
- آنتونی پوتیرو، یوتیوبر معروف به «Anthpo»، کسبوکار جدیدی را راهاندازی میکند.
- پوتیرو مغز متفکر پشت کمپینهای وایرالی مانند مسابقه بدل تیموتی شالامی است.
- پافرفیش (Pufferfish)، که توسط پوتیرو و تالیا شولهوف تأسیس شده، با برندها برای ساخت تبلیغات وایرال همکاری خواهد کرد.
هیچکس تبلیغ خستهکننده را دوست ندارد.
آنتونی پوتیرو، تولیدکننده محتوای یوتیوب با ۱.۹ میلیون دنبالکننده که در فضای آنلاین با نام «Anthpo» شناخته میشود، قصد دارد با تأسیس یک شرکت جدید در زمینه بازاریابی وایرال و کمپینهای خلاقانه، به برندها کمک کند تا متمایز شوند.
همکاری اخیر او با برند محبوب و خاص کفش «کراکس» (Crocs)، به یک پدیده اینترنتی تبدیل شد و زمینه را برای جدیدترین کسبوکار پوتیرو فراهم کرد.
پوتیرو به «بیزینس اینسایدر» گفت که چندین ایده به کراکس پیشنهاد داده بود و آن برند در نهایت «پیچیدهترین» طرح او را انتخاب کرد: قرار دادن کراکسهای پرینت سهبعدی شده روی مجسمههای سراسر شهر نیویورک. طبق این طرح، پوتیرو همچنین قرار بود به صورت ناشناس فعالیت کند، یک شخصیت و داستان برای آن بسازد، یک حساب کاربری کاملاً جدید در اینستاگرام و تیکتاک راهاندازی کند و تمام این فرآیند را مستندسازی نماید.
حسابهای کاربری «Kid with Crocs» (بچهای با کراکس) میلیونها بازدید و صدها هزار دنبالکننده به دست آوردند.

پوتیرو گفت پس از اینکه فاش کرد او پشت این حساب کاربری بوده، صندوق پیامهایش به سرعت مملو از درخواستهای همکاری از سوی برندهای دیگر شد.
پوتیرو در مورد این حجم از درخواستها به تالیا شولهوف پیام داد؛ کسی که در سال ۲۰۲۳ هنگام کار برای غول یوتیوب، مستربیست (MrBeast)، با او آشنا شده بود. شولهوف در آن زمان روی یک تاکشوی ویدیویی کوتاه و محبوب به نام «Hollywood IQ» با شرکت رسانهای «Mad Realities» کار میکرد و پیش از آن نیز در چند ویدیوی یوتیوب با پوتیرو همکاری کرده بود.
این دو جوان ۲۴ ساله در تابستان با هم متحد شدند و اکنون در حال راهاندازی «پافرفیش» (Pufferfish) هستند؛ یک شرکت بازاریابی خلاق که بر کمپینهای وایرالی متمرکز است که تأثیر فرهنگی دارند — چه در دنیای واقعی و چه در فضای آنلاین.
شولهوف گفت: «ما نبض آنچه برای وایرال شدن لازم است را در دست داریم.» او افزود که این دو میخواهند به برندها کمک کنند تا با «سرعت حرکت اینترنت» همگام شوند.

متخصصان نسل Z که نبض فرهنگ آنلاین را در دست دارند، از همین حالا در حال شکل دادن به آینده بازاریابی هستند؛ از زاریا پرویز، مدیر سابق شبکههای اجتماعی دولینگو، گرفته تا شرکتهایی مانند JUV که توسط نسل Z اداره میشود (و پس از خریداری شدن توسط غول مدیریت استعداد UTA در سال ۲۰۲۴ به UTA Next Gen تغییر نام داد).
برندها نیز دریافتهاند که در عصر اشباع محتوا، تفکر خارج از چارچوب و به معنای واقعی کلمه «بیرون زدن از فضای مجازی» یکی از راههای دیده شدن است. برای مثال، کمپین خلاقانه «اپل تیوی» در ایستگاه مرکزی گرند سنترال برای تبلیغ فصل جدید سریال Severance، یا بمباران تبلیغاتی آلبوم Brat از چارلی ایکسسیایکس در سال ۲۰۲۴ را در نظر بگیرید.
پوتیرو میگوید: «گرد هم آوردن مردم کار جالبی است. این کار پر از نقاط تماس انسانی کوچک است.»
ساخت یک کمپین وایرال
«بچهای با کراکس» اولین تجربه پوتیرو در اجرای یک کمپین وایرال نبود. مسابقه بدل تیموتی شالامی را به یاد دارید که هزاران نفر، از جمله خود شالامی، را به خود جذب کرد؟ پوتیرو پشت آن رویداد بود. او همچنین مغز متفکر کمپین «مرد پنیری» (Cheeseball Man) است که در آن با ماسک اسکی و شنل، صدها نفر را در پارکی در نیویورک جمع کرد و یک ظرف غولپیکر پفک پنیری را به تنهایی خورد.

