نکات کلیدی
- در اندونزی، تایلند و فیلیپین، شرکتهای تجارت الکترونیک چینی بهسرعت به حدود نیمی از بازار خرید آنلاین تسلط یافتند؛ به گفته شرکت باین اند کامپانی در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد.
- «دور از اینکه توسط تعرفهها نابود شوند، بینالمللی شدن خردهفروشی چین به مرحلهای جدید وارد میشود»، این شرکت مشاوره اعلام کرد.
- این نتایج هنگامی به دست آمدهاند که شرکتها امسال رویداد خرید Singles Day را از چین به کشورهای بیشتری گسترش میدهند.
زنی که برای سلفی در کنار تابلو تبلیغاتی غول تجارت الکترونیک علیبابا در محله شیوئی شهر شانگهای در ۲۲ فوریهٔ ۲۰۲۵ ایستاده است. هکتور رتمال | AFP | گتی ایمیجز
علیبابا و فروشگاه TikTok Shop متعلق به ByteDance تنها بخشی از شرکتهای تجارت الکترونیک چینی هستند که بهسرعت به حدود نیمی از بازار خرید آنلاین در برخی کشورهای جنوبشرق آسیا تسلط یافتهاند؛ به گفته شرکت مشاوره باین اند کامپانی در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد.
در اندونزی، تایلند و فیلیپین، شرکتهای خرید آنلاین چینی — از جمله Shein و Temu متعلق به PDD — حدود ۵۰٪ از بازار تجارت الکترونیک محلی را تشکیل میدهند؛ دادههای سال ۲۰۲۴ نشان میدهد. این گزارش همچنین نشان میدهد که این شرکتهای چینی در بازارهای آنلاین در حال رشد از ایالات متحده تا برزیل نیز جایگاهی بهدست آوردهاند.
این نتایج زمانی بهدست آمدهاند که شرکتهای چینی با سرعت در حال گسترش جهانی خود هستند، در حالی که رشد اقتصادی در داخل کشور در حال کاهش است — و علیرغم تشدید تنشهای تجاری ایالات متحده و چین.
«دور از اینکه توسط تعرفهها از بین بروند، بینالمللی شدن خردهفروشی چین به مرحلهای جدید وارد میشود»، گزارش اعلام کرد. نویسندگان آن اشاره کردند که فروشندگان چینی تا کنون تمایل داشتهاند در «بازارهایی با قدرت خرید آنلاین کمتر» عملکرد بهتری داشته باشند.
امسال، باین اشاره کرد که تائوباو علیبابا، تبلیغات فروش روز Singles Day را به ۲۰ منطقه گسترش میدهد — به این معنی که بزرگترین رویداد خرید جهان دیگر مختص چین نیست، بلکه به بازارهایی هم مربوط میشود که رقیب آن، آمازون، فروشهای جمعه سیاه خود را در آنها پیشبرده است.
بهطور واضح معلوم نیست که تا چه حد روز Singles Day در سالهای گذشته خارج از چین ترویج شده است. اما این افزایش تازگی دارد. تائوباو در مالزی سال گذشته اعلام کرد که برای اولین بار این رویداد خرید بهصورت همزمان به زبان انگلیسی، علاوه بر چینی، تبلیغ خواهد شد.
واحد بینالمللی علیبابا — با نام «گروه تجارت دیجیتال بینالمللی» — رشد ۱۹٪ سالانه در درآمد را در سه ماه منتهی به ۳۰ ژوئن به ۳۴.۷۴ میلیارد یوآن (۴.۸۵ میلیارد دلار) گزارش داد.
این رقم اندکی بیش از درآمد واحد پردازش ابری شرکت بود، اما هنوز بسیار کمتر از ۱۴۰٫۰۷ میلیارد یوآن درآمد حاصل از کسبوکار تجارت الکترونیک چین علیبابا است که رشد کمتری بهصورت ۱۰٪ نشان داد. مشابه آمازون، فروشندگان در پلتفرمهای علیبابا حسابکاربری باز میکنند تا بهصورت مستقیم به مصرفکنندگان فروش داشته باشند.
یکی از نشانههای سرعت گسترش فروش آنلاین فروشندگان چینی در خارج، ارقام تأمین مالی است.
