مجله اینترنتی رمز موفقیت

فقط ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا بفهمید آیا شما پیرو هستید یا آزاداندیش

این ترفند ذهنی سریع می‌تواند بگوید آیا شما یک متفکر اصیل هستید یا فقط به‌صورت خودکار عمل می‌کنید.

زنی که می‌بیند آیا او پیرو است یا آزاداندیش
Kevin Hellhake | Unsplash

تا به‌حال تعجب کرده‌اید که مغز شما چقدر سریع نوع تفکر شما را فاش می‌کند؟ یک بازی روانشناسی ساده ۱۰ ثانیه‌ای وجود دارد که می‌تواند نشان دهد آیا شما پیرو هستید یا یک آزاداندیش واقعی — و همه این کار تنها به چند مسئله ریاضی ساده و یک سؤال تصادفی نیاز دارد.

زیبایی این آزمون در این است که هوش یا خلاقیت را اندازه‌گیری نمی‌کند — بلکه حس غریزی را می‌سنجَد. بلافاصله که مغزتان تصمیمی فوری می‌گیرد، نشان می‌دهد آیا تمایل دارید به ارتباطات معمولی وفادار بمانید یا مسیر خود را ترسیم کنید.

فقط ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا بفهمید آیا شما پیرو هستید یا آزاداندیش

این بازی روانشناسی ۱۰ ثانیه‌ای نشان می‌دهد آیا شما یک متفکر مستقل هستید و چگونگی کارکرد مغزتان را آشکار می‌سازد. برای شرکت در بازی، کافی است دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید.

به سرعت به سوالات ریاضی زیر پاسخ دهید:

  • ۱ + ۱ چند می‌شود؟
  • ۲ + ۲ چند می‌شود؟
  • ۴ + ۴ چند می‌شود؟
  • ۸ + ۸ چند می‌شود؟

حالا به سرعت یک سبزی را نام ببرید. زیاد فکر نکنید، فقط همان‌چیزی را بگویید که اولین بار به ذهنتان می‌آید.

پس، چه سبزی‌ای را انتخاب کردید؟

بیشتر مردم فوراً به هویج فکر می‌کنند.

اگر به‌عنوان سبزی، هویج را گفتید، مغز شما همانند حدود ۹۰٪ افرادی که این بازی را انجام داده‌اند، عمل می‌کند. اگر سبزی دیگری گفتید، نشان می‌دهد مغز شما همچنان به‌صورت مستقل فکر می‌کند، حتی وقتی کسی سعی می‌کند الگوی فکری دیگری به شما تحمیل کند.

بازی هویج به گونه‌ای طراحی شده است که فرد را مجبور به گفتن کلمه «هویج» به‌صورت خودجوش کند. اگرچه نتیجه همیشه صددرصد یکسان نیست، اما نتایج به‌طور کلی ثابت هستند. دلیل این نامگذاری نیز این است که این بازی به‌عنوان «بازی روانشناسی هویج» شناخته می‌شود.

هدف از بازی هویج این است که ببینیم آیا شما به‌صورت خودکار همان‌طور که جمعیت عمومی فکر می‌کند پاسخ می‌دهید، یا به‌صورت مستقل فکر می‌کنید و کمتر تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرید. همان‌طور که یک کاربر گفت: «کار فقط به‌صورت یک مسئله ریاضی ساده، سریع و رایج ساختار یافته است تا ذهن را به سمت فکر کردن درباره همان‌ سبزی رایج (هویج) هدایت کند. شاید این پاسخ به‌سوی جذابیت و هیجان‌مان نباشد، اما گاهی تفکر انسانی به این سادگی است.»

بازی نشان می‌دهد ذهن شما چقدر به‌راحتی از الگوها پیروی می‌کند.

در علم شناخت، هویج به‌عنوان «نمونهٔ آرمان‌شده» سبزی‌جات برای اکثر افراد شناخته می‌شود. هنگام فکر کردن به سبزی‌ها، هویج به‌سراسر ذهن بیشتر پیوند می‌خورد.

