این ترفند ذهنی سریع میتواند نشان دهد که آیا شما یک فکرگر اصیل هستید یا صرفاً بهصورت خودکار عمل میکنید.

تا بهحال فکر کردهاید که مغزتان چقدر سریع نوع تفکری که دارید را فاش میکند؟ یک بازی روانشناختی ساده ۱۰‑ثانیهای وجود دارد که میتواند نشان دهد آیا شما پیرو هستید یا یک آزادفکر واقعی — و تمام این تنها با چند مسئله ریاضی ساده و یک سؤال تصادفی امکانپذیر است.
زیبایی این آزمون این است که هوش یا خلاقیت را سنجش نمیکند — بلکه حس ششم را میسنجد. به محض اینکه مغزتان تصمیمی سریع میگیرد، نشان میدهد آیا تمایل دارید به تداعیهای رایج پایبند باشید یا مسیر خود را میسازید.
فقط ۱۰ ثانیه برای تشخیص اینکه آیا پیرو هستید یا آزادفکر کافی است
این بازی روانشناختی ۱۰‑ثانیهای نشان میدهد آیا شما یک فکرگر مستقل هستید و چگونگی کارکرد مغزتان را آشکار میسازد. برای انجام بازی کافیست این دستورالعملها را دنبال کنید.
به سرعت به سؤالات ریاضی زیر پاسخ دهید:
- ۱ + ۱ چقدر میشود؟
- ۲ + ۲ چقدر میشود؟
- ۴ + ۴ چقدر میشود؟
- ۸ + ۸ چقدر میشود؟
حالا، یک سبزی را هرچه سریعتر نام ببرید. زیاد فکر نکنید، فقط آنچه که اولین بار به ذهنتان میرسد را بگویید.
خب، چه سبزی را انتخاب کردید؟
اکثر مردم بلافاصله به هویج فکر میکنند.
اگر هویج را بهعنوان سبزی انتخاب کردید، مغزتان همانند حدود ۹۰٪ از افرادی که این بازی را انجام دادهاند، عمل میکند. اگر سبزی غیر از هویج نام بردید، مغز شما به تفکر مستقل ادامه میدهد، حتی زمانی که دیگری سعی میکند الگوی فکری دیگری را در شما ایجاد کند.
بازی هویج هدف دارد که فرد بهصورت خودجوش کلمه «هویج» را بگوید. اگرچه نتیجه همیشه ۱۰۰٪ یکسان نیست، اما نتایج نسبتاً سازگار هستند. دلیل این است که چرا این بازی به عنوان بازی روانشناختی هویج شناخته میشود.
هدف از بازی هویج این است که ببینیم آیا بهطور خودآگاه همانند نظرات عمومی پاسخ میدهید یا مستقلاً فکر میکنید و کمتر تحت تأثیر دیگران قرار میگیرید. همانطور که یک کاربر بیان کرد: «وظیفه بهصورت یک ریاضی ساده، سریع و رایج طراحی شده است که ذهن را به سمت سبزی رایج (هویج) هدایت میکند. شاید این همانند چیزی که میخواستیم سرگرمکننده و هیجانانگیز باشد نباشد، اما گاهی تفکر انسانی به این سادگی است.»
بازی نشان میدهد مغز شما تا چه حد بهراحتی الگوها را دنبال میکند.
در علم شناختی، هویج بهعنوان «نمونه اصلی» یک سبزی برای اکثر افراد شناخته میشود. هنگام فکر کردن به سبزیجات، هویج بهراحتیترین ارتباط را دارد.
ذهن انسان شبیه یک قفسه بایگانی است که اطلاعات را بر اساس اهمیت، اولویت و تداعیها سازماندهی میکند. «نمونهها» همان تداعیهای پیشفرض هستند که در طول زندگی شما شکل گرفتهاند و برای پاسخ به سؤالات و انجام استنتاجها بهصورت لحظهای از آنها استفاده میکنید.
اینها به درک و ترتیببندی تجارب شما کمک میکنند، انتظارات را شکل میدهند و رفتارها را هدایت میکنند. بدون این الگوها جهان بینظم میشد. اما این پروتوتایپها بخشی از جادوی ذهن شما هستند.
از آنجا که هویج با تغذیه سالم مرتبط است و اکثر افراد در کودکی این سبزی را میخوردند — به یاد میآورید که در ناهار هویج و نخود مخلوط سرو میشد یا والدین شما را تشویق میکردند که هویج بخورید تا بینایتان بهتر شود — جای تعجب نیست که این ارتباطات اولیه هویج را بهعنوان سبزی اصلی در ذهن همه ما جایگزین کردهاند.
اکنون، هر وقت کلمه «سبزی» را میشنویم، تصویر هویج در ذهنمان شکل میگیرد. بازی یا ترفند هویج معمولاً بهعنوان یک ابزار شکستن یخ در موقعیتهای اجتماعی استفاده میشود. در این موارد، پرسشکننده «پیشبینی» میکند که پاسخ همه افراد «هویج» خواهد بود. البته این بازی همیشه ۱۰۰٪ کار نمیکند.
پاسخهای شما نشان میدهد تا چه حد تأثیرگذاری بر تفکر شما حاکم است.
از سبزی که انتخاب میکنید میتوان برخی نکات درباره عملکرد مغزتان استخراج کرد. اگر پاسختان با پاسخ اکثر افراد همراستا باشد، احتمالاً تمایل دارید به آشنایی بیشتر از منطق تکیه کنید. این میتواند بهعنوان یک تعصب ناخودآگاه در برخی موارد بروز پیدا کند.
مثلاً اگر از ابتدا به این باور رسیده باشید که فقط مردان میتوانند آتشنشین باشند، چون اینگونه را همیشه دیدهاید، وقتی کلمه «آتشنشین» را میشنوید، ذهنتان تصویر مردان در لباس یدکدار میسازد.
از سوی دیگر، اگر هنگام درخواست نام یک سبزی، شما «شلغم» را گفتید، این به این معناست که ذهن شما بهصورت منحصر بهفرد عمل میکند. اگرچه در طول زندگیتان با هویج بهعنوان نماد «سبزی» آشنا بودهاید، اما با منطق داخلی خود «شلغم» را مناسبترین گزینه دانستهاید.
تفکر مستقل با آگاهی آغاز میشود.
انتخاب چیزی که معمول نیست، نشانهای از فکرگر مستقل بودن است، همانطور که مقالهای از دانشگاه ایالتی یوتا توضیح میدهد. به این معناست که شما مایل به پیشی گرفتن از واضح و کاوش عمیقتر برای یافتن بهترین پاسخ یا راهحل برای یک مشکل هستید.
چه این یک روش سرگرمکننده برای شناخت افراد باشد، یا راهی برای نگاهی به ذهنیت خود بهمنظور تعیین نحوه واکنشتان به موقعیتها، هر بار که میتوانید خوداندیشی کنید و از خود آگاهی داشته باشید، خود را برای رشد و فرصتهای جدید آماده میکنید.