اساس خدمات پافرفیش، استعداد پوتیرو در اجرای کمپینهای فراگیر و خلاقانه خواهد بود.
پوتیرو گفت که میخواهد «روانشناسی و هنر این کار» را به دیگران بیاموزد و سپس «شرکتی پیرامون آن بسازد.»
تیم چهار نفره این شرکت که در دفتری در میدتاون مستقر است، شامل پوتیرو (به عنوان مدیر ارشد خلاقیت)، شولهوف (به عنوان مدیرعامل) و دو نفر دیگر از جمله یک مشاور استراتژیک است. شولهوف گفت که تیم جداگانه پوتیرو برای کانال یوتیوبش حدود هفت نفر است و گاهی این دو تیم با هم همپوشانی دارند و از منابع یکدیگر استفاده میکنند.
او میگوید: «اداره یک شرکت محتوایی هزینههای سربار زیادی ندارد.» هزینه اصلی، پرداخت به تیم تولید است و این استارتاپ بازاریابی بدون سرمایه خارجی و با اتکا به منابع داخلی راهاندازی شده است.
این شرکت که قراردادهای ششرقمی را هدف قرار داده، روی کمپینهای سفارشی برای برندها کار میکند. این کمپینها شامل محتوای دیجیتال، همکاری با تولیدکنندگان محتوا و اغلب، یک بخش اجرایی در دنیای واقعی نیز هستند.
شولهوف میگوید: «ما با یک لوح سفید شروع میکنیم، به نیازهای مشتری فکر میکنیم، بررسی میکنیم که در حال حاضر در اینترنت چه میگذرد، مردم تشنه چه چیزی هستند و اخیراً به دنبال برقراری چه نوع ارتباطی هستند. سپس راهی پیدا میکنیم تا یک کمپین کاملاً جدید برای آنها بسازیم.»

یکی از اولین کمپینهای پافرفیش: مجموعهای از بیلبوردهای تحریکآمیز که در سراسر منهتن برای اپلیکیشن آموزش زبان Airlearn نصب شدند. روی این بیلبوردها با فونت درشت، ترجمه کلماتی مانند «kock» — در سوئدی به معنای سرآشپز — یا «pussi» — در فنلاندی به معنای کیف — نوشته شده بود.
هدف چه بود؟ ساختن تبلیغی که مردم را وادار به توقف، عکس گرفتن و به اشتراک گذاشتن آن با دوستانشان یا در فضای مجازی کند.
علاوه بر بیلبوردها، پافرفیش همچنین در خلق یک شخصیت عروسکی برای استفاده در محتوای شبکههای اجتماعی با Airlearn همکاری کرد.
درسهایی از مستربیست
پوتیرو و شولهوف، هر دو بلافاصله پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه، برای برترین تولیدکننده محتوای یوتیوب، مستربیست — که نام واقعیاش جیمی دانلدسون است — در تیم محتوای ویدیویی کوتاه این شرکت در گرینویل، کارولینای شمالی، کار میکردند.
پوتیرو میگوید اگر یک درس اصلی از تمام آن تجربیات وجود داشته باشد، این است که «هیچ فرمول مخفیانهای در کار نیست.»
کار در شرکت مستربیست به پوتیرو و شولهوف دیدگاهی در مورد نحوه کار و ساختن یک شرکت محتوا-محور، به ویژه در زمینه استخدام، داد.

استعداد در فضای تولید محتوا چیزی نیست که بتوان آن را صرفاً با یک رزومه پربار سنجید. آنچه واقعاً اهمیت دارد، شیفته محتوای آنلاین بودن و مصرف حجم زیادی از آن است.
شولهوف میگوید: «این معیار اصلی برای توانایی تولید محتوا در این صنعت است. این موضوع در حال تغییر دادن مفهوم تجربه کاری است.»
پوتیرو میگوید: «افراد واقعاً بااستعدادی که در حال حاضر در این فضا میبینم، داستانگوهای بسیار خوبی هستند و بسیار احساسی عمل میکنند. به ویژه با ظهور هوش مصنوعی، انسان بودن و توانایی صحبت کردن با انسانها، خوشبختانه تنها ارزش پیشنهادی ما خواهد بود.»