مجله اینترنتی رمز موفقیت

نویسندگانی که پس از استفاده از هوش مصنوعی در طراحی جلد، از جایزه برتر کتاب‌های نیوزیلند حذف شدند

جایزه کتاب اوکم دو عنوان را پس از معرفی دستورالعمل‌های جدید درباره استفاده از هوش مصنوعی، از رقابت حذف کرد

اوا کورلت در ولینگتون

کتاب‌های دو نویسنده برنده جایزه از نیوزیلند از رقابت برای برترین جایزه ادبی کشور حذف شدند؛ چرا که در طراحی جلدهایشان از هوش مصنوعی بهره گرفته شده بود.

مجموعه داستان‌های کوتاه «Obligate Carnivore» اثر استیفانی جانسون و مجموعه رمان‌های کوتاه «Angel Train» الیزابت اسمایدر در اکتبر برای جایزه داستانی ۶۵٬۰۰۰ دلار نیوزیلند از جایزه کتاب اوکم ۲۰۲۶ ارسال شد، اما ماه بعد به‌دلیل دستورالعمل‌های جدید درباره استفاده از هوش مصنوعی، از رقابت حذف شدند.

ناشر هر دو کتاب، کوئنتین ویلسن، گفت کمیته جایزه‌ها در ماه اوت دستورالعمل‌ها را اصلاح کرده‌اند؛ در حالی که آن زمان جلدهای تمام کتاب‌های ارائه‌شده برای جایزه قبلاً طراحی شده بودند.

“پس بنابراین، برای هر ناشری خیلی دیر شده بود که این بند را در خلاصه‌های طراحی خود لحاظ کند”، ویلسن به گاردین گفت.

“به‌وضوح دل‌خراست که دو اثر فوق‌العاده داستانی از نویسندگانی که بسیار محترم هستند، در این مسأله درگیر شده‌اند، در حالی که هیچ ارتباطی با نوشته‌هایشان ندارد.”

ویلسن گفت این موضوع همچنین برای تیم تولید و طراحی که به‌طور سخت‌کوشی بر روی کتاب‌ها کار کرده بودند، ناامید‌کننده بود.

جانسون نسبت به برگزارکنندگان جایزه همدردی کرد و گفت او نیز به‌طور عمیق نگران استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های خلاقانه است، اما از این تصمیم ناامید شد.

“اگر بگویم که غم‌گین نیستم، دروغ می‌گویم”، او به گاردین گفت. “این کتاب بیست‌و دومین کتاب من است و چهارمین مجموعه داستان کوتاه من می‌باشد. این داستان‌ها … در حدود بیست سال نوشته شده‌اند، پس برای من کتابی بسیار مهم است.”

جانسون گفت معمولاً نویسندگان نقش کمی در طراحی کتاب‌های خود دارند و او نمی‌دانست که هوش مصنوعی برای ایجاد جلد کتابش به کار رفته است؛ جلدی که یک گربه با دندان‌های انسانی نشان می‌دهد.

“فقط فکر می‌کردم این یک عکسی از گربه واقعی است که دندان‌ها به آن افزود شده‌اند، اما ظاهراً این‌طور نیست”، جانسون گفت و افزود که برخلاف نسل‌های جوان که به‌خوبی می‌توانند هوش مصنوعی را تشخیص دهند، او در تشخیص تصاویر تولید شده توسط این فناوری مشکل دارد.

جانسون نگران بود که مردم اکنون فرض کنند او برای نوشتن کتابش از هوش مصنوعی استفاده کرده است، که او «به‌طور قطعی این کار را نکرده است».

“به‌جای صحبت درباره کتابم … و منبع الهام‌گیری‌ام، ما در مورد هوش مصنوعی لعنتی صحبت می‌کنیم که من از آن متنفرم.”

در بیانیه‌ای، اسمایدر گفت طراحان ساعت‌ها بر روی جلد کتابش کار کرده‌اند؛ جلدی که یک قطار بخار و یک فرشته «نیمه‌پنهان در دود» را به تصویر می‌کشد، که از اشکال هنرمند مارک چاگولد الهام گرفته است.

«به‌خصوص آن‌ها نگرانم: اینکه کار دقیق آن‌ها … مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد»، اسمایدر گفت.

اسمایدر و جانسون هر دو پیش از این در دسته‌های مختلف جایزه اوکم به‌عنوان داوران حضور داشته‌اند و هر دو گفتند که به جلدها توجه زیادی نشده است.

«محتوا و مطالعه دقیق همه‌چیز بود»، اسمایدر گفت.

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های خلاقانه به‌تدریج تحت نظارت بیشتری قرار گرفته است، چرا که این فناوری پیشرفت کرده و برخی گروه‌ها راهکارهایی برای مقابله با تأثیر آن توسعه داده‌اند.

نیکولا لِگات، رئیس صندوق جوایز کتاب که جایزه اوکم را مدیریت می‌کند، گفت این صندوق «موضع محکمی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در کتاب‌ها» دارد.

«صندوق این تصمیم که مانع از بررسی آثار جدید دو نویسندهٔ بسیار معتبر نیوزیلند برای جایزه ۲۰۲۶ می‌شود، به‌ساده‌ای نمی‌گیرد»، لِگات گفت.

«با این حال، معیارها برای تمام شرکت‌کنندگان اعمال می‌شود، بدون در نظر گرفتن مانا [وضعیت] آن‌ها، و باید به‌یکسان برای همه اجرا شود.»

او گفت تصمیم برای اصلاح معیارها در رابطه با هوش مصنوعی از تمایل به حمایت از منافع خلاقانه و حق‌نشر نویسندگان و تصویرگران کشور ناشی شد.

«با پیشرفت هوش مصنوعی، احتمالاً نیاز خواهد بود که صندوق معیارها را بازنگری کرده و آنها را بیشتر ارتقا دهد.»

ویلسن گفت ناشران و نویسندگان به‌طور منظم از Grammarly و Photoshop که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند استفاده می‌نمایند و این وضعیت نشانگر نیاز فوری به دستورالعمل‌های به‌دقت تدوین‌شده است.

«به‌عنوان یک صنعت، باید با هم کار کنیم تا اطمینان حاصل شود این وضعیت دیگر تکرار نشود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.