مجله اینترنتی رمز موفقیت

طبق گزارش MPA، تایلند به بزرگترین بازار سرویس‌های ویدیوی اشتراکی پریمیوم در جنوب شرقی آسیا تبدیل شده است

سریال اسب تک‌شاخ دیوانه
سریال اسب تک‌شاخ دیوانه از نتفلیکس

شرکت مدیا پارتنرز ایژا (MPA) در یک ارائه در فستیوال محتوای خلاق تایوان (TCCF)، به تشریح نقاط قوت صنایع فیلم و تلویزیون تایلند که پیوسته در حال رشد هستند پرداخت. از جمله این نقاط قوت، تبدیل شدن این کشور به بزرگترین بازار سرویس‌های ویدیوی اشتراکی پریمیوم (SVOD) در جنوب شرقی آسیا است.

ویوک کوتو، مدیر اجرایی و هم‌بنیان‌گذار MPA، یک نمای کلی و عمیق از این منطقه ارائه داد که ارزش آن در حوزه‌های فیلم، تلویزیون، انیمیشن و استریمینگ به ۱.۴ میلیارد دلار می‌رسد. به گفته او، تایلند دارای یک بخش انیمیشن «به‌طور فزاینده قدرتمند» است که سالانه حدود ۱۷۰ میلیون دلار درآمدزایی دارد و همچنین با جذب بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه سالانه، «موفق‌ترین قطب فیلم خارجی» در منطقه به شمار می‌رود.

کوتو توضیح داد: «حمایت‌های دولتی، از جمله طرح بازپرداخت نقدی ۳۰ درصدی، در رشد بخش انیمیشن بسیار مهم بوده است. این حمایت‌ها قطعاً اکوسیستم را تقویت کرده و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی زیادی را نیز به خود جلب کرده است.»

آمارهای MPA همچنین نشان می‌دهد که سرویس‌های ویدیوی اشتراکی پریمیوم، ۳۵ درصد از ارزش ۱.۴ میلیارد دلاری این بازار را به خود اختصاص داده‌اند که این امر تایلند را به بزرگترین بازار ویدیوی اشتراکی در منطقه تبدیل می‌کند. این بازار رشد چشمگیری را از سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است؛ زمانی که سهم سرویس‌های اشتراکی تنها ۱۴ درصد از کل بازار ۱.۳ میلیارد دلاری بود.

ضریب نفوذ این سرویس‌ها در میان خانوارها نیز با ۳۶ درصد، بالاترین در منطقه است و از مالزی (۳۵٪) و ویتنام (۲۵٪) پیشی گرفته است. MPA پیش‌بینی می‌کند که این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۴۷ درصد برسد، در حالی که این آمار برای مالزی ۳۹ درصد و برای ویتنام ۲۸ درصد خواهد بود.

کوتو گفت: «تایلند از نظر ساختاری با اندونزی، فیلیپین و حتی مالزی متفاوت است، زیرا از بسیاری جهات بازاری بالغ محسوب می‌شود و مردم هزینه بیشتری برای سرویس‌های استریمینگ می‌پردازند.»

او افزود: «برای مثال، اگر به اندونزی نگاه کنید، مصرف محتوای ویدیویی استریمینگ بیشتر از طریق سیستم‌عامل اندروید و به‌صورت اعتباری (pre-paid) است. اما در تایلند، در دو سال اخیر گرایش به سمت iOS بیشتر شده و تعاملات مبتنی بر قراردادهای دائمی (post-paid) در حال افزایش است. این موضوع مسیر هموارتری برای پرداخت هزینه فراهم می‌کند.»

نتفلیکس از نظر میزان مصرف (ساعات تماشا) با سهم ۲۶ درصدی در سال ۲۰۲۴، بزرگترین بازیگر بازار سرویس‌های ویدیوی اشتراکی پریمیوم در تایلند است، اما پلتفرم محلی TrueID با ۲۲ درصد، آن را از نزدیک دنبال می‌کند. سرویس استریمینگ چینی WeTV با ۱۷ درصد در جایگاه سوم و Viu مستقر در هنگ‌کنگ با ۱۱ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.

