
کریستی ویلیامز در میز ثبتنام رایگیری مردم را خوشآمد میگوید، جایی که اعضای اتحادیهٔ بینالمللی مکانیککاران و کارگران هوافضا راینامه خود را در ماریلند هیتس، ایالت میزوری، در 12 سپتامبر 2025 دریافت کردند تا درباره توافقنامه موقت مذاکرهشدهای که میخواهد اعتصابشان علیه عملیات منطقهای بوئینگ دفاعی سنتلوئیس را پایان دهد، رأی دهند. (دیوید کارسون/است. لوئیس پست-دیسپچ از طریق ای پی، فایل)
هزاران مکانیک بوئینگ در میدوست که هواپیماها و سلاحهای نظامی را مونتاژ میکنند، پنجشنبه به تصویب یک قرارداد جدید رأی دادند و این باعث پایان اعتصاب سهماههای شد که طی آن چهار پیشنهاد قبلی شرکت را رد کردند.
طبق اعلام اتحادیهای که نمایندهٔ ۳۲۰۰ کارگر را که در ۴ آگوست کار را ترک کردند، این توافقنامهٔ برندی پنجساله شامل ۲۴٪ افزایش حقوق در طول مدت قرارداد و یک پاداش ورود به مبلغ ۶٬۰۰۰ دلار است.
«ما به آنچه اعضایمان با هم به دست آوردهاند افتخار میکنیم و آمادهایم تا به ساخت پیشرفتهترین هواپیماهای نظامی جهان بازگردیم»، اتحادیهٔ بینالمللی مکانیککاران و کارگران هوافضا در بیانیهای گفت.
با داشتن قرارداد جدید، این مکانیککاران قرار است روز یکشنبه به کار خود در کارخانههای تولیدی شهرهای سنتلوئیس و سنتچارلز در ایالت میزوری و همچنین ماسکوتاه در ایالت ایلینوی بازگردند. این کارگران در این تأسیسات جتجنگندهها، سامانههای سلاحی و اولین هواپیمای بدون سرنشین مبتنی بر ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده را میسازند.
بوئینگ در بیانیهای اعلام کرد که مشتاق «بازگرداندن کل تیممان به یکجا» میباشد.
اگرچه این اعتصاب کوچکتر از اعتصاب سال گذشته بود که با حضور ۳۳٬۰۰۰ کارگر بوئینگ، سازندهٔ هواپیماهای تجاری، همراه بود، اما همچنان تهدیدی برای کاهش سرعت تلاشهای شرکت هوافضا در بازگرداندن تعادل مالیاش محسوب میشد. بخش دفاع، فضا و امنیت بوئینگ بیش از یکسوم درآمدهای آن را تشکیل میدهد.
رهبران اتحادیه اعلام کردند مذاکرات بهدلیل مسائل حقوق و مزایای بازنشستگی فروکش کردهاند، در حالی که بوئینگ ادعا کرد تقاضاهای کارگران فراتر از هزینهٔ زندگی در میدوست است. این شکست در مذاکرات باعث شد که گروه کاریگزاران مجلس در زمینه کارگری نامهای به مدیر عامل بوئینگ، کلی ارتبرگ، ارسال کند و از شرکت بخواهد تا به میز مذاکره بازگردد.
«کارگران بخش دفاعی بوئینگ هواپیماها و دیگر تجهیزات نظامی را تولید میکنند که دولت ایالات متحده و افراد نظامی ما بهآنها وابستهاند»، نامه بیان کرد. «این کارگران برای موفقیت شرکت شما اساسی هستند و شایستگی یک قرارداد عادلانه دارند که بازتابدهندهٔ سختکوشی و فداکاریهای آنان باشد.»
تنشها مدتها پیش از اعتصاب افزایش یافت؛ کارگران پیشنهادی برای افزایش ۲۰٪ حقوق در طول مدت قرارداد و پاداش تصویب ۵٬۰۰۰ دلاری را رد کردند. بوئینگ با پیشنهادی واکنش نشان داد که همان افزایش حقوق را حفظ میکرد اما قاعدهٔ زمانبندی را حذف کرد که فرصتهای اضافهکاری را محدود میکرد. کارگران این پیشنهاد را نیز رد کردند و صبح روز بعد به کار اعتصاب رفتند و سپس دو پیشنهاد دیگری از شرکت را رد کردند.
در میان این رایگیریهای ناموفق، اتحادیه قرارداد چهارساله خود را نوشت که اعضا بهسرعت تصویب کردند. در گامی که رویکردهای سنتی مذاکره را تغییر داد، اتحادیه قرارداد پیشتاییدشده را برای بررسی به بوئینگ ارسال کرد. شرکت این شرایط را رد کرد.
در عین حال، اعتصاب سال گذشته، کارخانههای بوئینگ در ایالت واشنگتن را برای بیش از هفت هفته در شرایطی ناامیدکننده برای شرکت تعطیل کرد. بوئینگ تحت بررسیهای فدرال متعددی قرار گرفت پس از اینکه یک قطعهٔ درب در هواپیمای ۷۳۷ مکس در یک پرواز شرکت الاسکا ایرلاینز جدا شد؛ این حادثه نگرانیهای ایمنی پیرامون این مدل هواپیما را تجدید کرد.
دو هواپیمای جت ۷۳۷ مکس در طول کمتر از پنج ماه فاصله زمانی، یکی در سواحل اندونزی و دیگری در اتیوپی، در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سقوط کردند که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد.