این پرواز سیام بوستر بود؛ سناریویی که پیش از تبدیل شدن اسپیساکس به نیروی حاکم در پروازهای فضایی، غیرممکن به نظر میرسید.

امروز ایلان ماسک به یکی از دستاوردهای کمتر ارزیابیشدهٔ اسپیساکس اشاره کرد. پس از پرتاب موفقیتآمیز مأموریت ترانسپورتر-۱۵، اسپیساکس بهصورت یکپارچه یک بوستر دیگر فالکون ۹ را بر روی یک کشتی درونسرباز در دل اقیانوس فرود آورد.
این پرواز سیام بوستر بود؛ سناریویی که پیش از تبدیل شدن اسپیساکس به نیروی حاکم در پروازهای فضایی، غیرممکن به نظر میرسید.
ایلان ماسک دستاورد بوستر باتجربهٔ فالکون ۹ را جشن میگیرد
اسپیساکس روز جمعه یک نقطه عطف بزرگ دیگر برای برنامهٔ اشتراکگذاری ماهوارههای کوچک خود تکمیل کرد؛ با موفقیت ۱۴۰ فضاپیما را با یک فالکون ۹ از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ پرتاب و مستقر کرد. این مأموریت که بهعنوان ترانسپورتر‑۱۵ شناخته میشود، دو روز پس از برنامهریزی به دلیل مشکلی در سامانههای زمینی پس از لغو اولیه، پرتاب شد؛ طبق گزارش SpaceFlight Now. اسپیساکس تأیید کرد که تمام بارهای مفید طراحیشده برای جدا شدن از موشک، همانگونه که برنامهریزی شد، مستقر شدند.
فالکون ۹ مورد استفاده در این پرواز، بوستر B1071 بود؛ یکی از موشکهایی که بیشترین تعداد پرواز را در ناوگان اسپیساکس داشتهاند. با تکمیل پرواز سیام خود، این بوستر دومین موشک در ناوگان اسپیساکس است که به این نقطه عطف میرسد. فهرست مأموریتهای B1071 شامل پنج مأموریت National Reconnaissance Office، ماهوارهٔ SWOT ناسا و چندین پرتاب مشترک پیشین، در میان موارد دیگر است. ایلان ماسک این دستاورد را در پلتفرم X جشن گرفت و در پست خود نوشت: «۳۰ پرواز از یک موشک!»
۳۰ پرواز از یک موشک! https://t.co/F7hds21MLR— Elon Musk (@elonmusk) ۲۸ نوامبر ۲۰۲۵
شکاکان زمانی قابلیت استفاده مجدد را به عنوان غیرقابل اجرا رد کردند
اگرچه فرود موشکها امروز برای اسپیساکس امری روزمره است، اما اینهمهوقت صادق نبوده است. پیشینان صنعت پیش از این سؤال میکردند که آیا موشکهای قابل استفاده مجدد میتوانند صرفهجویی معناداری در هزینه یا قابلیت اطمینان عملیاتی بهدست آورند یا خیر؛ اغلب با اشاره به قابلیت استفاده جزئی شاتل فضایی به عنوان نمونهای از شکست.
در سال ۲۰۱۶، بن گلدبرگ از Orbital ATK در یک پنل استدلال کرد که حتی اگر موشکها قابل استفاده مجدد باشند، سودمندی چندانی ندارند. او با ادعاهای ایلان ماسک در آن زمان مخالفت کرد، همانطور که Ars Technica گزارش داد، بهویژه وقتی مؤسس اسپیساکس اظهار کرد که هزینه سوخت تنها بخش کوچکی از هزینههای پرتاب را تشکیل میدهد.
گلدوبرگ اشاره کرد که حداکثر مطالعات نشان دادند که تنها ۳۰٪ کاهش هزینه برای مأموریتهای مدار پایینزمین با استفاده از موشک قابل استفاده مجدد به دست میآید. او گفت: «نمیتوانید کاهش صد برابری داشته باشید. این اعداد بهمقدار یک مرتبه بزرگ تغییر نخواهند کرد. اینگونه نیست. این وضعیتی است که امروز در آن قرار داریم.»
دَن دُمباچِر، مقام پیشین ناسا که بر سیستم پرتاب فضایی (Space Launch System) نظارت میکرد، در سال ۲۰۱۴ اشکهای مشابهی را ابراز کرد و دلالت کرد که اگر ناسا نتواند قابلیت استفاده کامل مجدد را عملی کند، شرکتهای خصوصی نظیر اسپیساکس با شانس بسیار دشوار مواجه خواهند شد.