توسط کلیر دافی
نیویورک —
زمانی که جیمی ایانونه در اوایل سال ۲۰۲۰ مسئولیت مدیرعامل eBay را بر عهده گرفت، شرکت دچار تغییرات رهبری شد و در حال رهایی از کسبوکارهایی بود که تحت فشار سرمایهگذاران فعال قرار داشتند. این یکی از اولین سایتهای خرید اینترنتی بود که بهتازگی موقعیت خود بهعنوان دومین پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیک را بهدلیل کاهش اهمیت به وساطت والمارت از دست داده بود.
اما بهزودی این شرکت از دوران همهگیری کووید‑۱۹ impulso دریافت کرد. اکنون eBay میخواهد بر این سرعت پیشرفت با سرمایهگذاری در هوش مصنوعی ادامه دهد. در سال جاری تنها، eBay پنج ویژگی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی کرده است، از جمله برآوردهای هزینه ارسال با پشتیبانی هوش مصنوعی و چتبات خرید، همچنین همکاری با OpenAI، سازنده ChatGPT.
بهنظر میرسد سرمایهگذاران نسبت به این استراتژی خوشبین هستند. سهام eBay از سال ۲۰۲۰ تا کنون ۷۵٪ رشد کرده است؛ در سال جاری، ارزش این سهام بیش از سهام غولهای فناوری مایکروسافت، متا و آمازون افزایش یافته است.
با این حال، بازآفرینی یک بازار آنلاین ۳۰ ساله کار آسانی نیست، بهخصوص با توجه به رقابتی که از سایتهایی چون آمازون، شیین، اتسی و پاشتمارک با آن روبرو است. eBay همچنان در میان برترین سایتهای تجارت الکترونیک خردهفروشی ایالات متحده باقی مانده است، اما سهم بازار آن — از بیش از ۷٪ در سال ۲۰۱۶ تا زیر ۳٪ در امسال — در نتیجه گسترش میدان رقابت کاهش یافته است؛ همانطور که دادههای ارائهشده توسط Emarketer نشان میدهد.
بهعلاوه، تقریباً تمام خردهفروشان آنلاین در حال حاضر بهدنبال جذب مشتریان با ابزارهای جدید هوش مصنوعی هستند.

ایانونه گفت که قدمت eBay در عصر هوش مصنوعی یک نقطه قوت است: این پلتفرم دارای دههها فهرست محصولات و تعاملات مشتریان است که میتوان از آنها برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی به منظور بهبود پلتفرم استفاده کرد؛ علاوه بر این، ۲٫۴ میلیارد فهرست فعال دارد.
«دادههای ما واقعاً منحصربهفرد است؛ اگر به تمام دستهبندیهایی که در آنها معامله میکنیم فکر کنید، ۱۳۴ میلیون خریدار در این پلتفرم داریم»، ایانونه در مصاحبهای با CNN گفت.
هوش مصنوعی برای فروشندگان
همهگیری باعث پیدایش بسیاری از «کارآفرینان تصادفی» شد که متوجه شدند میتوانند وسایل قدیمی خود را در eBay بفروشند، زیرا وقت بیشتری در خانه میگذرانند. اکنون eBay از هوش مصنوعی برای آسانسازی فرآیند بارگذاری آیتمها توسط فروشندگان آماتور استفاده میکند.
ابزار «لیستگذاری جادویی» eBay بهصورت خودکار توضیحات و جزئیات محصول را پر میکند هنگامی که فروشندگان عکسی از کالایی که میخواهند لیست کنند میگیرند. فناوری تصویر هوش مصنوعی همچنین میتواند لیست را جذابتر کند — بهطوری که عروسکی که روی قفسه خاکآلود گاراژ عکاسی کردهاید، گویی بر روی یک میز تمیز و زیبا قرار گرفته است.
در ماه اوت، eBay یک دستیار هوش مصنوعی برای فروشندگان ایالات متحده و بریتانیا معرفی کرد که میتواند به سؤالات رایج خریداران، مانند مکانهای ارسال یک کالا، بر مبنای اطلاعات موجود در توصیف محصول پاسخ دهد.
eBay برآورد میکند که متوسط آمریکایی حدود ۳٬۰۰۰ تا ۴٬۰۰۰ دلار از کالاهای استفادهنشده دارد که میتوانند در این سایت به فروش برسند.