از نظر تعداد مشترکین، TrueID با ۲۳ درصد از مجموع ۱۶.۴ میلیون مشترک، پیشتاز بازار است و پس از آن Viu با ۱۵ درصد و نتفلیکس با ۱۳ درصد قرار دارند. با این حال، نتفلیکس از نظر درآمدزایی با کسب ۳۹ درصد از سهم بازار ۱۲۴ میلیون دلاری، در صدر قرار دارد و TrueID با ۱۵ درصد و Viu با ۱۲ درصد در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

جای تعجب نیست که سرمایه‌گذاری بر روی محتوای استریمینگ در حال افزایش است و از ۱۰۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۹۵ میلیون دلار در سال جاری رسیده است که از این مبلغ، حدود ۵۰ میلیون دلار سهم نتفلیکس است. این شرکت بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴، ۲۰۰ میلیون دلار در محتوای تایلندی سرمایه‌گذاری کرده و بیش از ۱۵ عنوان تایلندی، از جمله سریال‌های درام «استاد خانه» و «اسب تک‌شاخ دیوانه» را در فهرست ده اثر برتر غیرانگلیسی‌زبان خود در سطح جهان داشته است.

اگرچه محتوای تایلندی‌زبان محبوب است، اما درام‌های چینی با اختصاص ۳۰ درصد از سهم تماشا، به بزرگترین دسته محتوایی در تایلند تبدیل شده‌اند. این در حالی است که درام‌های محلی ۲۱ درصد، انیمیشن ۲۰ درصد و درام‌های کره‌ای ۱۷ درصد از این سهم را در اختیار دارند. با این حال، تولیدات محلی با سهم ۳۵ درصدی، بزرگترین عامل جذب مشتری هستند و پس از آن درام‌های چینی با ۲۴ درصد، درام‌های کره‌ای با ۲۰ درصد و انیمیشن با ۱۴ درصد قرار دارند.

ژانرهای بی‌اِل (عشق پسران) و جی‌اِل (عشق دختران) همچنان محرک اصلی محتوای محلی هستند و ۲۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن، ژانر درام با ۲۲ درصد و ژانر وحشت با ۱۹ درصد قرار دارند.

کوتو در توضیح محبوبیت روزافزون درام‌های چینی گفت: «اولاً، آن‌ها ارزان‌تر هستند و خریدشان آسان است؛ بازگشت سرمایه درام‌های کره‌ای برای برخی پلتفرم‌ها خارج از اکوسیستم نتفلیکس اکنون جای بحث دارد. ثانیاً، از نظر فرهنگی، بسیاری معتقدند که قدرت درام‌های چینی طی پنج تا ده سال آینده افزایش خواهد یافت. و سوم اینکه، بخش بزرگی از این محتوا در سطح رایگان سرویس‌ها مصرف می‌شود، جایی که محتوای کره‌ای زیادی دیده نمی‌شود.»

با این حال، او افزود که همه این‌ها ممکن است به سرعت تغییر کند، زیرا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میکرودراماها (سریال‌های بسیار کوتاه) از چین و سایر مناطق، در حال جلب توجه در سرویس‌های استریمینگ رایگان در تایلند هستند؛ پدیده‌ای که در بسیاری از بازارهای جنوب شرقی آسیا نیز مشاهده می‌شود.

کوتو با نگاه به آینده گفت که بازار تایلند طی پنج سال آینده به حدود ۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید و سهم استریمینگ افزایش خواهد یافت، هرچند تلویزیون‌های رایگان و پولی با درآمدی حدود ۸۲۰ میلیون دلار در سال گذشته، هنوز هم بخش قابل توجهی از بازار را تشکیل می‌دهند.

او در پایان گفت: «رشد بازار عمدتاً از طریق استریمینگ حاصل خواهد شد که حدود ۴۰۰ میلیون دلار به این اکوسیستم اضافه خواهد کرد. به این ترتیب، سهم بازار استریمینگ به نزدیک ۹۰۰ میلیون دلار می‌رسد که بزرگترین در منطقه خواهد بود. در مقابل، درآمد تلویزیون سالانه حدود ۷ درصد کاهش خواهد یافت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.