یک مستند با پتانسیل انفجاری به نام «آشکارسازی ایلان ماسک – آزمایش تسلا» قرار است از جشنواره مستندهای IDFA در آمستردام رونمایی شود؛ پیشنمایش آن در ۱۶ نوامبر با حضور چندین کارمند پیشین تسلا، افراد داخلی و گواهیسارانی که صدای خود را بلند کردهاند، همراه خواهد بود.
«وظیفه اخلاقی داشتم تا به جهان بگویم واقعاً پشت پرده چه میگذرد»، میگوید جان برنال، کارمند پیشین خودران تسلا، در تریلر این مستند که مجله Variety بهصورت انحصاری منتشر میکند (در بالا ببینید).
«آشکارسازی ایلان ماسک» پردهبرداری از امپراتوری ماسک است؛ نزدیکان، گواهیساران، قربانیان و کارمندان ارشد پیشین تسلا صدا میزنند، این توصیف مستند میگوید. «شهادتهای آنها دادههای پنهان و نقصهای نهفته در رقابت برای خودروهای خودران را فاش میکند — جایی که جاهطلبی بدون کنترل جانها را به خطر میاندازد و غول قدرتمند فناوری را به چالش میکشد.»
«برای اولین بار، بینش بسیار نزدیکتری به چگونگی عملکرد تسلا و نحوهٔ مدیریت ایلان ماسک بر شرکت به دست میآوریم»، میگوید کریستین بیِتز، تولیدکننده و مدیرعامل برادران بیِتز، به مجله Variety.
پس از آنکه «آشکارسازی ایلان ماسک» را در مسیر جشنوارههای اروپایی به نمایش گذاشت، بیِتز مشتاق است تا این مستند را به مخاطبان ایالات متحده نیز عرضه کند.
مستند «آزمایش تسلا»، تولیدی برادران بیِتز آلمان و به کارگردانی آندریاس پیچلر («سیستم شیر»)، با استفاده از ۱۰۰ گیگابایت دادهٔ داخلی نشتکردهای که توسط افشاگر لوکاز کراپسکی، که در نروژ برای تسلا کار میکرد، به روزنامهٔ تجاری آلمانی Handelsblatt ارائه شده بود، ساخته شده است.
«آزمایش تسلا» سه روایت بههمپیوسته را میبافد. روایت نخست، بر پایهٔ مطالب تبلیغاتی، «به بررسی تسلط ماسک بر تسلا و تحول او از کارآفرین فناوری به استراتژیست سیاسی» میپردازد. روایت دوم «داستانهای قربانیان» است که بر تراژدیهای شخصی ناشی از خودران تسلا تمرکز دارد و جاهطلبیهای عظیم فناوری ماسک را در تقابل با رنج واقعی آنهایی که در اثر این فناوری زیان خوردهاند، نشان میدهد. روایت سوم به تحقیقات پیرامون ماسک مینگرد؛ پس از آنکه روزنامهنگاران و وکلا با تحلیل دادههای نشتکرده، ساختار داخلی تسلا را کشف کردند و «الگوی پوششدادن، فرار از نظارتهای قانونی و درهمتنیدگی فزایندهٔ امپراتوری ماسک با قدرت سیاسی» را آشکار ساختند، مواد تبلیغاتی اعلام میکند.
یارا هوِک کوستا، تهیهکننده اجرایی این مستند، گفت: «خوشبختانه افرادی چون ماسک وجود دارند که ذهنیت «سریع پیش برو، همهچیز را بشکن» را در پیشدارند؛ این ذهنیت قصد دارد ایدهها و نوآوریهای نوین را به جوامعمان برساند». او افزود: «البته خطر هم وجود دارد. در این مورد، افراد بهدلیل این فناوری میمیرند چون این فناوری را بر روی خیابانهای ما آزمایش میکنند».
«آشکارسازی ایلان ماسک – آزمایش تسلا» یک تولید فیلمی برادران بیِتز است که بهصورت همتولیدی با HR، SWR، WDR و NDR برای پخشکنندهٔ آلمانی ARD و سرویس تلویزیونی پرداختی Sky که متعلق به Comcast است، و همچنین با همکاری Handelsblatt ساخته شده است.
مستند پرآوازه توسط Mediawan Rights، واحد فروش گروه رسانهای اروپایی Mediawan به فروش میرسد. Mediawan مالک استودیوی Leonine Studios آلمان است که بهنوبهٔ خود مالک برادران بیِتز میباشد.