ذهن انسان شبیه به یک آرشیو پرونده‌هاست که اطلاعات را بر پایهٔ اهمیت، اولویت و ارتباطات دسته‌بندی می‌نماید. «نمونه‌ها» یا همان پیش‌فرض‌های ذهنی، ارتباطات از پیش تعیین‌شده‌ای هستند که در طول زندگی شما شکل گرفته‌اند و برای پاسخ‌گویی به سوالات و ساختن فرضیات در لحظه به‌کار می‌روند.

آنها به سازماندهی و درک تجارب شما کمک می‌کنند، انتظارات را تنظیم می‌سازند و رفتارها را هدایت می‌نمایند. بدون این پیش‌فرض‌ها، جهان به‌هم ریخته می‌ماند. اما این نمونه‌ها جزئی از جادوی ذهن شما هستند.

چون هویج با غذاهای سالم در ارتباط است و اکثر افراد در دوران کودکی این سبزی را می‌خوردند — به‌مثال هویج و نخود مخلوطی که در ناهار سرو می‌شد یا والدینی که برای داشتن بینایی خوب، شما را به خوردن هویج تشویق می‌کردند — عجیب نیست که این ارتباطات اولیه، هویج را به‌عنوان سبزی اصلی در ذهن ما تثبیت کرده‌اند.

اکنون، هر زمان که کلمه «سبزی» را می‌شنویم، هویج به ذهن می‌آید. بازی یا ترفند هویج معمولاً به‌عنوان یک «آیست‌برِیکر» در موقعیت‌های اجتماعی استفاده می‌شود. در این موارد، سؤال‌پرسنده «پیش‌بینی» می‌کند که پاسخ اکثر افراد «هویج» خواهد بود. البته این بازی همیشه کار نمی‌کند.

پاسخ‌های شما نشان می‌دهند چه‌قدر تأثیرپذیری در شکل‌گیری تفکر شما نقش دارد.

از سبزی که انتخاب کردید می‌توان نکاتی دربارهٔ عملکرد مغز شما استخراج کرد. اگر پاسخ‌تان با بیشتر افراد هم‌راستاست، ممکن است تمایل داشته باشید به‌جای منطق، به آشنایی و آشنایی‌پذیری بیشتر توجّه کنید. این می‌تواند به‌عنوان یک سوگیری ناخودآگاه در برخی موارد ظاهر شود.

به‌عنوان مثال، اگر همیشه تحت تأثیر این باور رشد کرده‌اید که تنها مردان می‌توانند آتش‌نشان باشند، وقتی کلمه «آتش‌نشان» را می‌شنوید، ذهن‌تان تصاویری از مردان در یونیفرم به وجود می‌آورد.

از سوی دیگر، فرض کنید وقتی از شما خواستیم یک سبزی نام ببرید، شما «شلغم» گفتید. این نشان می‌دهد ذهن شما به‌صورت منحصر به‌فرد کار می‌کند. هرچند در طول زندگی‌تان بارها هویج را به‌عنوان نماد «سبزی» می‌دیدید، اما با استدلال داخلی خود، «شلغم» را مناسب‌ترین گزینه دانستید.

تفکر مستقل با آگاهی آغاز می‌شود.

انتخاب چیزی که معمول نیست، نشانه‌ای است از این که شما یک متفکر مستقل هستید، همان‌طور که یک مقاله از دانشگاه ایالت یوتا توضیح می‌دهد. یعنی شما مایلید فراتر از ظاهر و واضح‌ترین گزینه‌ها نگاه کنید و به‌عمق بپردازید تا بهترین پاسخ یا حل مسأله را بیابید.

چه این صرفاً یک روش سرگرم‌کننده برای شناخت افراد باشد و چه راهی برای بررسی ذهنیت شما به‌منظور تعیین چگونگی واکنش به موقعیت‌ها، هر بار که می‌توانید به‌درون‌نگری بپردازید و خودآگاهی خود را ارتقا دهید، پایه‌ای برای رشد و فرصت‌های جدید خواهید ساخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.