
ریس ویترسپون چهار دهه را صرف بالا رفتن از نردبان ترقی در هالیوود کرده است – از بردن جایزه اسکار گرفته تا فروش شرکتش «هِلو سانشاین» به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار. اکنون، این ستاره «نسل ایکس» میگوید که یک ویژگی به تمام این موفقیتها دامن زده است: اضطراب. اما مکاینتایر—گتی ایمجز
ریس ویترسپون این روزها در حال یادگیری آرامش است، اما میگوید رسیدن به موفقیتش به عنوان یک بازیگر برنده اسکار، تا حدی مدیون یک انگیزه پیچیده بوده است: اضطراب.
او به بازار هارپر بریتانیا گفت: «احتمالاً به این دلیل موفق شدم که اضطراب زیادی داشتم. این دو دست در دست هم حرکت میکنند.»
ستاره فیلم «لگالی بلاند» (Legally Blonde) فعالیت حرفهای خود را در سنین پایین آغاز کرد – در حالی که تنها ۷ سال داشت در تبلیغات تلویزیونی ظاهر شد – و از آن زمان تاکنون دست از کار نکشیده است. ویترسپون همچنین شرکت رسانهای خود به نام «هِلو سانشاین» (Hello Sunshine) را تأسیس کرد که در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار به دو مدیر سابق دیزنی فروخته شد (اگرچه او همچنان بر فعالیتهای آن نظارت دارد و در هیئت مدیره شرکت باقی مانده است).
گفته میشود که او تا به امروز ثروتی به ارزش حداقل ۴۴۰ میلیون دلار به دست آورده است. اما اکنون، این ستاره ۴۹ ساله صادقانه اعتراف کرده که سفر او به اوج موفقیت، هزینه عاطفی سنگینی برایش داشته است.
او گفت: «من خودم را تا حد نهایت تحت فشار میگذاشتم تا در کارم به بهترین شکل ممکن ظاهر شوم. همه ما حالا میدانیم که کمالگرایی دستیافتنی نیست و پایدار هم نخواهد بود. من برای شغلم خودم را دچار استرس کردم و این کار مرا واقعاً، واقعاً به جلو راند. من برای اضطراب و کمالگراییام پاداش گرفتم.»
پس از چهار دهه تلاش بیوقفه، ویترسپون میگوید که سرانجام در حال رها کردن فشاری است که زمانی بر خود تحمیل میکرد.
او میگوید: «با بالا رفتن سنم، کمکم با این ایده کنار میآیم که من به اندازه کافی خوب هستم. منظورم این است که من از خوششانسی فراوان و فرصتهای شغلی عالی برخوردار بودهام و با برخی از بزرگترین افراد روی زمین کار کردهام.»
کمالگرایی، نیروی محرکه رهبران برتر، از هالیوود تا سیلیکونولی
ویترسپون اولین سلبریتی نیست که موفقیت خود در هالیوود را به اضطراب نسبت میدهد. رایان رینولدز، بازیگر و کارآفرین، نیز گفته است که این ویژگی به او کمک کرده تا خود را در برابر مشکلات احتمالی آینده در مسیر شغلیاش محافظت کند.
او سال گذشته به مجله People گفت: «شغل من از این ویژگی سود زیادی میبرد. افراد مضطرب دائماً به آینده فکر میکنند و میگویند: “اگر این اتفاق بیفتد چه؟ اگر آن اتفاق بیفتد چه؟”»
«شما همیشه در حال داستانسرایی برای خودتان هستید. بنابراین، وقتی ما در حال فیلمبرداری «ددپول و ولورین» هستیم، من همزمان در جایگاه یک منتقد محتاط در میان تماشاگران نشستهام و با خودم فکر میکنم: “من این را باور نمیکنم.” اضطراب، اکوسیستمی از آگاهی ایجاد میکند که در غیر این صورت آن را نداشتم.»
خارج از فرش قرمز، ترس انگیزهبخش از شکست به ذهن برجستهترین رهبران کسبوکار جهان نیز نفوذ کرده است. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، ممکن است شرکتی با ارزش ۴.۹ تریلیون دلار داشته باشد، اما به گفته زندگینامهنویس او، استیون ویت، ترس از شکست به سوخت او برای رهبری یکی از بزرگترین شرکتهای تراشهسازی جهان تبدیل شده است.
ویت در ماه ژوئن به CNBC گفت: «این بنزین اوست. چیزی که او را به پیش میراند، همین اضطراب است.»
ویت افزود: «به نظرم شگفتانگیزترین چیز در مورد جنسن این است که او تقریباً به طور کامل توسط احساسات منفی هدایت میشود. او تا حد زیادی با ترس و احساس گناه انگیزه میگیرد: ترس از شکست، پارانویا در مورد رقابت، و احساس گناه از ناامید کردن دیگران.»