«این یک چالش بزرگ برای کل صنعت فروش مجدد است»، گفت اسکای کاناوِس، تحلیلگر Emarketer. «مصرفکنندگان معمولی آمریکا موارد زیادی در خانه دارند که استفاده نمیکنند و در معرض هدر رفتن هستند. این موارد ممکن است بهعنوان کمکهای خیریه یا به زبالهها سپرده شوند.»

اگر eBay بتواند مردم را تشویق کند تا بهجای نگهداری این کالاها، آنها را به فروش برسانند، میتواند حجم کل کالاهای فروختهشده (GMV) شرکت را افزایش دهد — معیاری کلیدی که ارزش کل تراکنشهای سایت را نشان میدهد. eBay گزارش داد که GMV در آخرین فصل مالی ۱۰٪ رشد کرده است.
هوش مصنوعی برای خریداران
توانایی یافتن آیتمهای فوقالعاده خاص بهراحتی در eBay همواره یک مهارت تخصصی بهشمار میآید. بهگزارش ایانونه، حدود ۷۰٪ تراکنشهای سایت از طرف علاقهمندانی انجام میشود که «میدانند چگونه بهطور فراوان در این پلتفرم جستجو و خرید کنند».
ایانونه شرط میبندد که یک عامل خرید جدید هوش مصنوعی، برای مشتریان جدید یا کمتر فعال، یافتن دقیق محصول موردنظر را آسانتر میکند. با ابزار «eBay.ai»، مشتریان میتوانند بهصورت زبان طبیعی توصیف کنند چه میخواهند و ربات براساس گفتوگو، محصولات را پیشنهاد میدهد.
ابزارهای هوش مصنوعی مانند این که فرآیند فهرستگذاری یا خرید محصولات را ساده میسازند، میتوانند به eBay برتری بدهند، بهویژه که شهرت این پلتفرم در ارائه کالاهای جمعآوریشدنی و اقتصادی، آن را از خردهفروشان بزرگ متمایز میکند، کاناوِس گفت.
«ترکیب محصولات آنها بسیار متمایز و منحصر بهفرد است و این مسأله چالشهایی برای محدوده فروشندگان و ترکیب محصولات ایجاد میکند، و در عین حال فرصتهایی برای ابزارهای هوش مصنوعی فراهم میآورد تا به بهبود کسبوکارشان کمک کنند»، او گفت.
ابزار خرید در حال حاضر فقط برای درصدی کوچک از مشتریان در دسترس است و eBay هنوز زمان دسترسی گسترده آن را اعلام نکرده است. در این میان، این ابزار با پیشنهادهای زنده از رقبایی همچون گوگل و OpenAI و استارتاپهای خرید هوش مصنوعی مانند Daydream که به مشتریان امکان خرید از طریق چتبات را میدهند، رقابت میکند. آمازون در آخرین نشست مالی خود اعلام کرد که چتبات خرید آن میتواند بهصورت سالیانه علاوه بر فروشهای جاری، ۱۰ میلیارد دلار فروش افزایشی ایجاد کند، گفت اندی جاسی، مدیرعامل شرکت.
اما این عوامل شخص ثالث میتوانند در نهایت فروش eBay را نیز تقویت کنند. ایانونه پیشنهاد داد که شرکت میتواند بهعنوان مثال به برنامه خرید فوری OpenAI در ChatGPT بپیوندد و گفت میخواهد لیستهای خود را بهصورت آسانی «هم در eBay و هم خارج از eBay» قابل جستجو کند.
در حالی که شرکت بر هوش مصنوعی تمرکز دارد، همچنان میخواهد کاربران برای ارتباط انسانی به سایت مراجعه کنند. eBay در ماه سپتامبر شرکت نروژی Tise، یک بازار اجتماعی برای کالاهای دستدوم، را خریداری کرد؛ جایی که کاربران میتوانند فروشندگان را همانند اینفلوئنسرهای اینستاگرام دنبال کرده و با آنها تعامل داشته باشند.
«تعامل انسانی‑به‑انسان بسیار مهم است»، گفت ایانونه. «ما نمیخواهیم هوش مصنوعی این واقعیت را از بین ببرد که شما میتوانید محصولی شگفتآور و منحصر بهفرد را از یک فروشنده عالی در این پلتفرم پیدا کنید و بر پایهٔ آن، ارتباطی برقرار کنید.»