کارگردانان پشت 'In Your Dreams'، 'Arco' و 'Little Amélie' درباره امکانات بیپایان انیمیشن صحبت میکنند؛ 'بیایید چیزها را بهتر تصور کنیم'، میگوید اوگو بینوو
گردهمایی چهارمین سالانهٔ “Pixels and Pencils” کارگردانان، برخی از درخشانترین استعدادهای انیمیشن را در جشنواره فیلم SCAD Savannah در ۲۷ اکتبر گرد هم آورد و چندین اولین تاریخی برای این رویداد رقم زد که به مقصد اصلی نامزدهای اسکار انیمیشن در فصل جشنوارهها تبدیل شده است.
Variety سردبیر جوایز کلایتون دیویس بحث را هدایت کرد، که در آن کارگردانان برجستهترین فیلمهای انیمیشن امسال حضور داشتند: اوگو بینوو (“Arco”)، دومیه شی (“Elio“)، الکس وو (“In Your Dreams”)، کریس آپلهانس و مگی کانگ (“KPop Demon Hunters“)، Maïlys Vallade (“Little Amélie یا شخصیت باران”) و کنت سکی (“Teenage Mutant Ninja Turtles: Chrome Alone 2 – Lost in New Jersey”).
این پنل با ثبت تاریخی بیشترین تعداد زنان فیلمساز، به اولین رویدادی که هم کارگردان بازگشتی و هم یک فیلم کوتاه انیمیشن را شامل میشد، تاریخساز شد. شی اولین کارگردانی شد که برای دومین بار به این پنل بازگشت، در حالی که سکی به عنوان اولین کارگردان فیلم کوتاه دعوتشده به شرکت، نقطه عطف دیگری به ثبت رساند.
بخشی از Variety’s شراکت دیرینه با SCAD و پوشش فصل جوایز، سری “Pixels and Pencils” در سالهای پیش نامزدها و برندگان اسکار را به نمایش گذاشته است، از جمله “Inside Out 2” (سال ۲۰۲۴)، “Memoir of a Snail”، “The Wild Robot” و برنده نهایی “Flow”.
کارگردانان نکات صادقانهای دربارهٔ فرایندهای خلاقانه خود و چالشهای کار در انیمیشن به اشتراک گذاشتند. برای شی، که “Elio” دومین حضور او در پنل پس از “Turning Red” در ۲۰۲۲ بود، این داستان راهی برای ارتباط با خود جوانترش بود.
“میخواستیم داستانی بگوییم دربارهٔ کودک عجیبوغریب که فقط میخواهد جایگاهی که به آن تعلق دارد را پیدا کند”، او گفت. “برای ما، این دربارهٔ یافتن افراد خود بود — حتی اگر آنها موجودات بیگانگی در فضا باشند”.
شی همچنین الهامبخش صحنهٔ غیرمتعارف ربودن بیگانگان در فیلم را توضیح داد: “آیا خندهدار نیست اگر در یک فیلم علمی‑تخیلی صحنهای از ربودن داشته باشیم که شخصیت هنگام کشیده شدن توسط پرتو تراکتور خوشحال و تشویقکننده باشد؟ چون اینطور نیست که همهمان این روزها احساس میکنیم؟ گاهی میگویید: «دیگر از زمین خستهام، مرا ببرید».”
چندین کارگردان بر طبیعت همکاریمحور انیمیشن تأکید کردند.

Kang و Appelhans دربارهٔ فرایند همکاری در “KPop Demon Hunters” بحث کردند و آزادی ارائهٔ فرهنگ کرهای به روشی جسورانه و تازه را جشن گرفتند. “بیایید این شخصیتها را واقعی کنیم — گاهی زشت، خندهدار و واقعاً جذاب”، Kang با خنده گفت. شیمی طبیعی دو نفر و دیدگاه خلاقانهٔ مشترکشان، این شراکت را به محبوبیت جمعیت تبدیل کرد.
“یکبار متوجه شدیم که میتوانیم با هم به یک مشکل حمله کنیم و آن را بهتر کنیم، کار جداگانه سخت شد”، Appelhans افزود. “ما دقیقاً سلیقهٔ یکسانی داریم، که واقعاً دیوانهکننده است”، Kang گفت، با اشاره به اینکه میخواستند همهٔ تصمیمها را با هم بگیرند، حتی با فشارهای تولید برای تقسیم مسئولیتها.
در طول بعدازظهر، شرکتکنندگان دربارهٔ الهامات، اضطرابها و آرزوهای پشت کار خود صراحتاً صحبت کردند.
Bienvenu دربارهٔ ساخت Neon’s “Arco” در دوران همهگیری صحبت کرد، که از تمایل به تصور آیندهای بهتر الهام گرفته بود. “شاید جهان همینگونه است چون ما فقط آن را بد تصور میکنیم”، او گفت. “بیایید چیزها را بهتر تصور کنیم”.
