توسط
Colin Dwyer

بهنظر میرسد بهگونهای مناسب باشد که اینقدر کتاب برجستهٔ این هفته بر پایهٔ پایانها — پایان زندگیها، روابط و حتی دورانها — ساخته شدهاند. بههرحال، روز آتشبس یا روز جانبازان، پایان جنگ جهانی اول را نشان میدهد و به فداکاریهای سربازان ارج مینهد؛ بنابراین بهنظر میرسد منطقی باشد که تعدادی از عناوین جدید این هفته به بررسی پایانها و آغازهای نو بپردازند.
در اکثر موارد، پایانهایی که در بسیاری از رمانهای جدید این هفته به کار رفتهاند، به دنبال پیامدهای تاریخی جهانی نیستند. آنپکر، کیوارا آلگریا هودس و سایر نویسندگانی که در فهرست زیر حضور دارند، بیشتر به جزئیات صمیمی و نزدیک میپردازند؛ جزئیاتی که احتمالاً در همان کوچهپسکوچهٔ شما رخ میدهند نه در میدان نبرد یا در اجلاس بینالمللی.
با این حال، تاریخ پرپیچوخم پول — موضوع یکی از کتابهای غیرداستانی این هفته — درسی را که از صلح ۱۹۱۸ به دست آمده است، تقویت میکند: به پایانها مواظب باشید؛ آنها بهطرز عجیبی میتوانند زیرنقاب آغازهای دیگری ظاهر شوند.

Some Bright Nowhere، اثر Ann Packer
اولین رمان آنپکر پس از یک دهه، او را دوباره به پیشفرضی بهظاهر ساده میکشاند: یک زوج با ازدواج طولانیمدت باید هفتههای آخر زندگی مشترکشان را آماده کنند و با آن مواجه شوند پیش از آنکه مرگ یکی از آنها را بگیرد. اما از خلاصهای که بهنظر شیرین میآید فریب نخورید. همانطور که مورین کورریگان از برنامه Fresh Air در نقد رمان قبلی پکر، The Children’s Crusade، بیان کرد، این نویسنده توانایی تبدیل آنچه میتوانست «رمان تجاری سادهانگارانه» باشد، به روایت غنی و پراکندهای دارد که «عمقهای غیرمنتظرهٔ روزمرگی را روشن میکند».

The White Hot، اثر Quiara Alegria Hudes
احتمال دارد تا بهحال نوشتههای هودس را بدون اینکه متوجه شوید، مشاهده کرده باشید. اگرچه نام او برای قفسه ادبیات بزرگسالان تازه است، این نمایشنامهنویس باتجربه کتاب را برای موزیکال برنده جایزهٔ تونی In the Heights نوشت، فیلمنامهٔ اقتباس سینمایی سال ۲۰۲۱ آن را بهدست گرفت و در سال ۲۰۱۲ جایزهٔ پولیتزر را برای نمایشنامهٔ Water by the Spoonful که درباره بازگشت یک سرباز جنگ عراق است، بهدست آورد. در The White Hot، او جدایی را از نگاه مادر جوانی بررسی میکند که سعی دارد تصمیم خود برای ترک خانواده بهمنظور آزادی یک بلیط یکطرفه به مقصدی دور، درک و توجیه کند.

The Silver Book، اثر Olivia Laing
نوشتار لاین در تقاطع بین خاطرهنویسی، نقد هنر، تاریخ و رمان میچرخد و به ندرت تنها به یک ژانر محدود میشود بدون اینکه عناصری از دیگر ژانرها را در خود داشته باشد. بهعنوان مثال، خاطرهنویسی او با عنوان The Lonely City مطالب مجلات علمی را در یک روایت از زندگیاش در شهر نیویورک میآمیخت. رمان پیشین و تنها او، Crudo، با بهکارگیری شخصیت نویسندهٔ Kathy Acker، تمرینی بود که مرورگر NPR آن را «خاطرهنویسی در نقش» توصیف کرد. در همین راستا، The Silver Book اگرچه رمان است، اما اختراعاتش را در دورهای بسیار سرنوشتساز – و بحثبرانگیز – از سینمای ایتالیا قرار میدهد: یک یا دو سال آخر پیش از قتل خشونتآمیز و حلنشدهٔ کارگردان پیر پائولو پاسولینی.

Evensong، اثر Stewart O’Nan
رمان جدید اونان «پیشگوئیگر عادیها و متخصص طبقهٔ متوسط» — همانطور که مرورگر NPR هِلر مکآلپین در سال ۲۰۱۲ او را توصیف کرد — دوباره بهدنبال جادوی نهفته در روزمرگیها میگردد. در Evensong، اثر محبوب، گروهی کوچک و بهدقت تصویر شده از زنان مسن را به مرکز میگیرد که در کنار هم به چالشهای عجیب پیری میپردازند و دوستیشان را حفظ میکنند.

The History of Money: A Story of Humanity، اثر David McWilliams
مکویلیامز اقتصاددان ایرلندی، پادکستساز و بنیانگذار جشنوارهای است که اقتصاد جهانی را با کمدی استند‑آپ ترکیب میکند. در سال ۲۰۱۰ هنگام تبلیغ این جشنواره، مکویلیامز به NPR توضیح داد که چرا کار خود را بیشتر به سمت عموم مردم (hoi polloi) میکشاند تا به برج عاج (ivory tower): «اگر فکر میکنید دانش قدرت است، پس ارائهٔ دانش، بستهبندی آن بهگونهای که در دسترس باشد — این کار مردم را توانمند میکند.» این حقیقت در این روایت زنده و پرجنبوجوش از تاریخ پول که بهجای تمرکز بر جامعگرایی، درب را برای متخصصان و مبتدین بهصورت مساوی باز میدارد، مشهود است.