوشته اندرو مکآفی همسو شده است. او افزود که مدیرعامل IBM، آروند کریشنا، در حال ساختن فرهنگی بر پایه اصول کتاب است که بر چهار ستون اصلی شامل علم، مالکیت، سرعت و باز بودن تمرکز دارد.
شیم نیز گفت کتاب دیگری که به شکلگیری سبک رهبری او کمک کرده است، «ساکت» نوشته سوزان کین است. این کتاب دربارهٔ چگونگی زندگی یک درونگرا در دنیایی که بیشتر به برونگرایی تمایل دارد، میپردازد – و او آن را آنقدر مهم دانست که نسخههای آن را برای تمام اعضای تیمش خرید. شیم افزود که درونگرایان غالباً نصف نیروی کاری را تشکیل میدهند و فهم نحوهٔ کار مؤثر با هم، ضروری است.
نورا ساکیجه، مدیرعامل Mejuri

مدیرعامل برند جواهرات Mejuri به Business Insider گفت که کتابهای متعددی بر سبک رهبری او تأثیر گذاشتهاند، اما کتابی که بیشترین تأثیر را برای او داشته است، «چالشهای سخت» نوشته بن هوروویتز است.
ساکیجه افزود که این کتاب به او کمک کرد تا درک کند ساختن یک کسبوکار به ندرت مسیر خطی دارد. او گفت گاهی خواندن داستانهای دیگر بنیانگذاران باعث میشود مسیر بهنظر آسان برسد؛ اما برعکس، هوروویتز که یکی از مؤسسان Andreessen Horowitz است، مشورتهای عملی دربارهٔ مواجهه با چالشهای بحرانی راهاندازی کسبوکار را بر پایه تجربهٔ شخصی خود ارائه میدهد.
«خواندن داستان او، چگونگی ساختن کسبوکار، چالشهایشان و پایداریشان، برایم واقعاً مفید بود»، ساکیجه افزود.