Vallade، کارگردان دستکشیدهٔ “Little Amélie” از GKids، از طریق یک مترجم دربارهٔ بهکارگیری قدرت عاطفی انیمیشن سخن گفت. “بله، انیمیشن بسیار رنجبار است”، او با خنده گفت. “اما دربارهٔ به اشتراکگذاری عشق، رویاها و احساسات است. شاید بتوانیم دنیا را — حتی کمی — تغییر دهیم”.
Woo توصیف کرد Netflix’s “In Your Dreams” را بهعنوان یک کاوش عمیق شخصی دربارهٔ ناامیدی و استقامت. “من در قصههایی بزرگ شدم که میگفتند اگر چیزی را بهاندازه کافی میخواهی، به حقیقت میپیوندد. اما این همیشه صادق نیست”، او گفت. “میخواستم فیلمی برای بچهها بسازم که بپرسد، ‘چه میشود وقتی رویاهایت به حقیقت نمیپیوندند؟’”
Seki، که “Chrome Alone 2” او در اوایل روز در SCAD به نمایش درآمد، دربارهٔ پشت سر گذاشتن ردها تأمل کرد. “یک بار کسی در مقام قدرت به رویم گفت: ‘تو را بهعنوان کارگردان نمیبینم’، او گفت. “اما تو ادامه میدهی. باید استقامت و انعطافپذیری خلاقانه داشته باشی.”

در یک تحول شگفتانگیز که مخاطبان پرشمار را خوشحال کرد، دانشجوی انیمیشن SCAD، آنتونی دِمارکو از میدلتاون، نیوجرسی، پس از ادعای مطمئن خود مبنی بر اینکه اولین فیلم انیمیشنی را که جایزه اسکار بهترین فیلم را برنده میشود کارگردانی خواهد کرد، به صحنه دعوت شد تا بخشهایی از بحث را بههمراهی برگزار کند.
در بخش نهایی قدرتمند، دیمارکو از هر فیلمساز درخواست کرد که یک نکته مشورتی به او بدهند بهعنوان کارگردان آینده. پاسخها از فلسفی — «راست بگو»، گفته وو — تا عملی متنوع بود. «از خجالتکشیدن نترس»، شی مشورت داد. کانگ شاید این را بهبهترین شکل خلاصه کرد: «شبکهسازی بهصورت افقی، عمودی و جانبی — و آدمبد نشو.»
شرکت دیمارکو به نقطهٔ برجستهای از این رویداد تبدیل شد؛ او پرسشهای عمیقی دربارهٔ غلبه بر سندرم impostor و مدیریت ردها مطرح کرد. «این تجربه امروز به من آموخت که انیمیشن دربارهٔ اشتیاق، پشتکار — و داشتن حداقل سه، شاید چهار درایو پشتیبان است»، دیمارکو با شوخی از کارتهای راهنمایی که تهیه شده بود خواند. «انیمیشن سینما است. این یک رسانه است، نه یک ژانر.»
سکی همچنین حکمت کارگردان جون فاووروی را به اشتراک گذاشت: «وظیفهٔ شما این است که یک مقاممند باشید. اطلاعاتی دارید که باید به همهٔ اعضای تیم بدهید. کار شما این است که بدانید چه زمان، کجا و چگونه این اطلاعات را منتقل کنید.»
جشنوارهٔ هشت روزهٔ SCAD Savannah Film Festival، که توسط کالج هنر و طراحی ساوانا برگزار میشود، خلاقیت سینمایی از حرفهایهای برنده جوایز و فیلمسازان دانشجو نوظهور را به نمایش میگذارد. پنلهای قبلی «Pixels and Pencils» کمپینهای اسکار فیلمسازانی نظیر پیتر سون («Elemental»)، تیم کارگردانی «Spider-Man: Across the Spider-Verse» و دین فلیشر کمپ («Marcel the Shell with Shoes On») را آغاز کردهاند.
با حضور بیش از ۶۳٬۰۰۰ نفر در هر سال، جشنوارهٔ فیلم SCAD Savannah همچنان بهعنوان فضایی پویا برای استعدادهای نوظهور و هنرمندان معتبر ادامه میدهد. «Pixels and Pencils» همچنان لحظهای برجسته در طول این هفتروزه است — جایی که هنر با صنعت برخورد میکند و شاید اثر انیمیشنی بزرگ بعدی در همینجا بهوجود آید.
همانطور که بسیاری از ما باور داریم، یک فیلم انیمیشنی میتواند جایزهٔ بهترین فیلم را ببرد. و شاید — شاید فقط شاید — شخصی که آن را کارگردانی میکند، در همان اتاق نشسته باشد. و بر اساس نظرات دیمارکو و هشت فیلمساز فوقالعاده که در پایان از صحنه رفتند، همهٔ آنها آمادهاند تا شانس را بهدست بگیرند.