در مدت کمی بیش از یک سال، استارتاپ فینتک FundPark مبلغ ۳ میلیارد دلار وام به کسبوکارهای کوچک چینی برای تجارت الکترونیک در خارج تسهیل کرده است — در حالی که پیش از این این شرکت شش سال طول میکشید تا همان مقدار ۳ میلیارد دلار را وام بدهد، آنسون سون، همبنیانگذار و مدیرعامل، به CNBC گفته است.
FundPark که ۷۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری از گلدمن ساکس و HSBC دریافت کرده است، با بهرهگیری از تحلیل دادههای مبتنی بر فناوری، میزان وامپذیری فروشندگان کوچک را ارزیابی میکند. این استارتاپ روز سهشنبه اعلام کرد که ۷۱ میلیون دلار برای پشتیبانی از ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی «تامین مالی دینامیک» جذب کرده است که میتواند به فروشندگان در مواجهه با عدمقطعیت تعرفهها کمک کند.
بهکارگیری تجارب چین در خارج
بخشی از موفقیت شرکتهای تجارت الکترونیک چینی ناشی از درسهایی است که از بازار داخلی خود گرفتهاند؛ این درسها شامل ترکیب پخش زنده، نوآوری سریع محصول و لجستیک پرسرعت است، به گفته تحلیلگران باین.
در واقع، آمازون در سال ۲۰۱۹ بازار چین خود را بهعلت افزایش رقابت از سوی شرکتهای داخلی بسته کرد.
بازار عظیم این کشور زمینهٔ پرثمری برای آموزش و تجربهاندوزی فراهم کرده است.
با ارزش کل کالاهای فروختهشده (GMV) برابر ۲.۳۲ میلیارد دلار در سال گذشته، بازار تجارت الکترونیک چین بیش از دو برابر اندازهٔ بازار ایالات متحده است که در همان سال ۱.۰۵ میلیارد دلار GMV داشته است، به گفته باین. GMV معیاری برای حجم فروش در یک پلتفرم تجارت الکترونیک در یک بازهٔ زمانی است.
در جنوبشرق آسیا، اندونزی بزرگترین بازار با ارزش کل تجارت الکترونیک (GMV) برابر ۶۲ میلیارد دلار در سال گذشته بود، در حالی که تایلند و ویتنام هر یک ۳۰ میلیارد دلار GMV ثبت کردند، به گفته باین. فیلیپین در سال ۲۰۲۴ GMV برابر ۲۰ میلیارد دلار داشت، در حالی که در سنگاپور این رقم تنها ۸.۵۵ میلیارد دلار بود.
اما مسیر رشد برای بازیگران چینی در هر بازار بهمراتب ساده نیست.
باین اشاره کرد که در سنگاپور، لزدا (Lazada) متعلق به علیبابا سهم بازار خود را به شاپی، رقیب محلی، از دست داده است، در حالی که آمازون و والمارت همچنان در ایالات متحده برتری دارند.
در حالی که PDD، علیبابا و ByteDance بخش اعظم بازار چین را به خود اختصاص دادهاند، وضعیت در ایالات متحده کاملاً متفاوت است؛ دادههای باین نشان میدهد که تقریباً ۹۵٪ بازار توسط شرکتهای تجارت الکترونیک غیر چینی تصاحب شده است.
غولهای تجارت الکترونیک ایالات متحده نیز حضور بینالمللی قابلتوجهی دارند.
آمازون در دورهٔ مالی منتهی به ۳۰ ژوئن فروش خالصی برابر ۱۰۰.۱ میلیارد دلار در آمریکای شمالی گزارش کرد، در حالی که فروشهای بینالمللی ۳۶.۷۶ میلیارد دلار بود؛ به این معنی که این غول تجارت الکترونیک ایالات متحده هنوز فروش خالص بیشتری نسبت به علیبابا در داخل و خارج دارد. این شرکت ایالات متحدهنشین قرار است نتایج مالی خود را روز پنجشنبه زمان محلی اعلام کند.
والمارت در دورهٔ مالی منتهی به ۳۱ ژوئیه فروش آنلاین در ایالات متحده برابر ۲۳.۷ میلیارد دلار و ۸.۳ میلیارد دلار در خارج از کشور را گزارش داد — که نسبت به سال گذشته ۲۲٪ رشد داشته است، طبق محاسبات CNBC.
— ویکتوریا یوئو از CNBC در تهیه این گزارش مشارکت داشته است.