استارباکس (SBUX.O) اعلام کرد که کنترل عملیات خود در چین را طی معاملهای به ارزش ۴ میلیارد دلار به شرکت «بویو کپیتال» (Boyu Capital) واگذار میکند. این یکی از بزرگترین واگذاریهای یک واحد تجاری در چین توسط یک شرکت مصرفی جهانی در سالهای اخیر است. این غول قهوه زنجیرهای مستقر در سیاتل اظهار داشت که سرمایۀ دریافتی از شرکت سرمایهگذاری «بویو» به آن کمک خواهد کرد تا به رشد خود در دومین اقتصاد بزرگ جهان شتاب بخشد؛ کشوری که در آن رقبای محلی مانند «لاکین» (Luckin) و «کوتی» (Cotti) اکنون لاته را به قیمت ۹.۹ یوان (۱.۴ دلار) – یعنی کمتر از یکسوم قیمتهای استارباکس – عرضه میکنند.
برایان نیکول، مدیرعامل استارباکس، در بیانیهای گفت: «هدف ما این است که تجربۀ استارباکس را برای مشتریان بیشتر و در شهرهای بیشتری در سراسر چین به ارمغان بیاوریم. ما چشماندازی برای افزایش تعداد کافیشاپهای خود از ۸۰۰۰ شعبه امروزی به بیش از ۲۰,۰۰۰ شعبه در آینده داریم.»
کاهش سهم بازار
بر اساس این توافق، شرکت «بویو» – که نوه جیانگ زمین، رئیسجمهور سابق چین، از بنیانگذاران آن است – تا ۶۰ درصد از سهام این سرمایهگذاری مشترک جدید را در اختیار خواهد گرفت. استارباکس نیز ۴۰ درصد باقیمانده را حفظ کرده و به صدور مجوز استفاده از برند و مالکیت معنوی خود برای این شرکت مشترک ادامه خواهد داد.
این شرکت آمریکایی اعلام کرد که ارزش کسبوکار خردهفروشی خود در سرزمین اصلی چین – شامل درآمد حاصل از فروش، ارزش سهام باقیمانده و درآمد احتمالی حاصل از صدور مجوز در حداقل ۱۰ سال آینده – در مجموع به بیش از ۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید. پس از انتشار این خبر، ارزش سهام استارباکس در معاملات پس از ساعت کاری ۳ درصد افزایش یافت.
استارباکس که از زمان ورود به چین در سال ۱۹۹۹ به عنوان خالق بازار قهوه در این کشور شناخته میشود، با کاهش سهم بازار خود مواجه شده است. بر اساس دادههای یورومانیتور اینترنشنال، سهم این شرکت از ۳۴ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۴ درصد در سال گذشته سقوط کرده است.
انتظار میرود استارباکس بر نقطه قوت سنتی خود، یعنی جایگاهی برای ملاقات و گذراندن وقت، تمرکز کند. تحلیلگران معتقدند ورود به یک جنگ قیمتی شدید با «لاکین» برای استارباکس یک اشتباه خواهد بود.

«لاکین» که بر فروش بیرونبر و تحویل تمرکز دارد، اکنون بیش از ۲۰,۰۰۰ شعبه فرانشیز در چین دارد و امسال با افتتاح دو فروشگاه در نیویورک، به حیاطخلوت استارباکس نیز راه یافته است.
با این حال، استارباکس برای رقابت بهتر، قیمت برخی نوشیدنیهای غیرقهوه خود را کاهش داده و روند معرفی محصولات جدید و بومیسازیشده را تسریع کرده است. فروش فروشگاههای همتراز این شرکت در چین در سهماهه منتهی به ۲۹ ژوئن، ۲ درصد افزایش یافت، در حالی که این رقم در سهماهه قبل صفر بود.
شتابدهی با کمک «بویو»
به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، «بویو» به استارباکس کمک خواهد کرد تا فروشگاههای بیشتری در شهرهای کوچکتر افتتاح کند و بهرهوری هزینهها را در شعب موجود افزایش دهد.
شرکتهای جهانی دیگری نیز رویکرد مشابهی را در قبال کسبوکار خود در چین اتخاذ کردهاند. به عنوان مثال، مکدونالد (MCD.N) در سال ۲۰۱۷، ۸۰ درصد از عملیات خود در چین و هنگکنگ را به مبلغ ۲.۱ میلیارد دلار به سرمایهگذارانی از جمله «سیتیک» فروخت؛ مشارکتی که تا حد زیادی موفقیتآمیز تلقی شده است.
جیسون یو، مدیر کل شرکت تحقیقات بازار CTR، میگوید: «بدیهی است که «بویو» مانند «سیتیک» نیست که یک شرکت دولتی با مزیتهای بسیار قوی در زنجیره تأمین چین از نظر املاک و مستغلات و زمین باشد.»
او افزود: ««بویو» بیشتر یک شرکت سهام خصوصی است و احتمالاً حمایتهای استراتژیک بیشتری به استارباکس ارائه خواهد داد و همچنین در زمینه روابط و مشارکتهای دیجیتال به آنها کمک خواهد کرد.»
شرکت «بویو» مستقر در هنگکنگ که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، با سرمایهگذاری در برخی از بزرگترین شرکتهای فناوری چین به شهرت رسید، اما اخیراً سرمایهگذاریهای خود را در محصولات مصرفی افزایش داده است. از جمله اقدامات برجسته این شرکت میتوان به حمایت از غول «بابل تی»، گروه «میکسو» (2097.HK) و خرید ۴۵ درصد از سهام اپراتور فروشگاههای لوکس SKP اشاره کرد.
گزارش از کین وو در هنگکنگ، ویلون کانینگهام در نیویورک و کیسی هال در شانگهای؛ ویرایش توسط توماس درپینگهاوس و ادوینا گیبز
استانداردهای ما: اصول اعتماد تامسون رویترز.